تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۸۶ - ۱۰:۱۳

مهدی ربوشه : او اولین بازیکنی نبود که از رویارویی با رژیم صهیونیستی امتناع کرد. قبل از اشکان دژاگه بازیکن سابق بایرن‌مونیخ یعنی وحید هاشمیان در فصل2005-2004 لیگ قهرمانان اروپا مقابل مکابی تل‌آویو حاضر به بازی کردن نشد.

 با این تفاوت که هاشمیان برای تحت فشار قرار نگرفتن از سوی رسانه‌های آلمانی از مصدومیت سخن گفت تا با نماینده فوتبال رژیم صهیونیستی روبه‌رو نشود اما اشکان دژاگه به طور رسمی اعلام کرده که در بازی تیم فوتبال زیر 21 ساله‌های آلمان با تیم فوتبال رژیم صهیونیستی قصد ندارد ژرمن‌ها را همراهی کند.

در واقع او اولین بازیکنی است که به طور رسمی اعلام کرده نمی‌خواهد برابر صهیونیست‌ها حضور پیدا کند. موضوعی که مورد انتقاد شدید برخی از رسانه‌های آلمان نیز قرار گرفته است.

 با این حال سخنگوی فدراسیون فوتبال آلمان ضمن هشدار به رسانه‌ها در تازه‌ترین واکنش خود تأکید کرده است: اشکان دژاگه به ما مراجعه کرد و درباره تصمیم خود توضیحاتی ارائه داد. او به دلایلی شخصی چنین تصمیمی را اتخاذ کرده و البته این دلایل برای ما قابل قبول است.

ینس گرتینر تصریح کرده است: سیاست ما احترام به عقاید مختلف بازیکنان است. فکر می‌کنیم رسانه‌ها دیگر نباید در چنین مواردی دست به اغراق و بزرگ‌نمایی بزنند.

 تئو سوانسیگر، رئیس فدراسیون فوتبال آلمان نیز در مصاحبه‌ای ضمن حمایت از سرمربی تیم‌ملی زیر 21 ساله‌های فوتبال آلمان گفته است: من به تصمیم دیتر آیلتس احترام می‌گذارم و مطمئن هستم که او در باره اجازه دادن به اشکان دژاگه، اشتباه نکرده است. به هرحال دلایل دژاگه برای آیلتس قابل قبول بوده است.

 بازیکن آلمانی - ایرانی تیم فوتبال زیر 21ساله‌های آلمان نیز در واکنش به اظهارات مسئولان فدراسیون فوتبال این کشور تأکید کرده است: از آنها تشکر می‌کنم. چون به من و عقایدم احترام گذاشتند. همه می‌دانند که پدر و مادر من ایرانی هستند. از این گذشته دوستان خیلی خوبی در ایران دارم که به خاطر احترام به عقایدشان چنین تصمیمی را گرفتم.اشکان دژاگه ادامه داده است: خونی که در بدن من جریان دارد بیشتر ایرانی است تا آلمانی.

اما کورتس‌ریپ هولتس نیز در چنین شرایطی تصمیم به حمایت از بازیکن تیم ولفسبورگ گرفته. سخنگوی این باشگاه تأکید کرده: ما با اشکان در مورد تصمیمش خیلی حرف زدیم. دلایل او قانع‌کننده است و من فکر می‌کنم این امر دیگر یک موضوع تمام‌شده است که نباید بیش از حد به آن پرداخت.

پس از حمایت مقامات مسئول در فوتبال آلمان البته روز گذشته یکی از روزنامه‌های آلمانی از قول سرمربی سابق تیم‌های ملی جوانان آلمان نوشت: دژاگه یک بازیکن حساس است. من به خوبی خبر دارم که تا چه حد برای خانواده و دوستانش احترام قائل است. بنابراین چندان تعجب‌برانگیز نیست که او مقابل تیم فوتبال رژیم صهیونیستی حاضر به بازی کردن نباشد.

رسانه‌های آلمانی در پی تصمیم اشکان دژاگه مبنی بر بازی نکردن مقابل تیم فوتبال رژیم صهیونیستی وی را به شدت تحت فشار قرار داده‌اند.

در همین حال طبق آخرین خبرها گویا اظهارات جالب‌توجه مسئولان فدراسیون فوتبال فشار را تا حد زیادی از دوش اشکان برداشته است. هرچند که عده‌ای معتقدند او با این تصمیم شجاعانه سرنوشت حرفه‌ای‌اش در فوتبال آلمان را به مخاطره انداخته است.