همشهری آنلاین: کلیات طرح الزام دولت به دریافت غرامت از آمریکا با رای قاطع نمایندگان و علی رغم مخالفت وزارت خارجه به دلیل وجود قوانین موازی تصویب شد.

به گزارش مهر، در جلسه علنی سه‌شنبه-28 ارديبهشت-مجلس شورای اسلامی بررسی کلیات طرح الزام دولت به پیگیری جبران خسارات ناشی از اقدامات و جنایات آمریکا علیه ایران و اتباع ایرانی در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.

نمایندگان با ۱۷۴ رأی موافق، ۷ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۰ نماینده حاضر در مجلس، کلیات این طرح را به تصویب رساندند و پس از تصویب کلیات این طرح شعار «مرگ بر آمریکا» سر دادند.

ابراهیم کارخانه ای در حمایت از کلیات این طرح اظهار داشت: امریکا باید خسارات ناشی از اقدامات و جنایات علیه ملت ایران را پرداخت کند و باید طرحی را در مقابل احکام صادره از دادگاه های ایران برای سرقت از اموال ایران به تصویب برسانیم.

کمال الدین پیرموذن در مخالفت با کلیات این طرح گفت: من با کلیات این طرح مشکلی ندارم اما این طرح از پختگی لازم برخوردار نیست زیرا قوانین زیادی در این خصوص وجود دارد. در همین زمان تعدادی از نمایندگان شعار مرگ بر آمریکا سر دادند که پیرموذن خطاب به آنها گفت با این شعارها کارها پیش نمی رود.

پیر موذن گفت: ما با فرار مغزهایمان به آمریکا آنها را تقویت می کنیم.

وی از نمایندگان خواست با همکاری دولت و سرداران دیپلماسی طرحی جامع در این خصوص تدوین کنند.

پس از آن سیدحسین نقوی حسینی در موافق با این طرح خواستار رای نمایندگان به کلیات طرح شد و گفت: آمریکا باید در مقابل جنایایتش علیه ملت ایران پاسخگو باشد.

در نهایت علیرغم مخالفت وزارت خارجه این طرح با ۸۲ درصد آرای موافق به تصویب رسید.