پانته‌آ مجیدی: آنها باید هفته آینده در امارات به میدان بروند تا بتوانند اولین فینالیست ایرانی در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا نام بگیرند.

چه اینکه از زمان تغییر نام این جام، هنوز هیچ باشگاه ایرانی حتی در نیمه‌نهایی هم حاضر نشده اما فارغ از شرایط تیم اصفهانی 14 واژه وجود دارند که در رسیدن این تیم به این مرحله از لیگ قهرمانان آسیا مؤثر بوده‌اند. 14واژه‌ای که عموما از نام مدیران و بازیکنان این تیم تشکیل شده است.

1 – ساکت
ساکت قبل از شروع مسابقات لیگ 1380، مدیرعامل سپاهان شد و طی 6 سال مدیریت خود، 4 قهرمانی برای تیم سپاهان به دست آورد. در مورد روابط قدرتمند ساکت حرف‌های زیادی وجود دارد که بعد از قهرمانی این تیم در جام حذفی سال گذشته شدت گرفت. ماجرا هم به اشتباه فاحش مرادی برمی‌گشت که پنالتی را برای پرسپولیس نگرفت.

بعد از آن جریان، زمان و شرایط قرارداد عمادرضا مدت زیادی خبر اول تمام رسانه‌ها قرار گرفت که دست‌آخر محمدرضا ساکت همه را قانع کرد که در ساعات نیمه شب قرارداد این بازیکن را ثبت کرده و از لحاظ قانونی مشکلی ندارد.

خلاصه که او با قدرتش سپاهان را از حاشیه دور کرد و امسال به نیمه‌نهایی لیگ آسیا رساند. البته خودش می‌گوید که از روابط ناسالم استفاده نمی‌کند و این دشمنان تیمش هستند که شایعه درست می‌کنند اما به‌هرحال حرف پشت سر مدیرعامل سپاهان خیلی زیاد است. اما او به‌هرحال اولین واژه‌ای است که بعد از سپاهان قدرتمند به یاد می‌آید.

2 – بوناچیچ
در مورد او همیشه گفته می‌شود که اهل انضباط تاکتیکی است و برخوردهای بسیار عصبی هم دارد. اما قدرت فنی لوکا را می‌توان در بازی‌های سپاهان دید. هرچند که در دیدار مقابل کاوازاکی بازی زیبایی از این تیم ندیدیم و این ناشی از عدم تنوع تاکتیکی است.

 مرد اول نیمکت، مرد اول نیمه نهایی است. کسب‌کردن 2 جام حذفی طی دو سال، ثابت می‌کند که لوکا بوناچیچ پیروز بودن در بازی‌های بزرگ را خیلی خوب بلد است. لوکا در این دو سال هر بار مقابل پرسپولیس قرار گرفته، پیروز شده و هر بار هم مربی بزرگی را شکست داده است.

او در سال اول آری هان را در پنالتی شکست داد و در سال دوم دنیزلی را در آزادی نابود کرد. این مربی کروات در شروع فصل تصمیم داشت سپاهان را رها کند و به تیم دیگری برود اما پیشنهاد دندان‌گیر باشگاه اصفهانی او را مجبور کرد که قراردادش را تمدید کند. ورود بوناچیچ به ایران از شروع لیگ سوم برتر به جای بگوویچ بود. او سرمربی فولاد شد وفصل بعد را هم به استقلال اهواز رفت.

3 - محمود اسلامیان
مهندس اسلامیان صدایش می‌زنند. همان نفری که مدیر سیمان سپاهان در چند سال گذشته بوده و این تیم را به این مرحله از رشد رسانده است. حتی خیلی‌ها او را پدر معنوی ورزش اصفهان می‌دانند. این مرد 54 ساله که سابقه فعالیت در سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران را هم دارد، طی سال‌های 76 تا 79 مدیرعامل کارخانه ذوب‌آهن بود و بعد از آن در سال 79 به سپاهان آمد.

حضور او که سابقه حضور در معاونت سیاسی و معاونت برنامه‌ریزی استانداری اصفهان را دارد همزمان شد با واگذاری سهام سیمان سپاهان در بورس.طی همان سال بود که سردار اسلامیان رابط میان کارخانه فولاد مبارکه شد و تیم اصفهانی شرایط دگرگونی پیدا کرد. حضور ساکت به عنوان مدیرعامل و مهدی تاج در هیات‌مدیره از اثرات حضور او در تیم سپاهان بود. مدیر نه‌چندان مشهور اصفهانی در حال حاضر به کرمان رفته و به عضویت هیات‌مدیره مس درآمده است تا لابد این تیم را هم زیر و رو کند.

از دیگر پست‌های اسلامیان عضویت در اتاق بازرگانی است که نفوذ و قدرت اقتصادی‌اش را بیشتر نشان می‌دهد. او طی سال گذشته بارها پیشنهاد استانداری اصفهان را به شیوه‌های مختلف رد کرده.

4 – شاهین
محمود حریری در سال 1332باشگاهی را در اصفهان افتتاح کرد که سرشاخه تیم شاهین تهران بود. طی آن سال‌ها شاهین تهران از قدرت و شهرت بسیار بالایی برخوردار بود و نمایندگی‌هایی در تمام شهرها از جمله اصفهان داشت.

تیم شاهین اصفهان از آن تاریخ تا سال 1346 فعالیت می‌کرد اما ایجاد مشکلات میان باشگاه شاهین تهران و سازمان تربیت‌بدنی وقت، کار را به جایی رساند که باشگاه تهرانی و زیر مجموعه‌هایش منحل شدند. از آن زمان تا سال 1371 باشگاه شاهین با نام سپاهان در مسابقات حضور داشت. در سال 1372 و به دلیل مشکلات مالی امتیاز این تیم به کارخانه سیمان سپاهان منتقل شد.

اما دوام هدایت تیم سپاهان زیر نظر کارخانه سیمان سپاهان فقط 7سال بود. در سال 1379 کارخانه سیمان سپاهان به دلیل سهامی عام‌شدن اعلام کرد که دیگر توانایی پرداخت هزینه‌های تیم سپاهان را ندارد و امتیاز باشگاه به کارخانه فولاد مبارکه واگذار شد. اولین اتفاق هم در این جریان تغییرنام بود و نام باشگاه به فولاد مبارکه سپاهان تغییر کرد. شاهین اصفهان حالا تغییر زیادی کرده است.

5  2000- -iso9901
وارد سایت اختصاصی باشگاه سپاهان که می‌شوید با یک کپی از مدرک2000- iso9901 روبه‌رو هستید که زیر آن جملاتی مانند تیتراژ در حال حرکت است: «بعدازظهر روز سه‌شنبه 26 دی‌ماه در مراسم گردهمایی بزرگ 75 تیم ورزشی و 1500 ورزشکار مرد و زن باشگاه فرهنگی ورزشی فولاد مبارکه سپاهان، اولین گواهینامه استاندارد مدیریت کیفیت ایزو 2000-9001 در حوزه باشگاهداری ایران توسط شرکتSGS  سوئیس به باشگاه فولاد مبارکه سپاهان اعطا شد....».

این نحوه پرداخت احساسی سایت رسمی سپاهان نشان می‌دهد که مسئولان باشگاه بابت گرفتن این گواهینامه به خود خیلی افتخار می‌کنند. البته اگر به سایت هم نروید وتماسی تلفنی با مدیر باشگاه داشته باشید حتما اهمیت موضوع برایتان مشخص خواهد شد و او چندین‌بار به گرفتن این مدرک اشاره خواهد کرد. مخصوصا که آنها اولین باشگاه ایرانی هستندکه این مدرک را به دست آورده‌اند؛ مثل چلسی که اولین باشگاهی بود که این مدرک را گرفته است. البته ربط این واژه با حضور در نیمه نهایی را می‌توانید از مدیرعامل و مسئولان بپرسید. چون آنها اعتقاد دارند برنامه‌ریزی مدیریتی‌شان تیم را به این مکان رسانده.

6– کاوازاکی
شاید سپاهان کلا تیم خوش شانسی نباشد اما بازیکنان تیم کاوازاکی به خاطر حذف‌شدن مقابل سپاهان حتما بدشانس هستند. آنها در ایران و مقابل تماشاگران اصفهانی به خوبی تمام تاکتیک‌های لوکا را خنثی کردند و منتظر دیداری راحت مقابل سپاهان در کشورشان بودند اما روند دیدار برگشت طوری نبود که بازیکنان ژاپنی می‌خواستند. تیم کاوازاکی توپ و میدان را در اختیار داشت و می‌توانست گل‌های زیادی به ثمر برساند اما انگار بازیکنان بدشانس این تیم طلسم شده بودند و تمام توپ‌ها را به در و دیوار کوبیدند.

حالا بدشانسی‌های کل بازی یک طرف و بدشانسی هیرویوکی تانیگوچی هم یک طرف دیگر. او اگر ضربه‌اش را به داخل چهارچوب می‌زد، حداقل خیالش راحت بود که دروازه‌بان سپاهان این‌قدر قوی بوده که توانسته ضربه‌اش را مهار کند، اما توپ را به بیرون زد و روند بدشانسی‌های کاوازاکی ادامه‌دار شد و سپاهان اولین تیم ایرانی حاضر در نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا شد.

7 – فهرست (لیست)
با اینکه همه می‌گویند کلمه فهرست باید به جای لیست استفاده شود اما اکثر اهالی فوتبال با واژه لیست آشناتر هستند. نقش این لیست هم در رسیدن سپاهان به نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا این بود که به موقع ارسال شد تا آنها بتوانند در مسابقات شرکت کنند. اما لیست بازیکنان دیگر نماینده ایران با تنبلی مسئولان تیم آن‌قدر دیر رسید تا استقلال حذف شود. از آن زمان تا امروز تعداد زیادی از تماشاگران قرمز و آبی یک سؤال برایشان باقی‌مانده که امیر (همان قلعه‌نویی خودمان) لیست را کجا داد؟

مخصوصا تماشاگران پرسپولیس که در روزهای حذف استقلال به صورت دسته جمعی این سؤال را می‌پرسیدند. اما اینکه امیر لیست را کجا داد از اهمیت زیادی برخوردار نیست چون مسئولان تیم سپاهان، یک فکس از لیست خود به کنفدراسیون فوتبال آسیا دادند تا بعد از آن اصل لیست را با پست DHL به مقر کنفدراسیون بفرستند. حالا سپاهان در مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان است چون لیست تیم ارسال شده. پس لیست واژه مورد احترامی است.

 8– الوحده
این باشگاه اماراتی مهم‌ترین واژه دیدار نیمه نهایی است. حریف سپاهان در این فصل هنوز دیداری را در لیگ امارات انجام نداده و در آخرین بازی‌اش در لیگ قهرمانان آسیا، الهلال عربستان را حذف کرد.

 الوحده در فصل گذشته امارات با 43 امتیاز نایب قهرمان شد و امسال هم از شانس‌های اول قهرمانی امارات به حساب می‌آید. با تمام این احوال و هرچقدر که تیم الوحده را قدرتمند در نظر بگیریم، سپاهان کار راحت‌تری را مقابل این تیم خواهد داشت چون بسیار کندتر از کاوازاکی است.

 ضمن اینکه لوکا می‌تواند به بازماندن فاصله میان مدافعان این تیم امیدوار باشد. البته سپاهانی‌های خوش‌شانس در روبه‌روشدن با الوحده نتوانسته‌اند خوش‌شانس باشند و به همین دلیل مجبورند دیدار برگشت را در امارات و هفته آینده برگزار کنند.

9 - محرم نویدکیا
محرم را می‌توان حتی به نوعی لوگوی باشگاه سپاهان هم نامید. او طی چند سال اخیر و قبل از مصدومیتش بارها با پیشنهادهای قرمز و آبی مواجه شد و آنها را رد کرد. امسال هم بعد از رفع شدن مصدومیت چنین شرایطی برایش پیش آمد که همه فکر می‌کردند بعد از ناراحتی نویدکیا از مسئولان سپاهان او قرمزپوش خواهد شد اما بعد از گذشت چند روز در کمال صلح و صفا به باشگاه بازگشت و قراردادش را تمدید کرد.

حضور نویدکیا در این فصل از 2 جهت اهمیت داشت. از طرفی او بازیکن بسیار محبوبی میان تماشاگران است و هم‌تیمی‌هایش هم حساب ویژه‌ای روی او باز می‌کنند و از سوی دیگر با جدا شدن محمد نوری، سپاهان عملا هافبک وسط قدرتمندی جز نویدکیا نداشت که این مسئله اهمیت تمدید قرارداد نویدکیا را بیشتر می‌کرد. تصور سپاهان در ژاپن بدون نویدکیا اهمیت حضور این بازیکن را بیشتر روشن می‌کند.

10 - شرایط مالی
مدیرعامل این تیم اصرار دارد که به هیچ‌وجه بودجه خاصی در اختیار این تیم قرار نمی‌گیرد و همه چیز مانند همه تیم‌های دیگر محدود و برنامه‌دار است. او حتی ادعا می‌کند که تیم‌های پولدارتری نسبت به سپاهان در لیگ برتر وجود دارند. ادعاهای ساکت هم در یک جمله تمام می‌شود که امسال بازیکن قیمت‌داری نخریده‌اند.

اولین مسئله این است که هیچ تیمی در چند سال اخیر قدرت مالی سپاهان را نداشته و پرسپولیس، استقلال و استقلال اهواز در برهه‌ای هشتشان گروی نه‌شان بوده، در صورتی که سپاهان هیچ‌گاه درد بی‌پولی را حس نکرده است. البته آنها در فصل جدید هزینه زیادی برای جذب بازیکن جدید نکرده‌اند اما تمدید قرارداد بنگر، عقیلی و عمادرضا چنان هزینه بالایی داشت که هیچ تیم لیگ برتری توان پرداخت آن را نداشته باشد.

با این همه در مورد قرارداد نویدکیا هم این شایعه وجود دارد که با مبالغ جانبی به حدی زیاد است که طی 3 تا 4 سال آینده رکورددار نقل و انتقالات خواهد بود. حالا از اینها که بگذریم هر تیمی برای موفقیت نیاز به پشتوانه مالی دارد، پس هرچقدر که بودجه دارند نوش‌جانشان. چون به هرحال نماینده ایران در نیمه نهایی لیگ قهرمانان هستند.

11 - اعتماد به نفس
تا همین 6 – 5سال  پیش قهرمانی لیگ برتر به تیم های تهرانی اختصاص داشت و همین مسئله سبب شده بود که لقبی به نام بهترین تیم شهرستانی اختراع شود. اما این سپاهانی‌ها بودند که خود را از پوسته بهترین تیم شهرستانی در آوردند و به بهترین تیم ایران تبدیل شدند. این اتفاق هم بهترین کمک را به آنها کرد تا اعتماد به نفسشان را به دست بیاورند وشخصیتی آسیایی برای خود دست و پا کنند. چون در 3دوره قبلی سپاهان نتوانسته بود از مرحله اول بالاتر بیاید.

12 – شانس
این کلمه اولین‌بار و به صورت رسمی توسط خود سرمربی سپاهان عنوان شد. کسی که حداقل در گفته‌هایش انصاف را رعایت کرد و گفت کاوازاکی باید در دیدار رفت و برگشت پیروز می‌شد.

 اما آخرین باری که آنها از شانس برای پیروزی در مقابل یک تیم استفاده کردند همان بازی مقابل پرسپولیس 2سال پیش بود که تمام حملات تیم میهمان به هدر رفت .بعد از آن بازی سپاهانی‌ها هیچ وقت کار را به دست شانس نسپرده بودند تا همین دیدار مقابل کاوازاکی. اما به هرحال خیلی‌ها دوست دارند بگویند که این تیم کلا تیم خوش شانسی است.

 شاید به این دلیل که دیگر تیم‌های لیگ ضعیف هستند، شاید به این خاطر که سپاهانی‌ها عملکرد خوبی در فصل نقل و انتقالات دارند و شاید به این دلیل که پشت‌سر هم قهرمان می‌شوند. حالا واقعا سپاهان خوش شانس است؟

13 - عباس محمدی
او اصلا دروازه‌بان فوق‌العاده‌ای نیست. سابقه چندان درخشانی هم ندارد. عباس محمدی فصل گذشته دروازه‌بان تیم مس کرمان بود که با این تیم از دسته اول به لیگ برتر آمده بود. پیوستن محمدی به سپاهان کمی تعجب‌برانگیز به نظر می‌رسید چون سپاهان، آرمناک را از دست داده بود و برای جایگزین کردن، محمدی گزینه چندان مناسبی به‌نظر نمی‌رسید.

البته تعجب‌ها وقتی بیشتر شد که محمد سواری به خاطر محمدی نیمکت‌نشین شد، همان دروازه‌بانی که در اواخر فصل گذشته درون دروازه سپاهان قرار گرفت و بارها با درخشش خود این تیم را پیروز از زمین به بیرون می‌فرستاد.

 اما لوکا تصمیم خود را گرفته بود و عباس محمدی را به جای آرمناک جذب کرد و در تمام بازی‌ها به زمین فرستاد. حضور مثبت این دروازه‌بان برای سپاهان اما هیچ‌گاه مانند بازی با کاوازاکی واضح نبود. محمدی در دیدار برگشت تمام توپ‌ها را گرفت و بقیه قصه را هم که خودتان می‌دانید.

1+13 - شیر برنج
اینکه شیر برنج در رسیدن سپاهان به نیمه نهایی تاثیر داشته، دقیقا نقل قولی از خودبوناچیچ است: «بچه‌های ما با خوردن شیربرنج‌های ژاپنی روحیه‌شان افزایش یافت و توانستند خوب بازی کنند».

جریان هم از این قرار بود که بازیکنان سپاهان علاوه بر اینکه یک آشپز ایرانی همراه خود داشتند، صبح‌ها برای صبحانه به یک رستوران ژاپنی می‌رفتند و دلی از شیر برنج سیر می‌کردند. به همین دلیل لوکا اعتقاد دارد شیربرنج در رسیدنشان به نیمه‌نهایی مؤثر بوده است.