همهشهری آنلاین: نخست‌وزیر انگلیس گفت که لندن تعداد نیروهای خود درعراق را تا بهار آینده به نصف کاهش خواهد داد.

به گزارش ایسنا به نقل از آسوشیتدپرس، گوردون براون، نخست وزیر انگلیس گفت: لندن سطح نیروهای خود را تا اواسط سال 2008 به 2500 نیرو خواهد رساند.

وی در سخنرانی درجمع قانونگذاران این کشور گفت که طرح وی در عراق به دنبال پروژه‌های طرح افزایش نیروهای آمریکایی در عراق و اقدامات انجام شده توسط عراقی‌ها در راندن شبه نظامیان القاعده از پناهگاه‌هایی در استان الانبار درغرب بغداد ارائه شده است.

نخست وزیر انگلس تصریح کرد که تصمیم برای کاهش بیشتر نیروهای انگلیسی درعراق پس از تکمیل طرح کاهش 2500 نیرو اتخاذ خواهد شد.

براون در ادامه‌ سخنان خود هم‌چنین درخواست قانون‌گذاران مخالف برای تعیین جدول زمانی خروج کامل نیروهای انگیس از عراق را رد کرد.

مقامات انگلیسی اعلام کردند که کاهش اخیر نیروهای انگلیسی از عراق تا ماه آوریل تکمیل خواهد شد و پس از آن موضوع خروج کامل نیروهای انگلیس از عراق در میان گزینه‌های مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

یک مقام انگلیسی که خواست نامش فاش نشود، تصریح کرد: سال آینده شاهد سطح جدیدی از نیروهای انگلیس در عراق خواهیم بود، از آن پس مسیر برای این موضوع که سیاست ما در آینده در عراق چگونه خواهد بود، هموار می‌شود، اما مطمئنا در این برهه‌ زمانی هیچ تضمینی مبنی بر اینکه آنها فراتر از پایان سال 2008 در این کشور باشند وجود نخواهد داشت.

طی مارس 2003 و زمان حمله به عراق، حدود 46 هزار نیروی انگلیسی در این حمله حضور داشتند. در ماه مه همان سال شمار این نیروها به 18 هزار تن رسید و در پایان ماه مه 2004 شمار این نیروها به 8600 تن رسید. ماه مه سال جاری نیز حدود 5500 نیروی انگلیسی در عراق حضور داشتند.

گوردون براون که چند روز پیش به عراق سفر کرده بود، خاطرنشان کرد: نیروهای انگلیسی به انجام وظایف نظارتی ادامه می‌دهند و تا سال آینده فعالیت‌های نیروهای انگلیس به ویژه در امور آموزش و نظارتی متمرکز خواهد بود.

براون گفت: حدود 500 نیروی پشتیبانی و حمایتی انگلیس به خارج از عراق منتقل خواهند شد اما در خاورمیانه می‌مانند، تا از نیروهای باقی مانده حمایت کنند.

مقامات نظامی امنیتی این نگرانی را دارند که کاهش شمار نیروهای انگلیسی در جنوب عراق ممکن است در مسیر رفت و آمد به کویت شکاف امنیتی ایجاد کند. این مسیرها برای نیروهای امنیتی به عنوان مسیرهای حیاتی محسوب می‌شوند.

مقامات انگلیسی هم‌چنین این نگرانی را دارند که در صورت کاهش نیروهای انگلیسی اوضاع امنیتی در مناطق نفت خیز جنوب عراق وخیم‌تر شود.

گوردون جاندرو، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت: همزمان با حرکت عراقی‌ها برای در دست گرفتن کنترل اوضاع و تامین امنیت در کشورشان، اقدام در راستای نظارت بیشتر اوضاع، یک نتیجه‌ مورد علاقه‌ تمامی قوای ائتلاف در عراق است.

براون ابراز امیدواری کرد که تصمیمش برای کاهش نیروهای انگلیسی در عراق نشان دهنده‌ فاصله‌ گرفتن سیاست‌های دولت جدید از سیاست‌های دولت تونی بلر، نخست وزیر سابق انگلیس باشد.