تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۳۸۵ - ۱۵:۳۶

علی‌اصغر سلطانیه اظهار داشت که از نظر تهران گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دلیلی واضح مبنی بر غیرنظامی بودن برنامه هسته‌یی ایران است.

به گزارش ایسنا، علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با روزنامه‌ی الشرق الاوسط، چاپ لندن بیان داشت: گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم چنین بدون هیچ ابهامی بازرسی بازرسان ‌آژانس را تایید می‌کند.

وی افزود: قطعنامه شورای امنیت متناقض است؛ چرا که درحالی به استفاده از شورای امنیت علیه ایران اشاره دارد که ایران همواره از ازسرگیری دور جدید مذاکرات استقبال کرده، مانند پاسخی که اخیرا به بسته پیشنهادی کشورهای اروپایی داده که این بیانگر حسن نیت و آمادگی کشور برای مطرح کردن مسایل موجود درباره همه پرسش‌های باقی مانده بدون هیچ پیش شرطی است.

سلطانیه در پاسخ به این سوال که آیا اصرار ایران مبنی بر عدم توقف غنی‌سازی در زمان انجام مذاکرات نوعی پیش شرط به شمار می‌رود؟، گفت: در واقع این آن‌ها بودند که ضرورت توقف غنی‌سازی را به عنوان یک شرط مطرح کردند، در حالی که درست این بود که ابتدا بنشینیم و صحبت کنیم تا درباره‌ی آنچه که برای هر یک از ما اهمیت دارد کمی تامل کنیم، سپس هر یک از مسایل را به بحث بگذاریم؛ به ویژه این که ایران ‌آمادگی‌اش را برای بررسی هر مساله‌ای بدون هیچ گونه استثنایی مطرح کرده بود.

سلطانیه در ادامه تاکید کرد: ایران هرگز تجربه گذشته‌اش را یعنی موافقت با تعلیق غنی‌سازی را به دلیل انجام مذاکرات بی‌نتیجه‌ای که سه سال طول کشید و نتیجه‌ی آن بی‌اعتمادی ایران نسبت به طرف مقابل بود، تکرار نخواهد کرد.

وی افزود: در عین حال بازگشت به میز مذاکره بهترین راه برای از بین بردن بی‌اعتمادی و اعتمادسازی میان تمام طرف‌ها است و تهدید ایران از سوی شورای امنیت، تحریم‌ها و تهدیدات حملات نظامی علیه کشوری مانند ایران که نمی‌ترسد و تسلیم هم نمی‌شود، بیهوده است.

نماینده ایران در آژانس، در پاسخ به این پرسش خبرنگار الشرق‌الاوسط مبنی‌بر این که ایران برنامه‌هایش را به مدت 18 سال مخفی نگه داشته و این امر موجب تضعیف اعتماد به این کشور شده است، گفت: این تردیدها که بسیاری از رسانه‌های غربی به ویژه آمریکایی مطرح می‌کنند به منظور گمراه ساختن افکار عمومی است، ایران هرگز فعالیت‌های هسته‌یی‌اش را پنهان نکرده است و آنچه وجود دارد این است که الزامی قانونی برای اعلام این مساله وجود نداشته است و هم چنین براساس توافقنامه منع تکثیر سلاح‌های هسته‌یی کشورها تنها بعد از امضای پروتکل الحاقی که در آن زمان شناخته شده نبود ملزم به ابلاغ این امر هستند.

وی در ادامه از گمراهی که بسیاری از افراد به دلیل عدم ‌آگاهی از مسایل حقوقی به آن دچار می‌شوند، ابراز تاسف کرد و به عنوان مثال به بندی که کشورها را ملزم می سازد 180 روز قبل از آغاز به کار دستگاه‌های سانترفیوژ برای تولید سوخت هسته‌یی آن را اعلام کنند اشاره کرد و افزود:‌ تمامی این موارد در خصوص نیروگاه‌های نطنز انجام شد و برخی هم با هیاهو و بدون توجه به حقایق موجود اتهاماتی را وادار کردند.

سلطانیه افزود: ایران مصمم به ادامه همکاری‌های با آژانس و استقبال از بازرسان است و طرح اتهاماتی علیه خود مبنی بر مانع تراشی بر سر فعالیت بازرسان و تفسیر شیوه صدور ویزا است را کم اهمیت می‌داند؛ چرا که ویزاها آماده هستند و آنچه ایجا شده تنها تغییرات اداری بوده که مانع از فعالیت ‌هیات‌های بازرسی و اقدامات آن‌ها نمی‌شود. نظارت آژانس در ایران بیشترین عملیات از زمان تاریخ تاسیس آژانس بوده و ایران هم مخالفتی با آن نداشته است.

وی افزود: بعد از ارایه گزارش ایران به شورای امنیت ایران سعی کرده تا از تعهدات کاری براساس پروتکل الحاقی صرف نظر کند و تنها براساس قانون عمل کند؛ نه بیشتر و نه کمتر.

نماینده ایران در آژانس سرزنش کردن ایران در این زمینه را محکوم کرد و اظهار داشت: این سرزنش‌ها باید متوجه کسانی باشد که بدون هیچ حقی در خصوص انتقال پرونده ایران به نیویورک فعالیت کردند.

وی تصریح کرد: ایران نه امروز و نه در آینده هیچ گاه برای دستیابی به بمب یا سلاح هسته‌یی تلاش نخواهد کرد چرا که خود از قربانیان سلاح‌های کشتار جمعی است که صدام در جنگ علیه ملت ایران از آن استفاده کرده بود.

نماینده ایران تاکید کرد ایران می‌تواند در صورت لزوم از تمامی تعهدات بین‌المللی و توافقنامه‌های الزام‌آور دست بکشد،اما تصمیم گرفته که در جهت تعهدات سازمان ملل و همکاری با سازمان‌های جهانی گام بردارد.