همشهری آنلاین: در همایش افسون عمواوغلی که به مناسبت رونمایی از سند ثبت آثار عمواوغلی در فهرست آثار ملی برگزار شد، شکوفه مصباحی در سخنانی به معرفی خاندان عمواوغلی، نبوغ و خلاقیت انها در بافت قالی پرداخت.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، در مراسم رونمایی از سند ثبت آثار عمو اوغلی در فهرست آثار ملی در همایش "افسون عمواوغلی" محمد حسن طالبیان معاون سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری، محمدرضا کارگر مدیرکل امور موزه‌های کشور، حمید کارگر رئیس مرکز ملی فرش ایران حضور داشتند.

شکوفه مصباحی مسئول بخش پژوهشی حفاظت و مرمت فرش پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در سخنان خود با موضوع "شرح احوال و آثار برادران عمواوغلی" به بررسی نبوغ و خلاقیت آنها در بافت قالی‌های ریزبافت و بزرگ پارچه و همچنین دیگر دلایل شاخص شدن آثار آنها پرداخت.

وی در سخنان خود به معرفی مشخصات قالی‌ها، دسته‌بندی و مارک قالی‌های این دو برادر پرداخت.

عبدالمحمد و علیخان عمواوغلی از نام‌آوران تولید فرش کشور هستند که در تاریخ قالیبافی ایران، نامشان در کنار محتشم، صیرفیان، ارجمند، مجنونی‌ها، خامنه‌ای و چندین استاد دیگر ماندگار است.

از آثار آنها می‌توان به قالی‌های بسیار بزرگ پارچه با رج شمار بالا که به صورت سفارشی برای سالن و اتاق‌های کاخ سعدآباد بافته شده است اشاره کرد.

در حاشیه این مراسم 30 قطعه از فرشهای طراحی برادران عمواوغلی به نمایش در آمد.