به گزارش مهر؛ امیرحسین طالبی تهیه کننده مجموعههای طنز مهران مدیری و مهران غفوریان درباره اینکه چرا اکنون کمدیها نمیتواند باعث خنده و شادی مردم شوند؛ گفت: مهمترین نکته این است که زمانه عوض شده است. من خاطرم هست زمانیکه که تهیهکنندگی مجموعههای مهران مدیری را بر عهده داشتم گاهی پیش میآمد که ما متن نداشتیم اما مدیری و لاله صبوری گاهی به صورت بداهه حرف میزدند و بازی میکردند و اتفاقا مخاطب هم لذت میبرد.
وی ادامه داد: ما آن زمان باید کار خود را به روز می رساندیم و به همین دلیل گاهی پیش میآمد که نتوانیم متنها را به موقع برسانیم ولی امروزه تکنولوژیهای رسانهای باعث شده سطح دانش و بینش مردم بالا برود و دیگر نمیتوان بدون متن، مجموعهای را پیش برد، حتی یک آیتم ۳۰ ثانیهای هم باید برنامهریزی شده باشد.
«زیر آسمان شهر۱» خیابانها را خلوت میکرد
تهیه کننده مجموعههای «جنگ ۷۷» و «پلاک ۱۴» درباره تفاوت مجموعه های طنز که پیش از این باعث شادی مردم می شد اما امروزه کلیشه به نظر میرسد، عنوان کرد: ما امروزه مجموعه کمدی به معنای سابق نداریم. من تهیه کنندگی «جنگ ۷۷» و مجموعههایی چون «ببخشید شما»، «۹۰ شب» و حتی سه سری «زیر آسمان شهر» را برعهده داشتم. به جرأت میتوانم بگویم هیچ کس تاکنون نتوانسته است سری اول سریال «زیر آسمان شهر» را که هر شب ۴۵ دقیقه روی آنتن میبردیم، بسازد. رضا عطاران نویسنده سری اول این مجموعه بود و بیش از نیمی از موفقیت سریال به خاطر او بود.
این تهیه کننده با اشاره به سختی کار در ساخت «زیر آسمان شهر» عنوان کرد: ما در «زیر آسمان شهر۱» بدعتی نو گذاشتیم و شبی ۴۵ دقیقه کار ضبط میکردیم که برای یک برنامه تلویزیونی بسیار سخت است. اکنون بهترین گروه های تلویزیونی تنها چند دقیقه در روز میتوانند کار ضبط کنند. مخاطب در آن زمان کلیت برنامه را در نظر می گرفت و از آموزش ها و سرگرمی که برایش ایجاد میشد، لذت میبرد و به مسائل فنی کاری نداشت. درحالیکه امروز مسایل فنی هم برایش مهم شده است و به سادگی نمی توان از کنار آنها گذشت. به هر حال با شیوه ای که ما کار می کردیم «زیر آسمان شهر۱» علاقمندان بسیاری داشت و واقعا خیابان ها را خلوت میکرد.
هر شب طنز میساختیم و هر شب دیده میشد
وی تصریح کرد: ساخت درام راحتتر است و این مجموعه کمدی است که سختی های فراوانی دارد چراکه شما باید طراحی، فکر و برنامه ریزی بیشتری داشته باشید تا بتوانید مخاطبتان را بخندانید. از طرف دیگر در دهه ۷۰ مجموعه های کمدی برای مردم تازگی داشت. اولین مجموعه طنز بعد از انقلاب در این دهه با کارهایی چون «نوروز ۷۲»، «پرواز۵۷» روی آنتن رفتند. «ساعت خوش» به تهیه کنندگی زنده یاد سیدعلی سمنانی نیز در این دهه تولید شد که بیشتر از همه دیده شد و بعد از آن چند برنامه طنز هم در نوروزهای سال های بعد ساخته شد و سپس در سال ۷۷ «جنگ ۷۷» تولید شد.
تهیه کننده مجموعه «ببخشید شما» با اشاره به بازیگران این مجموعههای کمدی توضیح داد: ما آن زمان از لحاظ متن، بازیگری و ضبط بسیار راحت بودیم. بسیاری از بازیگران و طنزپردازان امروز از همان سال ها شروع به کار کردند. خاطرم هست سروش صحت، مهران غفوریان، عارف لرستانی، رضا شفیعی جم و بیژن بنفشه خواه از جمله کسانی بودند که آن زمان وارد تلویزیون شدند. آن زمان مجموعههای طنز کم بود و ما هر شب کار را تحویل داده و روی آنتن می بردیم و هر شب هم کار دیده میشد. مردم از آثار طنز لذت بسیاری می بردند و شاید چون تکنولوژی رسانه ای دیگری نداشتند دور هم می نشستند و برنامه های تلویزیون را می دیدند اما امروز همه چیز تغییر کرده است.
اختلال صدای تلفن همراه هم خط قرمز بود
این تهیه کننده مجموعه های طنز با اشاره به سخت بودن خنداندن مردم بیان کرد: ما همه حرفهایی را که امروز در مجموعه های طنز بیان می شود در طی این سال ها به تصویر کشیدهایم. امروز متن و فیلمنامه حرف اول را میزند و اگر شما بهترین و سوپراستارترین بازیگران جهان را هم جمع کنید اما متن خوبی نداشته باشید کارتان موفق نخواهد شد.
وی در واکنش به اینکه نویسندگان مجموعههای طنز از ممیزی در کارها سخن میگویند، پاسخ داد: ما آن زمان میدانستیم چه مسیری را باید برویم و هیچ وقت واکنش بدی نداشتیم. اتفاقا خط قرمزهای امروز بسیار کمتر از مواردی است که ما آن سالها داشتیم. به طور مثال خاطرم هست زمانی که تلفن همراه به تازگی وارد بازار شده بود با مشکلاتی همچون پارازیت و اختلال صدایی همراه بود اما اگر ما آیتمی در این باره میساختیم اجازه پخش نداشت و به گونهای این تعبیر وجود داشت که لزومی ندارد درباره این مشکلات صحبت شود اما امروزه طنزپردازان با اکثر موضوعات شوخی میکنند. حساسیت ها هم در بسیاری از موارد بیشتر بود، از جمله اینکه ما باید از ساده ترین انواع مواد غذایی استفاده می کردیم، البته خود ما هم سراغ غذاهای رنگین و یا زندگی های تجملاتی نمی رفتیم و تلاشمان این بود مجموعه ها و شخصیت ها شبیه خود مردم باشد. به طور مثال در سریال «زیر آسمان شهر» سرایدار در اتاقی بسیار ساده نزدیک میکرد و به ترتیب که بالاتر می رفت منزل شخصیت دکتر از بقیه بهتر بود.
تقدیر گل آقا و لاریجانی از «جنگ ۷۷»
طالبی درباره انتقادهایی که آن زمان نسبت به کارهایشان مطرح می شد، بیان کرد: خدا آقای کیومرث صابری فومنی را رحمت کند که مدیریت هفته نامه «گل آقا» را بر عهده داشت. خاطرم هست بعد از «جنگ ۷۷» یک بار ما را دعوت کرد و یک دوره از کتاب هایش و همچنین اشتراک یک ساله مجله را به همه ما اهدا کرد، او کارهای ما را می پسندد و از کار ما تعریف بسیاری کرد. علی لاریجانی رییس وقت سازمان صداوسیما هم در آن زمان از ما تقدیر کرد. خاطرم هست دو بار به دفتر او رفتیم؛ یک بار برای «جنگ ۷۷» و یک بار برای سری اول «زیر آسمان شهر» و او ما را مورد تفقد قرار داد.
عطاران سرمایه تلویزیون است
وی اضافه کرد: عطاران در مجموعه «زیر آسمان شهر» واقعا شاهکار کرد و متن های خوبی نوشت. امیدوارم بار دیگر بتوانیم با همان شرایط و با بودجه مناسبی چنین آثاری را تولید کنیم. خاطرم هست آن زمان در زمان مقرر بودجه ها به ما ارایه می شد و ان شاءالله با حضور رییس جدید سازمان دوباره به همان شرایط بازگردیم.
این تهیه کننده در پایان درباره اینکه بعضی از بازیگران و کمدین ها دیگر در تلویزیون حضور ندارند، عنوان کرد: مگر ما چند نفر مثل رضا عطاران داریم. اینها سرمایه هستند و باید آنها را حفظ کنیم. چندی پیش هم با جواد رضویان صحبت کردم و به دلیل مشکلاتی که داشت، بیان کرد که دیگر نمی خواهد به تلویزیون بازگردد.