همشهری آنلاین: حمله نیروی هوایی آمریکا در شرق افغانستان دستکم باعث کشته شدن 16 شبه‌نظامی وفادار به یک جنگ‌سالار ازبک شد.

خبرگزاری آلمان از کابل گزارش داد، یک سخنگوی امور استانی گفت، نیروهای ائتلافی به رهبری آمریکا اواخر یکشنبه شب حمله‌ای هوایی را در سوروبی، بخشی از استان جنوب شرقی پکتیکا که هم‌مرز با پاکستان است، علیه جنگجویان طاهر یولداش، رهبر جنبش اسلامی ازبکستان انجام دادند.

غمایی خان محمدیار، سخنگوی امور استانی پکتیکا گفت: «ما اطلاعاتی را مبنی بر آن داشتیم که یک گروه از شبه‌نظامیان در منطقه هیبتی سوروبی گرد هم آمده‌اند و می‌خواهند حملاتی از جمله عملیات انتحاری را در استان داشته باشند.»

محمدیار با بیان اینکه نیروها یک شبه نظامی ازبک را که مجروح شده بود، بازداشت کرده و باقی آنها زمانی که نیروهای زمینی به محل رسیدند، فرار کردند، افزود: «نیروهای آمریکایی حمله هوایی پیشدستانه‌ای را انجام دادند که منجر به کشته شدن 16 شبه‌نظامی و مجروح شدن شش تن دیگر از این افراد شد که بیشتر آنها مبارزان ازبک و چچنی بودند.»

یولداش که یک فرمانده عملیاتی شبکه القاعده در افغانستان است، یکی از پنج شبه‌نظامیان تحت پیگیردی است که جایزه‌‌ای 200 هزار دلاری برای وی در فهرست منتشر شده از سوی ارتش آمریکا در نظر گرفته شده است. 12 نام در این فهرست که ماه گذشته میلادی منتشر شد، ذکر شده است.

پلیس اعلام کرد، روز دوشنبه نیز یک عامل انتحاری که کاروان نیروهای خارجی را در شهر جنوبی لشکرگاه، مرکز استان هلمند، هدف گرفته بود، به مقصود خود نرسید و در عوض باعث مجروح شدن سه کودکی گردید که از آن منطقه عبور می‌کردند.

مقامات پلیس که خواستند نام‌شان فاش نشود گفتند این عامل انتحاری کمربندی انفجاری دور بدنش بسته بوده و در نتیجه انفجار کشته شده است.