نام فوگارد در ایران غالباً با آثار معروفش که قبل از سقوط رسمی نظام تبعیض نژادی نوشته، مطرح بوده است؛آثاری چون «سلام، خداحافظ» ، «بوسمن و لنا» ، «سیزوئه بانسی مرده است» و یا «جادهای به سوی کعبه».
در نشستی تخصصی که با عنوان « چالش مرگ و زندگی در آثار متأخر آثول فوگارد » از سوي«پژوهشکده هنرهای دراماتیکِ کارگاه نوآوران ادبیات» و با همکاری «مدرسه تئاتر و تماشاخانه سه نقطه» برگزار میشود، نمایشنامههایی که فوگارد از سال 2000 به بعد نوشته است از جمله: «غمها و شادیها» (2001) ، «ویکتوری» (2007) ، «بازگشت به خانه» (2009 - این نمایشنامه دنبالهای است بر نمایشنامهی دیگری از او به نام «آواز دهکده» نوشتهی 1996) ، «لوکوموتیوران» ( 2010) و «سایهی مرغ مگسخوار» (2014). بررسی میشود.
این آثار همگی به فارسی ترجمه شدهاند و در نشست پژوهشی نوآوران ادبیات که روز جمعه هفتم خرداد سال جاری از ساعت 16در آموزشگاه تئاتر سه نقطه برپا می شود، مهلا صالحی مترجم آثار فوگارد به همراه دکتر عطاالله کوپال ویراستار این آثار به نقد و بررسی نمایشنامههای اخیر فوگارد می پردازند.
آثول فوگارد، نمایشنامهنویس آفریقای جنوبی متولد 1932 ، سفید پوستی است که تمام عمر خویش را صرف مبارزه با تبعیض نژادی کرده و حتی پس از پایان رسمی و قانونی تبعیض نژادی در آفریقای جنوبی، در آغاز دهه 1990 نیز دست از مبارزه برای رفع بیکاری، گرسنگی، فقر و تبهکاری و ستیز با بیماریهای مهلکی همچون ایدز برنداشته است و این مبارزه را هماکنون نیز ادامه میدهد.
عموم هنرمندان، علاقهمندان تئاتر و به ویژه دانشجویان و هنرجویان تئاتر برای حضور در این نشست از سوي مدرسه تئاتر و تماشاخانه تئاتر سهنقطه دعوت عمومي شدهاند تا در روز و ساعت یاد شده به این تماشاخانه واقع در میدان ولیعصر،بلوار کشاورز،بعد از فلسطین.خیابان کبگانیان. کوچه مرتضی زاده، پلاک ۱۲ مراجعه کنند.