اما چند وقتي است كه گروهي از دوستداران محيطزيست، همصدا شدهاند كه سهشنبهها خودرو بيخودرو. يك روز در هفته خودرو نياوريم و با وسايل نقليهي عمومي يا دوچرخه سفر كنيم.
محمد درویش، مدیر دفتر آموزش و مشارکتهای مردمی سازمان حفاظت محیطزیست دربارهي اين حركت مردمي به خبرنگار هفتهنامهي دوچرخه ميگويد:
«كمپين سهشنبههاي بدون خودرو از شهر اراك شروع شد و كمكم در شهرهاي صنعتي بزرگ كه از آلودگي هوا رنج ميبرند هم استقبال شد كه تا كنون 14 شهر از اين طرح استقبال كردهاند.»
درويش ميگويد: «هماكنون سازمانهاي دولتي هم به اين كمپين پيوستهاند. سازمان حفاظت محيطزيست، شهرداري تهران، راهنمايي و رانندگي، وزارت نفت و... قرار است تسهيلاتي براي رانندگاني در نظر بگيريدكه سهشنبهها، بدون خودروي شخصي سفر ميكنند.»
او دربارهي مبدع اين طرح ميگويد: «يك فعال محيطزيست به نام كورش بختياري اين طرح را اول بار مطرح كرد.»
درويش دربارهي اين كه چرا در روزهاي هفته سهشنبه انتخاب شده است، اينطور توضيح ميدهد: «سهشنبه روز وسط هفته و يكي از شلوغترين و پرترافيكترين روزهاي هفته است. روزي كه معمولاً هوا در شهرهاي بزرگ سخت آلوده ميشود و با اجراي طرح سهشنبههاي بدون خودرو، در اين روز شاهد آلودگي كمتري خواهيم بود.
درويش دربارهي بخش اقتصادي اين كمپين ميگويد: «ما كشوري هستيم كه روزانه 70ميليون ليتر بنزين مصرف ميكنيم كه20ميليون ليتر آن از خارج از كشور وارد و براي آن ارز خارج ميشود و در واقع با كمتر مصرفكردن بنزين به اقتصاد كشور هم كمك ميكنيم.»
مدیر دفتر آموزش و مشارکتهای مردمی سازمان حفاظت محیطزیست دربارهي نقش نوجوانان در اين زمينه ميگويد: «نوجوانان ميتوانند نقش بسيار مهمي داشته باشند.
يك خودروي شخصي ميتواند اكسيژن 365 نفر را مصرف كند و اگر پدرها و مادرها بدانند كه با آوردن خودروي شخصي اكسيژن 365 نفر را مصرف ميكنند، حتماً كمتر از خودروي شخصي استفاده خواهند كرد. نوجوانان ميتوانند بزرگترها را هم به استفاده از دوچرخه تشويق كنند.»
اين كارشناس محيطزيست تأكيد ميكند: «اين طرح كاملاً مردمي است و سازمانهاي دولتي به نوعي به طرح كمك ميكنند. به هرحال براي پيشبرد برنامههاي محيطزيستي نياز به حركتهاي مردمي داريم؛ حركتهايي برخاسته از احساس نياز مردم به حركتي تازه. اين حركتهاي مردمي هميشه نتيجهبخش خواهد بود.»