همشهری آنلاین: کارگاه کاربردهای علم نجوم در احکام اسلامی و رؤیت هلال، به منظور آشنایی طلاب و فضلای غیر ایرانی در مدرسه عالی امام خمینی(ره) قم برگزار شد.

به گزارش مرکز خبر حوزه، در این کارگاه آموزشی، سرپرست بخش غیرحرفه‌ای مرکز مطالعات و پژوهش‌های فلکی نجومی دفتر ‌آیت‌الله العظمی سیستانی با اشاره به نقش مباحث نجومی در صدور احکام دینی گفت: دین اسلام نسبت به سایر ادیان در ارتباط با نجوم از دقت بیشتری برخوردار است.

حجت‌الاسلام سید محمدرضا اصفهانی افزود: بسیاری از تکالیف دینی از جمله نمازهای پنج‌گانه، وجوب روزه و حج، ارتباط تنگاتنگی با مباحث نجومی و گردش ماه به دور خورشید دارد.

مدیر خانه نجوم قم تصریح کرد: با توجه به مبتنی بودن استنباط بسیاری از احکام شرعی به مباحث نجوم، فراگیری علم نجوم و داشتن درک درست از آن برای طلاب ضروری است.

وی به تبیین فرازهایی از آیات و منابع دینی، توجه اندیشمندان اسلامی به مباحث نجومی را کافی ندانست و بیان داشت: امروز دانشمندان غربی به مباحث نجومی اهمیت می‌دهند و برخی از فرضیات نادرست را با هدف مبارزه با دین ارائه می‌دهند.

حجت‌الاسلام اصفهانی با تأکید بر اهمیت بحث رؤیت هلال، برخورداری از علم و تخصص عمیق را لازمه این امر دانست و گفت: ‌٥/ ‌٢٩ روز طول می کشد تا ماه یک دور کامل به دور زمین بچرخد و اختلاف در ابتدای رؤیت هلال و آغاز ماه قمری ناشی از اختلاف مبانی فقهی مراجع عظام تقلید است.