۱- وام ازدواج ایثارگران ماده ۵۰ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران بیان می‌دارد: تسهیلات بانکی(وام) بابت مساعدت در امر ازدواج خانواده شاهد، جانبازان، آزادگان و فرزندان آنها برای یک نوبت به میزان دوبرابر ضوابط بانکی از سوی شورای پول و اعتبار به صورت قرض‌‌الحسنه تعیین می‌شود.

بند يك تبصره 29 قانون بودجه سال95، تسهيلات قرض‌الحسنه ازدواج براي هر يك از زوجين را از مبلغ 30 ميليون ريال به يكصد‌ميليون‌ ريال با دوره بازپرداخت 4ساله افزايش داده است.

بنابراين تسهيلات قرض‌الحسنه ازدواج ايثارگران مبلغ 200ميليون ريال تعيين مي‌شود كه اگر زوجين از ايثارگران باشند جمعا مبلغ 400ميليون ريال وام ازدواج دريافت خواهند كرد.

با عنايت به ماده50 قانون جامع، فرزندان جانبازان بدون در نظر گرفتن درصد و فرزندان آزادگان بدون احتساب سنوات اسارت مشمول اين تسهيلات مي‌شوند و بنياد شهيد بايد تميهدات لازم را براي بهره‌مندي ايثارگران از اين تسهيلات فراهم كند.

2- هديه ازدواج

برابر ماده49 قانون جامع، دستگاه‌هاي اجرايي مشمول اين قانون موظفند براي مساعدت در امر ازدواج خانواده شاهد، آزادگان، جانبازان و فرزندان آنها براي يك نوبت هديه ازدواج موضوع مفاد قانون پرداخت پاداش پايان‌خدمت و بخشي از هزينه‌هاي ضروري به كاركنان دولت مصوب 26/2/75 و اصلاحيه‌هاي بعدي آن را به ميزان دوبرابر پرداخت كنند. پرداخت هديه ازدواج مشمولان فوق كه تحت پوشش دستگاه‌هاي اجرايي نيستند بر عهده بنياد است.

مبلغ هديه ازدواج براي كاركنان دستگاه‌هاي اجرايي 12ميليون و 328 هزار ريال است كه براي ايثارگران به استناد ماده49 قانون جامع دو برابر و به ميزان 24ميليون و 656هزار ريال خواهد بود كه در سال 95 بايد پرداخت شود.

به دليل عدم جديت در پيگيري حقوق قانوني ايثارگران توسط دستگاه‌هاي متولي ايثارگران، اجراي كامل اين هديه در دستگاه‌هاي اجرايي به دليل غفلت مسئولان دستگاه‌هاي اجرايي به صورت يكسان و هماهنگ در همه دستگاه‌ها اجرا نمي‌شود. از وظايف مهم بنياد پيش‌بيني حمايت‌هاي لازم براي اجراي اين حقوق قانوني است.

از نكات مهم در پرداخت هديه ازدواج به فرزندان جانبازان بدون در نظر گرفتن درصد جانبازي و براي آزادگان بدون در نظر گرفتن سنوات اسارت است.

نكته مهم ديگر اين است كه برابر تبصره ماده49، پرداخت اين هديه براي ايثارگران و فرزندان آنها كه تحت پوشش دستگاه‌هاي اجرايي نيستند بايد توسط بنياد پرداخت شود كه بنياد در اين خصوص از ابتداي تصويب قانون جامع تا به حال كوتاهي كرده و وظيفه خود را در قبال ايثارگران به انجام نرسانده است.

بنياد موظف است به خانواده شاهد، جانبازان و آزادگان و فرزندان آنان بدون ملاحظه ميزان درصد و مدت اسارت، هديه سال95 و مطالبات هديه ازدواج سال‌هاي گذشته ايثارگران را به آنان پرداخت كند.

3- فوق‌العاده ايثارگري

2 فوق‌العاده ايثارگري در قوانين پيش‌بيني شده است:

الف- فوق‌العاده ايثارگري بند 2ماده68 قانون مديريت خدمات كشوري.

ب- فوق‌العاده ايثارگري ماده 51 قانون جامع.

در مبحثي جداگانه به جزئيات هر دو فوق‌العاده خواهيم پرداخت، لكن به طور كلي اعلام مي‌كنيم كه هيچ محدوديت و منع قانوني‌اي براي دريافت توأمان اين 2 فوق‌العاده وجود ندارد. براي مصوبه هيأت وزيران در تعيين مبلغ 9ميليون ريال به عنوان حداقل حقوق و مزاياي شاغلين دستگاه‌هاي اجرايي، مبلغ 2 ميليون و 250هزار ريال فوق‌العاده ايثارگري ماده51 قانون جامع خدمات‌رساني به ايثارگران است كه هر ماه توسط دستگاه‌هاي محل خدمت ايثارگران در فيش حقوقي آنان اعمال مي‌شود.

نكته مهم، تبصره اين ماده است كه بيان مي‌دارد: فوق‌العاده ايثارگري افرادي كه در استخدام دولت نيستند توسط بنياد، تأمين و پرداخت مي‌شود كه در اين زمينه بنياد تا به حال به وظايف قانوني خود عمل نكرده است.

فوق‌العاده ايثارگري بند2 ماده 68 قانون مديريت خدمات كشوري حاصل ضريب سالانه در عدد امتياز جدول فوق‌العاده ايثارگري است كه از عدد 400 شروع و به عدد 1550 ختم مي‌شود؛ بنابراين حداقل اين فوق‌العاده، مبلغ 616 هزار و 400ريال و حداكثر آن مبلغ 2ميليون و 388 هزار و 550ريال براي سال 95 خواهد بود.

4- حق پرستاري

برابر تبصره 2 ماده 11 قانون تسهيلات استخدامي و اجتماعي جانبازان، حق پرستاري بر مبناي حداقل دستمزد ماهانه كارگران هر ساله تعيين مي‌شود. با تعيين 8ميليون و 121هزار و 660 ريال توسط شوراي عالي كار به عنوان حداقل حقوق كارگران در سال95، مبناي حق پرستاري سال95 جانبازان نيز با اين مبلغ محاسبه مي‌شود.

تمامي موارد فوق كه توسط دستگاه‌هاي اجرايي يا بنياد اقدام نمي‌شود قابل طرح در كميسيون ماده 16 و ديوان عدالت اداري حسب مورد است.