به گزارش خبرگزاری مهر، رحمتالله حافظی گفت: تولیدکننده اتوبوس به ویژه اتوبوس های شهری باید تمامی الزامات شرکت مادر را در زمان تولید رعایت کند. در فضای كنونی الزامی است كه تولید کننده اتوبوس های داخلی فراتر از استانداردهای سازمان ملی استاندارد خودروهاي خود را توليد كنند تا علاوه بر حفظ جايگاه خود در بين ديگر توليدكنندگان، سلامت شهروندان را نیز تامین کنند.
عضو شوراي شهر تهران، یكی از مهمترين دلايل بروز سوانح در تمامی اتوبوس های درون و برون شهری را رعايت نشدن همه جانبه معاینه فنی دانست و اظهار كرد: متاسفانه به دلیل نبود نظارت بر عملکرد این مراکز، مشکلاتی پیش میآید که قابل پذیرش نیست. به طور مثال زمانی که تابلوی برق اتوبوس دستکاری میشود یا مخزن سوخت آن از 700 لیتر به 1400 لیتر افزایش مییابد، اتوبوس به بمب متحرکي تبدیل میشود كه آمادگي كشتن نه تنها سرنشينان بلكه ديگر خودروهاي عبوري را دارد.
حافظي ضعف نظارت های همه جانبه و دقيق مراکز معاینه فنی را مسبب بروز چنين تخلفات و تشديد سوانح جادهاي برشمرد و افزود: وقتي راننده به راحتی ميتواند با وجود دستکاریهای فنی برگه معاینه فنی دريافت كند، پس نبايد انتظار داشته باشيم كه سوانح جادهاي كاهش يابد زيرا وقتي این اتوبوس ها به هر دلیلی دچار سانحه ميشوند، بدون شک سهم مراکز معاینه فنی بسیار زیاد است.
رئيس كميسيون سلامت شوراي شهر تهران همه گروه ها از تولیدکننده تا سازمان ملی استاندارد و متولیان نظارتی را مسئول پايش لحظه به لحظه اتوبوس های مسافربر دانست و تاكيد كرد: تمامي اين نهادها در برابر مطالبات مردم و سوانح رخ داده سال های اخير مسئولند و اين معضل نيز با پیگیری جدی مراجع قضايی قابل رفع هستند.