سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به اینکه کارنامه محیط‌زیستی وزارت اقتصاد و دارایی منتشر شده اما گزارشی از محاسبات اقتصادی هزینه طرح‌های عمرانی مانند جاده‌سازی‌، احداث سد و پل در آن لحاظ نشده است، خواست تا ارزش اقتصادی منابع محیط‌زیستی در طرح‌های عمرانی درنظر گرفته شود.

سازمان حفاظت محيط‌زيست اعلام كرد: هر چند مجموع فعاليت‌هاي انجام شده در مديريت سبز وزارت اقتصاد و دارايي و سازمان‌هاي وابسته قابل تقدير است اما مهم‌ترين نقش محيط‌زيستي وزارت اقتصاد و دارايي، لحاظ كردن ارزش منابع زيستي در حساب‌‌هاي ملي است زيرا تاكنون محيط‌زيست و منابع طبيعي در محاسبات اقتصادي رايگان محسوب شده است.

به گزارش همشهري، لحاظ نشدن ارزش اقتصادي منابع طبيعي و محيط‌زيست، ازجمله بحث‌هاي چالش‌برانگيزي است كه طي سال‌هاي اخير بارها كارشناسان و صاحب‌نظران بر ضرورت لحاظ كردن آن در مطالعات طرح‌هاي عمراني تأكيد كرده‌اند. اين در حالي است كه ارزش اقتصادي منابع طبيعي و محيط‌زيست طي چند دهه اخيربه‌دليل عدم‌آگاهي متوليان طرح‌هاي عمراني و ضعف سازمان محيط‌زيست و سازمان جنگل‌ها و مراتع كشور در مطالعات اين طرح‌ها جايي نداشته و ازهمين رو، تخريب طبيعت رشدي شتابناك گرفته است.

قلع و قمع 14هزار اصله بلوط كهنسال در منطقه حفاظت شده دنا با توجيه عبور خط انتقال نفت، نابودي 8هزار اصله بلوط كهنسال به‌خاطر آبگيري سد سيوند، قطعه‌قطعه كردن زيستگاه‌هاي حيات‌وحش درپارك ملي گلستان به‌دليل عبور جاده، نابودي زيستگاه‌هاي مرجاني در بندرچابهار به‌دليل ساخت اسكله، عبور جاده از قلب منطقه حفاظت شده كوه بافق يزد (يكي از مهم‌ترين زيستگاه‌هاي يوزپلنگ آسيايي) وخشكاندن دريا در نوارساحلي براي استحصال زمين در قشم نمونه‌هايي از بي‌توجهي به ارزش‌هاي اقتصادي منابع طبيعي و محيط‌زيست در اجراي طرح‌هاي عمراني است. برهمين اساس است كه روز گذشته سازمان حفاظت محيط‌زيست اعلام كرد، مهم‌ترين نقش محيط‌زيستي وزارت اقتصاد و دارايي، لحاظ كردن ارزش منابع زيستي در حساب‌هاي ملي است كه در كارنامه منتشر شده از سوي اين وزارتخانه انعكاسي ندارد.