بيش از 100پل تاريخي در اين استان بنا شدهاست. اما آنطور كه خبرگزاري مهر ديروز در گزارشي از استان لرستان اعلام كرد، پلهاي تاريخي لرستان وضعيت خوبي ندارند. براساس اين گزارش، استان لرستان يكي از مهمترين گذرگاههاي شمال به جنوب كشور در دورههاي تاريخي بود و در دوره مادها، هخامنشي، ساساني و اسلامي و در مسير هگمتانه ـ شوش موقعيت ويژهاي داشت. پلهاي تاريخي كشكان، گاوميشان، شاپوري، پل آجري، پلدختر، كلهر و شكسته ازجمله پلهاي تاريخي لرستان هستند كه بيش از هزار و ۴۰۰ سال قدمت دارند. برخي از اين پلها بيش از ۲۰۰ متر طول دارند و چشمه طاقهاي آنها بيش از ۳۰ متر است كه نمايشگاهي از فناوري آن زمان و معماري پيشينيان است.
پل تاريخي «كشكان» ارتفاعي به اندازه يك ساختمان ۱۲ طبقه دارد و مساحت پايهها و ارتفاع اين پل در جهان بيمانند است. پل «شكسته» نيز متعلق به دوره ساساني است و تنها پل در جهان است كه تمام سنگ است. پل «گاوميشان» نيز بزرگترين دهانه پلهاي تاريخي جهان را بهخود اختصاص داده است. پل كلهر مرتبط با 6دوره تاريخي و «پلدختر» نيز بيمانند است. آنطور كه اين خبرگزاري اعلام كرده است، پايتخت پلهاي تاريخي ايران سالهاست كه چشم بهراه تحقق وعده جهانيشدن پلهاي شگفتانگيز تاريخي است؛ اما بهرغم گذشت سالها از قرارگيري اين آثار در فهرست موقت جهاني يونسكو هنوز استان لرستان باوجود ظرفيت غني ميراث تاريخي و فرهنگي موفق به ثبت هيچ اثري در فهرست جهاني نشده است.
ثبت جهاني پلهاي تاريخي لرستان در جريان سفرهاي مختلف هيأت دولت بهعنوان مصوبه در حوزه ميراث فرهنگي اعلام شده است. اين مصوبه مربوط به سال ۸۵ است و هنوز با گذشت ۹ سال، عزم چنداني براي جهاني شدن پلهاي تاريخي لرستان وجود ندارد. محمدرضا اسدي، معاون ميراث فرهنگي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايعدستي و گردشگري استان لرستان در رابطه با وضعيت پلهاي تاريخي اين استان به خبرگزاري مهر گفته است: متأسفانه پلهاي تاريخي استان لرستان مورد بيمهري قرارگرفته است. به گفته او، سيلاب و عبور دام و ريختن فضولات آنها روي پلهاي تاريخي موجب رشد درخت و درختچه و گياه در اين پلهاي تاريخي شده است.
وي بابيان اينكه در برخي مواقع طاق و پايههاي پلهاي تاريخي دچار مشكلات سازهاي ميشوند گفت: اگر به اين مشكل رسيدگي نشود موجب تخريب يا آسيب بيشتر به پلها ميشود. وي با اعلام اينكه در مكاتبه با وزارت نيرو از آن وزارتخانه خواسته شده است كه پرداخت خسارات سيلاب شامل پلهاي تاريخي نيز شود، افزود: ۱۵ ميليارد تومان به وزارت نيرو اعلام خسارت كردهايم و البته مساعدتهايي صورت گرفته است، ولي هنوز اين اعتبار پرداخت نشده است. اسدي همچنين به مرمتهاي غيراصولي پلهاي تاريخي لرستان در سالهاي اخير اشاره كرده و گفته است: سازه بعضي پلها پس از مدتي دچار مشكل، تركخوردگي يا تغيير شكل شد و مصالحي كه براي مرمت پلهاي تاريخي بهكار گرفته شد نامرغوب بود. معاون ميراث فرهنگي لرستان بابيان اينكه بيش از ۱۰۰ پل شناختهشده وجود دارد و ۹۷ مورد آنها نيز ثبت ملي شدهاند، گفت: امسال بهدليل سيلاب آسيب زيادي به پلهاي تاريخي وارد شد. وي با اعلام اينكه آنچه از اعتبارات ملي براي مرمت پلهاي تاريخي اختصاصيافته ۹۰ ميليون تومان بود، افزود: عمده اين اعتبار نيز هزينه شده و به صفر رسيده است.