علیرضا تابش روز پنج شنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه سینما ایرنا درباره اخباری که طی چند روز اخیر درباره موزه آبگینه و خروج بنیاد سینمایی فارابی از این مجموعه تاریخی منتشر شده، اظهار داشت: اواسط دهه 62 و زمانی که موزه های کشور زیر نظر وزارت علوم اداره می شد با توافق وزرای وقت، علوم و ارشاد اسلامی اجازه داد، بنیاد سینمایی فارابی در محل سابق فرهنگسرای نوبهار (ساختمان فعلی بنیاد سینمایی فارابی) مستقر شود.
وی افزود: عمارت تاریخی قوام السلطنه شامل دو بخش بیرونی و اندرونی است که در دهه پنجاه شمسی به تملک دولت در می آید و بخش بیرونی عمارت با کاربری موزه آبگینه طراحی و بهره برادری می شود و بخش اندرونی عمارت که محل سکونت قوام السلطنه بوده است با کاربری فرهنگسرا و سالن نمایش فیلم (فرهنگسرای نوبهار) به بهره برداری می رسد.
این مدیر فرهنگی ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب موزه آبگینه کماکان فعالیت خود را ادامه می دهد اما فعالیت فرهنگسرای نوبهار متوقف شده بود و این ساختمان (فرهنگسرای نوبهار) در سال 62 تبدیل به بنیاد سینمایی فارابی شده است.
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با اشاره به اینکه این بنیاد در سه دهه گذشته در این بنا مستقر شده و به این ترتیب خانه قوامالسلطنه بهعنوان برند فرهنگی بنیاد سینمایی شناخته میشود، ادامه داد: حضور بنیاد فارابی در این ساختمان تاریخی خود نیاز به ثبت فرهنگی دارد جایی که سی سال خاطره جمعی مجموعه سینمای نوین ایران و هنرمندانش در آن ساختمان رقم خورده کار بنیاد فارابی هم کار هنری و ذوقی است بنابراین چه افتخاری برای یک ساختمان تاریخی مهمتر و چه میراث فرهنگی بالاتر از این که عمارت تاریخی قوام السلطنه پس از پیروزی انقلاب محل رفت و آمد بزرگان سینمای ایران و محلی برای آموزش، پرورش و حمایت از فیلمسازان افتخار آفرین ایران بوده است.
تابش ادامه داد: از طرفی کاربری این عمارت ابتدا فرهنگسرا بوده و سازمان میراث فرهنگی هم در این سالها مطالبهای بابت تخلیه آن نداشته است.
وی گفت: نهادهای نظارتی درباره چگونگی بهرهبرداری بهینه میراثی از این ساختمان نکاتی را مطرح کردند که در دوره مدیریت جدید بنیاد سینمایی فارابی این نکات و استانداردها مورد توجه جدی قرار گرفته است.
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، تاکید کرد: سالهاست بنیاد سینمایی فارابی همکاری مسالمتآمیزی با موزه آبگینه دارد و تا امروز سازمان میراث فرهنگی و موزه آبگینه مطالبهای مبنی بر بازپس گیری این بنا نداشتهاند. هرچند اگر اختلاف نظر، ابهام و یا پرسشی در باره نحوه بهره برداری از ساختمانهای دولتی باشد نهایتا نهاد ریاست جمهوری مرجع نهایی جهت رفع اختلاف نظرها بین دستگاههای دولتی است.
تابش با اشاره به اینکه امروز بسیاری از سازمانها در بناهای تاریخی مستقرند، گفت: این نوع نگرش که یک ساختمان تاریخی باید فقط تبدیل به موزه شود در هیچ جای دنیا وجود ندارد و غلط است.
به گزارش ایرنا، با مروری بر اسناد اداری دولت نشان میدهد ساختمان بنیاد سینمایی فارابی متعلق به موزه آبگینه نیست، بنیاد سینمایی فارابی عمارت اندرونی خانه قوام السلطنه در اواخر دوره پهلوی به عنوان مجموعه فرهنگسرای نوبهار متعلق به دفتر مخصوص فرح پهلوی بوده است و در سال ١٣٦٢، پس از تاسیس بنیاد سینمایی فارابی بین انتخاب محل فعلی سازمان میراث فرهنگی نبش خیابان زنجان و فرهنگسرای نوبهار این محل برای استقرا بنیاد سینمایی فارابی اختصاص یافت.
در آن موقع میراث فرهنگی، معاونت وزارت علوم (آقای دکتر محمد علی نجفی ) بود و با مذاکره آقای سید محمد خاتمی وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی و آقای نجفی ساختمان فرهنگسرای نوبهار، تحویل بنیاد فارابی شد.
پیش از انقلاب اسلامی فرهنگسرای نیاوران، موزه هنرهای معاصر، مجموعه تاتر شهر، فرهنگسرای نوبهار(بنیاد سینماییفارابی) زیر نظر دفتر مخصوص فعالیت می کردند و همه تأسیسات و تجهیزات و حتی کلید و پریزها و چراغ ها و... را یکجا تأمین و نصب کردهاند.
به گزارش ایرنا، در آذر ماه سال گذشته نیز، موضوع تغییر کاربری ساختمان بنیاد سینمایی فارابی به موزه در دولت دهم توسط سازمان بازرسی کل کشور مطرح شد و مسئولان وقت و فعلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این پیگیری ها، توضیحات مکتوب و شفاهی ارائه کردند و پیشنهاد سازمان بازرسی کل کشور را مبنی بر تغییر کاربری ساختمان فعلی بنیاد سینمایی فارابی به دلیل مشکلاتی که برای این بنیاد پیش خواهد آورد به صلاح ندانستند.