۸‌ ماه از ورود روسیه به جنگ سوریه می‌گذرد و اکنون خبرهایی از احتمال ورود نیروهای زمینی روسیه به خاک این کشور شنیده می‌شود؛ موضوعی که درصورت اجرایی‌شدن، روند جنگ در سوریه را به کلی تغییر خواهد داد.

هفته گذشته آندره فيودروف، معاون سابق وزير امور خارجه روسيه در گفت‌وگو با خبرنگار الجزيره از مذاكره ميان ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهور روسيه و فرماندهان ارشد نظامي اين كشور در مورد اعزام نيروي زميني به سوريه خبر داد. به گفته او، ميان مقام‌هاي روس، بر سر اعزام اين نيروها و چگونگي انجام آن اختلاف نظرهايي وجود دارد اما بيشتر آنها با اجرايي‌شدن اين طرح موافق هستند.

به گفته فيودروف، ورود نيروهاي زميني روسيه به سوريه موضوع بسيار حساسي است و ممكن است به مذاق برخي‌ها خوش نيايد. منظور او از برخي‌ها، مقام‌هاي آمريكايي است كه طي ماه‌هاي اخير با ورود به بحران سوريه و توافق با دولت اين كشور و روس‌ها، آتش‌بس نيم‌بندي را به اجرا گذاشته‌اند. فيودروف گفت:‌ «موضوع ورود نيروهاي زميني روسيه مي‌تواند روند مذاكرات را پيچيده‌تر از گذشته كند و به اختلاف نظر بيشتر با آمريكا منجر شود.» اختلاف نظري كه هفته گذشته از سوي فيودروف مطرح شده بود به‌نظر مي‌رسد اكنون به واقعيت تبديل شده است. طي يك هفته اخير، اشاراتي از سوي مقام‌هاي روسيه وجود داشته كه از اختلاف نظر جدي ميان دو طرف و احتمال نهايي‌شدن تصميم روس‌ها براي اعزام نيروي زميني به سوريه حكايت دارد.

وزير دفاع روسيه طي روزهاي اخير اعلام كرده كه فعاليت گروه تروريستي جبهه نصره در مناطق حلب و ادلب، مانع اصلي ادامه آتش‌بس و گسترش آن به تمام سوريه است. جبهه نصره از گروه‌هاي وابسته به القاعده است كه در سايه جنگ داخلي سوريه موفق شده بخش‌هايي از اين كشور را اشغال كند. روس‌ها اعلام كرده‌اند كه آتش‌بس كنوني باعث سوءاستفاده جبهه نصره و سازماندهي مجدد آنها شده به‌نحوي كه به حملات جديد عليه مواضع نيروهاي دولتي سوريه دست زده‌اند. در مذاكراتي كه به آتش‌بس منجر شد نيز روس‌ها و دولت سوريه، حساب جبهه نصره و داعش را از ديگر نيروهاي درگير در سوريه جدا كرده و اعلام كردند آتش‌بس شامل اين دو گروه نمي‌شود.

روس‌ها اكنون آمريكايي‌ها را مسئول حملات جديد جبهه نصره مي‌دانند چرا كه به اصرار آنها حملات به مناطق تحت كنترل جبهه نصره متوقف شده است. آمريكايي‌ها مي‌گويند نيروهاي تحت حمايتشان در بخش‌هايي از مناطق تحت كنترل اين گروه حضور دارند و به همين دليل خواستار توقف حملات هوايي روسيه به اين مناطق شده‌اند.

پس از صحبت‌هاي وزير دفاع روسيه، سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه اين كشور اعلام كرد كه از اين هفته حمله هوايي روسيه به مناطق تحت كنترل جبهه نصره آغاز خواهد شد. اين سخنان لاوروف پس از آن مطرح شد كه آمريكايي‌ها پيشنهاد روسيه براي مشاركت در حمله به مناطق تحت كنترل داعش و جبهه نصره را رد كردند.

خبرنگار الجزيره كه در سوريه به سر مي‌برد ديروز نيز گزارش داد كه تحولات ميداني روزهاي اخير در سوريه از هماهنگي بيشتر ميان نيروهاي دولتي سوريه، نيروهاي حزب‌الله، مستشاران نظامي ايران و نيروهاي روسيه خبر مي‌دهد. به نوشته الجزيره، به‌نظر مي‌رسد كه اين نيروها براي دور جديدي از حملات خود به مناطق شمال سوريه آماده مي‌شوند؛ حملاتي كه با گذشته متفاوت خواهد بود. افزايش حملات هوايي روسيه در اطراف رقه و ورود نيروهاي سوريه به اين استان، خبر از اتفاقات جديد در شمال سوريه مي‌دهد.