مرکز آمار ایران تصویری از وضعیت تولید و اشتغال در کارگاه‌های صنعتی ایران در ۸سال منتهی به سال ۹۳ ارائه کرد که نشان می‌دهد تعداد این کارگاه‌ها از ۱۷ هزار و ۶۰۳ واحد در سال ۱۳۸۶به ۱۴ هزار و ۴۵۲ واحد کاهش یافته است.

اين آمارحكايت از تعطيلي دست‌كم 3هزار و 151واحد صنعتي دارد. به گزارش همشهري، اين روايت مركز آمار ايران از اوضاع كارگاه‌هاي صنعتي داراي 10نفر نيروي كار و بيشتر است درحالي‌كه گزارش‌ها حكايت از آن دارد كه بيشتر واحدهاي صنعتي ايران با ظرفيت پايين‌تر از ظرفيت واقعي فعاليت مي‌كنند.

اواسط ارديبهشت‌ماه امسال علي يزداني، معاون وزير صنعت، معدن و تجارت و مديرعامل سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي كشور گفت: در شهرك‌هاي صنعتي كشور ۳۷ هزار و ۳۵ واحد صنعتي وجود دارد كه از اين تعداد ۷ هزار و ۵۸ واحد متوقف و تعطيل هستند. آمارها از وضعيت توليد و اشتغال صنعتي ايران متفاوت و گاه متناقض است به‌گونه‌اي كه سه‌شنبه هفته گذشته، محمد رضا نعمت‌زاده، وزير صنعت، معدن و تجارت در صحن علني مجلس شوراي اسلامي، گفته بود: به‌دليل كاهش سرمايه‌گذاري در بخش صنعت شاهد فاجعه هستيم.

گزارش مركز آمار ايران همچنين نشان مي‌دهد كه تعداد شاغلان در كارگاه‌هاي صنعتي ايران از يك ميليون و 215هزار نفر در سال 86پس از طي كردن 4سال روند نزولي در فاصله سال‌هاي 88تا 91در نهايت به يك ميليون و 309هزار نفر رسيده كه حكايت از آن دارد كه تعداد شاغلان در كارگاه‌هاي صنعتي ايران طي 8سال تنها 94هزار نفر بيشتر شده است. البته از نگاه مركز آمار ايران منظور از شاغلان شامل همه افرادي مي‌شود كه در كارگاه كار مي‌كنند اعم از اينكه تمام وقت يا پاره وقت باشند و مالكان و شركاي اين كارگاه‌ها، مزد بگيران و حقوق‌بگيران و كاركنان فاميلي بدون مزد و كاركنان سيار خارج از كارگاه‌ كه براي اين واحد صنعتي كار مي‌كنند هم جزو شاغلان صنعتي كشور محسوب مي‌شوند.

براساس خلاصه يافته‌هاي مركز آمار ايران، تعداد كارگاه‌هاي صنعتي ايران در سال 93نسبت به سال قبل از آن 1.7درصد كاهش داشته درحالي‌كه ارزش افزوده حاصل از فعاليت‌ در كارگاه‌هاي صنعتي ايران در سال 93نسبت به سال 92با رشدي 11درصدي برآورد شده است. از سوي ديگر اين گزارش نشان مي‌دهد كه ارزش توليد كارگاه‌هاي صنعتي ايران با رشدي 2.8درصدي در سال 93نسبت به سال 92مواجه شده اما ارزش صادرات مستقيم اين كارگاه‌ها در سال 93با 4.3درصد كاهش همراه شده است.

  • واكنش وزارت صنعت به انتقادها

در تازه‌ترين اظهارنظر معاون وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: در 3ماهه ابتداي امسال از دوره رشد منفي صنعت خارج شديم. به گزارش مهر، محسن صالحي‌نيا افزود: براي خروج از ركود ۷۵۰۰ تا ۱۰ هزار واحد صنعتي كوچك و متوسط اقدامات اساسي در حال انجام است و موانع پيش روي توليد اين دسته از صنايع، در كارگروه‌هاي رفع موانع توليد در استان‌ها و نيز كارگروه اصلي در دولت رسيدگي مي‌شود تا به مرور بتوان توليدات را افزايش داد.

وي تصريح كرد: براساس آمارهاي وزارت صنعت، معدن و تجارت، صنايع فولادسازي، قطعه‌سازي، لوازم خانگي و خودروسازي رشد مناسبي در توليد را در 3ماهه ابتداي سال‌جاري تجربه كرده‌اند.به گفته صالحي‌نيا، البته اكنون نمي‌توان به لحاظ عددي نسبت به رشد 3 ماهه اول امسال در بخش صنعت، پيش‌بيني قطعي صورت داد، ولي به ميزان كوچكي از رشد منفي فاصله مي‌گيريم و رشد مثبت را هرچند به ميزان اندك تجربه خواهيم كرد اما به مرور با توجه به مجموعه كارهاي انجام شده، توليد در بخش صنعت روند افزايشي خواهد گرفت.