عمارت مسعودیه تهران با ابلاغ قضایی باید تخلیه و به صندوق احیا و بهره‌‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی کشور بازگردانده شود.

 اين خبر را ديروز محمدرضا پوينده به رسانه‌ها اعلام كرد و گفت كه نامه فسخ قرارداد از طريق سيستم قضايي به شركت بهره‌بردار عمارت مسعوديه ابلاغ شده است.

به گفته مديرعامل صندوق احيا و بهره‌برداري از اماكن تاريخي و فرهنگي، مسئولان شركت بهره‌بردار نيز بايد با ارائه گزارش از وضعيت كنوني مسعوديه، در اسرع‌وقت اين عمارت تاريخي را تحويل صندوق احيا بدهند.

به گزارش همشهري، ابلاغ نامه فسخ قرارداد واگذاري عمارت مسعوديه تهران به يك شركت همزمان با حضور مسئولين ميراث فرهنگي و صندوق احيا و بهره‌برداري از اماكن تاريخي و فرهنگي در پشت صحنه آشفته عكاسي از واقعه به توپ بستن مجلس توسط لياخوف روسي كه وضعيت نامناسبي به عمارت مسعوديه بخشيده بود، صورت گرفت.

روزنامه همشهري ديروز با انتشار گزارشي از وضعيت عمارت مسعوديه تهران و حضور مسئولين ميراث فرهنگي براي بازديد از وضعيت ايجاد شده در اين عمارت‌تاريخي توسط بهره‌بردار اعلام كرد كه عزم دولت پس از مشاهده وضعيت عمارت مسعوديه براي بازپس‌گيري اين عمارت از شركت سرمايه‌گذاري عظام جدي شد.

اكنون محمدرضا پوينده به رسانه‌ها گفته است كه قرارداد واگذاري مسعوديه به شركت عظام منتفي است. پيش‌تر بهره‌بردار عمارت مسعوديه تهران گفته بود كه اين شركت در شرايطي حاضر به بازگرداندن عمارت مسعوديه به صندوق احيا و بهره‌برداري از اماكن تاريخي و فرهنگي است كه اين صندوق تمامي هزينه‌ها و ضرر و زيان سرمايه‌گذار را به شركت عظام پرداخت كند.

  • مسعوديه قرباني جدل‌هاي حقوقي

اكبر تقي‌زاده، مسئول مرمت و احياي عمارت مسعوديه تهران به رسانه‌ها گفته بود كه سرمايه‌گذار 8ميليارد تومان در 5سال گذشته صرف مرمت و نگهداري عمارت مسعوديه كرده است.

اما مديرعامل صندوق احيا و بهره‌برداري از اماكن تاريخي و فرهنگي همين ديروز به ايسنا اعلام كرد: براساس نظر كارشناسان رسمي دادگستري، تاكنون تنها 400ميليون تومان در عمارت مسعوديه تهران هزينه شده است.

پروژه به توپ بستن مجلس در عمارت مسعوديه تهران، سرانجام توپ را به زمين سرمايه‌گذار و بهره‌بردار عمارت مسعوديه انداخت و موجب شد تا صندوق احيا و بهره‌برداري از اماكن تاريخي و فرهنگي نامه قضايي فسخ قرارداد واگذاري را به شركت عظام اعلام كند. با اين حال مهدي تجريشي، مديرعمارت تاريخي مسعوديه(منصوب‌شده از سوي شركت عظام) معتقد است كه صندوق احيا و بهره‌برداري از حضور تيم عكاسي بازسازي به توپ بستن مجلس سوءاستفاده كرد و سعي داشت با معرفي 21 ناظر مقيم در اين عمارت تاريخي، اقدام به اشغال عمارت مسعوديه كند.

براساس آنچه تجريشي به ايسنا گفته است، صندوق احيا با سوءاستفاده از بازسازي صحنه به توپ بستن مجلس، به‌طور ناگهاني ساختمان اداري 3 طبقه در عمارت مسعوديه را با شكستن قفل، اشغال و تصرف عدواني كرد و بهره‌بردار حق شكايت از صندوق احيا را براي خود محفوظ مي‌داند.

وي همچنين در واكنش به ارسال نامه فسخ قرارداد واگذاري عمارت مسعوديه از سوي صندوق احيا به شركت بهره‌بردار گفت: در نامه صندوق به مواردي استناد شده كه جواب كامل و قطعي براي آنها داريم.