به گزارش ایسنا، محمود نیلی احمدآبادی در ششمین جشنواره آموزش در پردیس کشاورزی و منابع طبيعي دانشگاه تهران، با بیان این مطلب افزود: مشکلی که در دانشگاه تهران وجود دارد توسعه بیش از حد رشتههای دانشگاهی است، از 80 سال گذشته تا کنون کمتر رشتهای در دانشگاه تهران بوده است که تعطیل و جایگزین شده باشد و این جای سؤال دارد.
وی خاطرنشان كرد: اگرچه در طول زمان محتوای آموزش در مراکز آموزش عالی تغییر میکند ولی اصل آموزش به عنوان مهمترین رسالت این مراکز همواره به قوت خود باقی است.
رئیس دانشگاه تهران با بيان اينكه توسعه دانشگاه در گرو توسعه آموزش است، ادامه داد: مهمترین عاملی که دانشگاه را به جامعه پیوند میدهد همین موضوع آموزش است؛ آموزش عاملی است که میتواند به رابطه نزدیک و صمیمی با نسل جوان بدل شود.
نیلی احمدآبادی در ادامه به نقش موثر اعضای هیات علمی در تربیت نسل جوان اشاره کرد و گفت: اعضای هیات علمی در کنار آموزش میتوانند به خوبی در این زمینه موثر باشند اما فکر میکنم در حال حاضر با پیشرفت تکنولوژی این حوزه به قدری افت کرده است.
رئیس دانشگاه تهران ادامه داد: اساتید جزو قابل اعتمادترین اقشار برای مشورت دادن به دانشجو هستند و امروز در دانشگاه بیش از هر زمان دیگری به این ارتباط نیازمندیم.
وی در ادامه نکاتی را در خصوص آمادگی دانشجویان برای حضور در جامعه بیان کرد و گفت: برای کسب این آمادگی باید تحولاتی در هر سه حوزه آموزش، کارآفرینی و پژوهش رخ دهد.
نیلی احمدآبادی خاطرنشان کرد: اولین نکته مد نظر داشتن همیشگی هدف در دانشگاه است؛ باید بدانیم که هدف دانشگاه تربیت نسب جوانی است که قرار است کشور را اداره کند؛ پس آموزشها باید به گونهای ارائه شود که دانشجو آمادگی پذیرش مسئولیت را کسب کند.
وی ادامه داد: طی کردن مراحل جذب هیات علمی در دانشگاه لزوما به معنای این نیست که این فرد تجربه لازم برای آموزش صحیح را نیز کسب کرده است؛ پس دفتر ارزیابی و معاونت آموزشی باید این موضوع را در دستور کار قرار دهد.
رئیس دانشگاه تهران دومین نکته را در ارتباط با محتوای تدریس دانست و گفت: فکر میکنم برنامهریزی درسی در ایران فاقد یک مدل منسجم و روشن است.
وی اضافه کرد: معمولا مشکل اشتغال دانشآموختگان را عدم آموزشهای مناسب در دانشگاه میدانند اما به نظر من این موضوع کاملا اشتباه است چراکه اقتصاد و رشد اقتصادی مهمترین عامل در اشتغال محسوب میشود.
نیلی احمدآبادی ادامه داد: اما در هر صورت و بدون فرافکنی ما به عنوان یک مجموعه پویا همواره باید در صدد ارتقای سیستم باشیم و بنابراین محتوای آموزشی که بخش زیادی از آن ناشی از برنامهریزی درسی است را درست کنیم.
وی خاطرنشان کرد: مدلی برنامهریزی ما مشخص نیست که بر چه اساسی بنا نهاده شده است و در حال حاضر فاقد یک مدل پیشرفته هستیم.
رئیس دانشگاه تهران موضوع دیگر در این راه را کارآفرین کردن دانشآموختگان عنوان کرد و افزود: این موضوع باید به طور جدی در دستور کار قرار گیرد؛ یعنی هم دانشگاه و هم دانشآموخته توانمندی لازم برای ایجاد کسب و کار را داشته باشد.
وی در پایان گفت: کارآموزی در این راستا یک روش مناسب است که میتواند در کنار آموزش به کارآفرینی دانش آموختگان کمک کند.
نيلي در پایان به برنامههای بینالمللی دانشگاه تهران اشاره کرد و گفت: سیاست ما اعزام دانشجو به خارج از کشور نیست، بلکه به دنبال جذب و تبادل دانشجو هستیم و این ظرفیت در دانشگاه تهران وجود دارد.