هماكنون 3ميليون خودرو در تهران تردد ميكنند كه 40درصد آنها سن كمتر از 5سال دارند اما 1.8ميليون خودروي شهر بايد هر سال معاينه فني دريافت كنند.اين خبري بود كه ديروز در نشست خبري مشترك مديرعامل ستاد مركزي معاينه فني تهران و رئيس پليس راهور پايتخت با موضوع معاينه فني اعلام شد. «طرح تشديد برخورد با متخلفان»، «سيمفا»، «طرح كاهش» و «لزوم كاستن از مدت معافيت معاينه فني» محورهاي نشست بود.
- تا پايان ماه رمضان همه معاينه بگيرند
ديروز سيدتيمور حسيني، رئيس پليس راهور تهران درحالي از طرح تشديد برخورد با خودروهاي فاقد معاينه فني خبر داد كه از 3هفته ديگر سفرهاي تابستاني آغاز ميشود و تضمين ايمني خودرو توسط معاينه فني، نقش اساسي در كاهش تصادفات دارد. به گفته وي، در موضوع معاينه فني قانونگذار اولويتها و قوانين را مشخص كرده و اولويتهاي پليس نيز مشخص است.
بنابراين با توجه به اينكه پس از ايام ماه مبارك رمضان دور نخست سفرهاي تابستاني آغاز ميشود، معاينه فني بهعنوان الزام سفرهاي تابستاني مورد توجه پليس خواهد بود. بنابراين سردار حسيني گفت: پليس راهور دائما كنترل خودروها را درخصوص معاينه فني در دستور كار دارد. وي ابراز اميدواري كرد كه بتوان تا پايان ماه رمضان بهگونهاي عمل شود تا خودروهايي كه برابر قانون بايد معاينه فني داشته باشند براي دريافت معاينه فني اقدام كنند.
فلسفه معاينه فني از منظر پليس، توجه به ايمني خودرو بهمنظور كاهش تصادفات ناشي از نقص فني و ايمني است. پليس معتقد است كه عمده تصادفات شهري به 3دليل بيتوجهي به جلو، عدمرعايت فاصله طولي و عدمرعايت حق تقدم رخ ميدهد.
- چشم اميد به مجلس دهم
5سالي ميشود كه مجلس معافيت خودروهاي نو از معاينه فني را پنجساله كرده و هر روز بر دامنه مخالفان آن افزوده ميشود اما نمايندگان آن را تغيير نميدهند. نگاه همه به مجلس جديد است. رئيس پليس راهور تهران در اينباره تصريح كرد: معتقدم كه 5سال براي معافيت خودرو براي معاينه فني طولاني است چراكه در ساير كشورها معافيت خودروها از معاينه فني كمتر از 2سال است. بشخصه اعتقاد دارم كه اين قانون بايد بازنگري شود و خودروهاي نو بعد از 2سال ملزم به معاينه فني باشند.
حسينيمنش هم با گلايه از تصويب معافيت معاينه فني از 2سال به 5سال، گفت: وقتي خودروسازان تنها خودروي خود را 2سال گارانتي ميكنند، معاينه فني پنجساله هيچگونه توجيه منطقي ندارد، لذا بايد سن معاينه فني كاهش پيدا كند و اميدوارم مجلس دهم در ابتداي كار در قالب طرحهاي فوريتي در اين موضوع وارد شود.
- سيمفا نظارت را اثربخش ميكند
موضوع ديگر مورد بحث در نشست خبري سيمفا (سامانه يكپارچه معاينه فني كشور) بود. سيدنواب حسينيمنش، مديرعامل ستاد مركزي معاينه فني در اينباره گفت: 90درصد مراكز معاينه فني كشور اكنون به سازمان سيمفا متصل شدهاند. در تهران نيز تمامي مراكز شهر طي يكماه اخير به اين سامانه متصل شدهاند و هماكنون ديتاهاي سال گذشته در حال يكپارچهسازي است. بنا بر تأكيد وزارت كشور مقرر شده آن دسته از مراكزي كه طي اين مدت به سامانه متصل نشوند، از اعتبار ساقط شوند. رئيس پليس راهور تهران بزرگ نيز با اشاره به اينكه سيستم معاينه فني كشور هنوز به نقطه مطلوب خود نرسيده، گفت: اميدواريم با راهاندازي سيمفا سيستمهاي نظارتي در يك فضاي سالم و اثربخش عمل كند.
- اجراي طرح كاهش در انتظار شورايعالي ترافيك
معاينه فني يكي از محورهاي اجراي طرح كاهش است كه بهعنوان جايگزين طرح فعلي زوج و فرد بايد در تهران اجرايي شود. سردار حسيني درباره موانع برطرفشدن اجراي طرح كاهش گفت: بهطور حتم اين يكپارچهسازي و كنترل مكانيزه معاينه فني در كشور بر اجراي اين طرح كمك ميكند اما اكنون منتظر تصميم شورايعالي ترافيك درخصوص طرح كاهش هستيم و پس از ابلاغ شورايعالي ترافيك اجرايي ميشود. رئيس ستاد مركزي معاينه فني شهر تهران نيز گفت:
از طرفي خودروهاي فرسوده سهم بسيار زيادي در آلودگي هواي تهران دارند و بايد از تردد در شهر منع شوند. همچنين از هفته آينده معاينه فني بهعنوان يك الزام براي خريد طرح ترافيك روزانه و هفتگي اجرايي ميشود و چنانچه خودرويي معاينه فني نداشته باشد مجوز ورود به طرح ترافيك را نخواهد داشت.