همشهری‌آنلاین: پنجمین جشنواره سایت‌ها و وبلاگ‌های موسیقی برگزیدگانش را شناخت و هیئت داوران این جشنواره نیز بر اهمیت فراگیری روزنامه‌نگاران در حوزه موسیقی تأکید کرد.

به گزارش دبیرخانه جشنواره وبلاگ‌ها و سایت‌های موسیقی در این مراسم که با اجرای گروه موسیقی "صدای آناتولی" همراه بود،  هومان اسعدی بیانیه هیئت داوران جشنواره را خواند که در بخشی از آن آمده بود: "پنجمین دوره‌ی جشنواره‌ی سایت‌ها و وبلاگ‌های موسیقی ایران را در شرایطی به اجرا درمی‌آوریم که ضرورت حضور بیشتر اهالی هنر موسیقی در چنین فعالیت‌هایی بیش از پیش احساس می‌شود، بویژه که در این دوره، هیات داوران با مقالاتی ارزشمند در شاخه‌های مختلف موسیقی روبه‌رو بودند. هیات داوران امیدوار است در جشنواره‌ی امسال توانسته باشد زمینه را برای حضور بیشتر اهل اندیشه و موسیقی در جهت نمایان شدن بهتر پتانسیل‌های موجود در این شاخه از موسیقی کشور فراهم سازد.

در بخش مقالات، امسال نیز با چند مقاله‌ی پژوهشی ارزشمند روبه‌رو بودیم و انتخاب بهترین‌ها حقیقتا دشوار بود. با این حال پس از تبادل نظرها و علی رغم ضیق وقت، توانستیم به نتیجه‌ی لازم دست یابیم.
نکته‌ی قابل تأمل در آثاری که در این دوره به جشنواره ارسال شدند تکثر مقالات علمی - پژوهشی در بخش اصلی بود. به این معنی که مؤلفان مقالات پژوهشی، بیش از پیش نتایج کار و تحقیق خود را مستقیما در اینترنت منتشر کرده‌اند. این مسأله از سویی می‌تواند نشانه‌ی اهمیت روزافزون فضاهای مجازی در تولید محتواهای علمی باشد. همچنین از دیگر سو، ممکن است ناشی از کمبود نشریات علمی پژوهشی در عرصه‌ی هنر و بویژه در موسیقی کشور باشد.

اما بیشترین تعداد آثار و به موازات آن بیشترین میزان رقابت در جشنواره‌ی امسال، در بخش یادداشت‌ها بود. کماکان لزوم آموزش تخصصی در حوزه‌ی ژورنالیسم موسیقی احساس می‌شود و به‌نظر می‌رسد نویسندگان یادداشت‌های موسیقی در نشریات و سایت‌های اینترنتی، باید بیش از گذشته درباره ارتقا و به‌روز کردن دانش موسیقایی خود همت گمارند. هیات داوران امیدوار است صاحبان قلم ژورنالیستی در حوزه‌ی موسیقی، نسبت به بهبود کیفی تألیفات خود بیشتر تلاش کنند تا چشم‌انداز صحیح‌تر و بهتری را از وضعیت موسیقی کشور منعکس کنند.

در انتخاب وب‌سایت‌های موفق لازم می‌دانیم اشاره کنیم که امسال، سایت‌های ارزشمند و فعالی به‌دست ما رسیدند و این خود می‌تواند نشانه‌ای باشد از این‌که تجربیات قبلی در این زمینه، برای عرضه‌کنندگان موثر بوده است. نقاط ضعف عمده‌ی وب‌سایت‌ها، ابتدا در تجربه‌های اندک طراحی آن‌ها و دوم، ارتباط میان محتوا، طراحی و سایر بخش‌های وب‌سایت است، بویژه آن‌که این تناسب درباره حضور بخش‌های تبلیغاتی نیز ضروری به نظر می‌رسد. با این حال از نقطه‌نظر محتوا با مطالب بهتری روبه‌رو بودیم. اگرچه باید گفت، سایت‌ها نیز همچنان دچار ضعفی هستند که در یادداشت‌ها و مقالات ژورنالیستی وجود دارد.
و نکته‌ی آخر این‌که با توجه به ظهور پدیده‌ها و محصولات جدیدتر و متنوع‌تر در فضای سایبری، از جمله کانال‌های تلگرامی، پژوهشگران و نویسندگان فعال در این‌گونه محیط‌ها باید توجه داشته باشند که ماندگاری آثارشان منوط به در دسترس بودن همیشگی آثارشان است و این تذکر ضروری به‌نظر می‌رسد که فعالان این حوزه‌ها باید محتواهای تولیدی خود را به هر طریق ممکن در اینترنت نیز در دسترس قرار دهند تا در گذر زمان و با ورود محصولات جدیدتر و از رونق افتادن محصولات قدیمی، نتایج فعالیت‌های‌شان از بین نرود.

هیات داوران ضمن تشکر از دست‌اندرکاران این جشنواره امیدوار است از هم‌اکنون زمینه‌های لازم برای برگزاری بهتر جشنواره‌های بعدی ایجاد شود تا تولیدکنندگان آثار نوشتاری، سایت‌ها و وبلاگ‌های موسیقی و نهایتا هیات داوران زمان کافی برای تجزیه و تحلیل آثار عرضه‌شده داشته باشند."

در نهایت، هیئت داوران جوایز برگزیدگان پنجمین جشنواره سایت‌ها و وبلاگ‌های موسیقی را به این ترتیب اهدا کردند:
نقد بخش اصلی
1- جعفر آقابِرارنیاگودرزی با نقدی بر مقاله‌ی «نگاهی گذرا به پیدایش و رشد موسیقی مردم‌پسند در ایران از ابتدا تا سال 1357»
2- کامیار صلواتی با نقد «تقلای رافتن راهی نو؛ نگاهی به آلبوم "سخنی نیست"»
3- ابوالفضل زنده بودی با نقدی بر مقاله «آهنگ شعر معاصر»
نقد بخش جنبی
1- هیئت داوران هیچ نقدی را شایسته رتبه نخست ندانست
2- محمد خلیلیان با نقد «وانماییِ روایاتِ معیار؛ نگاهی به موسیقی و اجرای گروه کاربن»
3- هیئت داوران هیچ نقدی را شایسته رتبه سوم ندانست
یادداشت بخش اصلی
1- نیوشا مزیدآبادی با یادداشت «رسانه‌ی بی‌مسئولیت چه چیز را از چه کسی و به چه کسی می‌رساند؟ واقعیت در محاقِ عوام‌گرایی»
2- مشترکا به سهیلا صدیقی با یادداشت «برخی خوانندگان پاپ متوهم‌اند؟!» و محمدجواد صحافی با یادداشت «نگاهی به موسیقی در سال ۱۳۹۴»
3- مهدی فیروزیان با یادداشت «با خنیاگران؛ شهریار فریوسفی»
یادداشت بخش جنبی
1- بیتا یاری با یادداشت «محاسبه کنید پیش از آن‌که توسط دیگران محاسبه شوید»
2- حسین سلیمی با یادداشت «مرثیه‌ای بر احوالات خبرنگاران موسیقی»
3- سیداصغر نوربخش با یادداشت «کلام پیش نمی‌رود چراغ‌های شهر را روشن کنیم!»
مقاله علمی - پژوهشی بخش اصلی
1- بهرنگ نیک‌آیین با مقاله «مروری بر نظریات مربوط به نگرش‌های درون فرهنگی و برون فرهنگی در قوم موسیقی‌شناسی»
2- امیرحسین رحمتی با مقاله «از کافه تا رودکی»
3- مشترکا به شاهین مهاجری با مقاله «رابطه ساختار هارمونیک صدا و خوش‌صدایی» و احمد جعفری با مقاله «رفتار موسیقایی، ساختار اجتماعی»
مقاله علمی پژوهشی بخش جنبی
1- گروه پژوهشی پویش با نمایندگی یاسمین شاه‌حسینی با مقاله «آسیب‌شناسیِ فرآیند ساخت و فروشِ سازهای موسیقی ایران»
2- هیئت داوران هیچ نقدی را شایسته رتبه دوم ندانست
3- هیئت داوران هیچ نقدی را شایسته رتبه سوم ندانست
مقاله ژورنالیستی بخش اصلی
1- میثم پورتجریشی با مقاله «اسمائیلوویچ، منادی صلح»
2- سارا معاهد با مقاله «تصانیف مرتضی محجوبی»
3- هیئت داوران هیچ نقدی را شایسته رتبه سوم ندانست
مقاله ژورنالیستی بخش جنبی
1- بابک ولی‌پور با مقاله «تاملی بر آموزش گیتار کلاسیک در ایران»
2- هیئت داوران هیچ نقدی را شایسته رتبه دوم ندانست
3- هیئت داوران هیچ نقدی را شایسته رتبه سوم ندانست
وبلاگ برگزیده: وبلاگ «نیریز» به قلم سعید مستفیضی
سایت برگزیده: سایت «موسیقی ایرانیان» به سردبیری ابراهیم مولایی

برچسب‌ها