تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۹

رئیس‌جمهور مصر در سخنانی با استقبال از طرح و اقدام جدید فرانسه برای ایجاد توافق میان فلسطین و رژیم صهیونیستی گفت، فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها دربرابر یک فرصت تاریخی واقعی قرار دارند.

او گفت: صلح پايدار ميان فلسطيني‌ها و اسرائيل ضامن بهبود روابط ميان مصر و اسرائيل است. ژنرال عبدالفتاح سيسي در سخناني كه در مراسم افتتاح پروژه‌هاي انرژي در قاهره ايراد مي‌كرد گفت: امضاي توافقنامه جديد صلح ميان اسرائيل و فلسطين مانند توافقنامه كمپ‌ديويد مي‌تواند به بحران منطقه پايان دهد. او گفت كه در روزهاي اخير با محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين ديدار كرده و درباره توافق صلح جديد با اسرائيلي‌ها با او گفت‌وگو كرده‌است. سيسي با حمايت از طرح فرانسه براي برگزاري كنفرانس صلح خاورميانه استقبال كرد و گفت، اكنون فرصت واقعي براي تحقق صلح فراهم شده‌است.

وزيرخارجه فرانسه در روزهاي اخير به سرزمين‌هاي اشغالي سفر كرده تا دو طرف اسرائيلي و فلسطيني را به انجام دور جديد مذاكرات براي دستيابي به توافق تشويق كند. منابع اسرائيلي از پاسخ سرد نتانياهو به طرح فرانسه خبر داده‌اند. كنفرانسي كه قرار بود در پايان‌ماه جاري ميلادي در پاريس با عنوان كنفرانس صلح خاورميانه برگزار شود به تأخير افتاده‌است. پاريس دليل تأخير در برگزاري اين كنفرانس را هماهنگ نبودن با برنامه كاري جان‌كري وزيرخارجه آمريكا اعلام كرده‌است.

در همين حال رسانه‌هاي رژيم صهيونيستي از احتمال سفر بنيامين نتانياهو به مصر در روزهاي آينده خبر داده‌اند. كانال 10تلويزيون رژيم صهيونيستي با اعلام اين خبر به نقل از منابع اين رژيم، از همراهي اسحاق هرتزوگ رهبر جناح مخالف نتانياهو در اين سفر به قاهره خبر داد.رئيس‌جمهور مصر باتوجه به بحران‌هاي داخلي و درحالي‌كه هنوز با موج اعتراض‌هاي داخلي و انتقادهاي بين‌المللي به‌خاطر شيوه كودتايي بركناري محمد مرسي روبه‌روست، تلاش مي‌كند با موضعگيري در مسائلي چون مناقشه فلسطين جايگاه كشورش را دست‌كم در منطقه احيا كند.