ايرنا به نقل از رويترز نوشت: ایران تا همین اواخر در ماه آوریل برای یافتن شرکایی با هدف حمل نفت خام خود سخت به تکاپو افتاده بود ولی پس از یک توافق در مورد یک برنامه بیمه موقت، بیش از یک سوم از محمولههای نفتی ایران اکنون توسط کشتیهای خارجی حمل میشود.
'اودیسیوس والاتساس' مدیر چارتر شرکت مدیریت نفتکشهای دیناکوم میگوید: کرایهکنندگان کشتیها در حال خرید کالا از ایران هستند و بقیه جهان با آن نظر موافق دارد. مالک یونانی دیناکوم سه ابرنفتکش خود را به حمل نفت خام ایران اختصاص داده است.
با این حال برخی از کشتیداران بینالمللی تمایلی برای حمل نفت ایران نشان نمیدهند و دلیل آن عمدتا برخی محدودیتهای امریکا علیه تهران است که کماکان هرگونه معامله دلاری یا مشارکت شرکتهای امریکایی از جمله بانکها و بیمه را در این زمینه منع میکند.
به دنبال لغو تحریمهایی که در سالهای 2011 و 2012 علیه برنامه هستهایش اعمال شد، ایران در صدد جبران تجارت از دست رفته خود است.
دادههای بارگیری نفت در بنادر که توسط رویترز رویت شد و همچنین دادههای زنده کشتیرانی نشان میدهد که دست کم 21 نفتکش خارجی با ظرفیت حمل حدود 25 میلیون بشکه نفت خام سبک و سنگین طی دو هفته گذشته یا بارگیری کرده یا درصدد بارگیری در پایانههای جزیره خارک و بندر ماهشهر هستند.
از سرگیری حمل بینالمللی نفت ایران از طریق پوشش موقت و محدود شرکت بیمه 'پی اند آی کلاب' میسر شده است.
به گفته 'لوییجی بروتسون' از شرکت 'بانچرو کاستا' یک دلال کشتی، در روزهای اول پس از لغو تحریمها تنها کشتیهای ایرانی عمدتا به دلیل مشکلاتی از جمله نداشتن بیمه و بیمه مجدد، در این کشور بارگیری میکردند.
وی افزود: علاقه شدید بازار به این تجارت باعث شد تا تمام طرفهای ذیسهم به حل تمام مشکلات پرداخته و تقریبا شرکت پی اند آی کلابز بیمه همه آنها را متقبل شده است.