رئیس‌جمهوری روسیه در آستانه سفر به تهران به منظور شرکت در نشست سران کشورهای ساحلی دریای خزر تأکید کرد: هیچگونه مدرکی مبنی بر اینکه ایران به‌دنبال تولید سلاح هسته‌ای است، وجود ندارد.

ولادیمیر پوتین پس از مذاکره با نیکولا سارکوزی، رئیس‌جمهوری فرانسه که بارها ادعا کرده ایران به‌دنبال ساخت سلاح هسته‌ای است، در یک مصاحبه مطبوعاتی در کاخ کرملین که ایرنا خبر آن‌را منتشر کرد، گفت: ما معتقدیم که ایران چنین طرحی ندارد، اما در نگرانی کسانی که می‌خواهند تمام طرح‌های هسته‌ای ایران شفاف باشد، سهیم هستیم.

همچنین به گزارش ایسنا، وی گفت: با توجه به اینکه هیچ اطلاعات بی‌طرفانه‌ای مبنی بر اینکه ایران در تلاش برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای است، وجود ندارد، ما با این فرضیه پیش می‌رویم که ایران چنین تصمیمی ندارد.

پوتین در عین حال همکاری‌های اخیر ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را مدنظر قرار داد و افزود: ایران در مسیر رفع مشکلات موجود به سوی جامعه بین‌المللی گام برمی‌دارد.
وی خاطرنشان کرد: ما با همکاری کامل با شرکای خود در شورای امنیت همراه بوده‌ایم و قصد داریم چنین همکاری‌های مفیدی را در آینده ادامه دهیم.

 رئیس‌جمهوری فرانسه نیز در این کنفرانس خبری با اشاره به سفر سه‌شنبه آینده رئیس‌جمهوری روسیه به تهران گفت: سفر پوتین به تهران می‌تواند ایران را برای همکاری بیشتر متقاعد کند. وی افزود: پس از این سفر عزم بیشتری برای همکاری می‌تواند به وجود بیاید و این بسیار مهم است.

به گزارش مهر، سارکوزی تمایل طرف ایرانی برای همکاری با آژانس را با ارزش و حائز اهمیت دانست و ادعا کرد: این فرایند با سرنوشت جهان در ارتباط است.

وی همچنین با اشاره به مذاکرات مفصل خود با پوتین در مورد مسئله اتمی ایران پس از اینکه از وجود اختلاف نظر میان خود و پوتین درباره برنامه هسته‌ای ایران سخن گفت، مدعی شد: مواضع رؤسای جمهوری روسیه و فرانسه در مورد ایران به مراتب نزدیکتر شده است.

شبکه تلویزیونی الجزیره نیز با اشاره به ادعای رئیس‌جمهوری فرانسه مبنی بر اینکه پوتین با وی هم عقیده است که ایران توانایی دستیابی به تسلیحات هسته‌ای را دارد، گزارش داد: سارکوزی و پوتین درباره اینکه تهران ممکن است بخواهد به تسلیحات هسته‌ای دست یابد یا خیر، با یکدیگر اختلاف نظر دارند.

رئیس‌جمهوری فرانسه در آستانه عزیمت به مسکو هم مدعی شده بود که خطرناک‌ترین مسئله‌ امروز جهان برنامه هسته‌ای ایران است.

به گزارش فارس، سارکوزی در مصاحبه با روزنامه روسی راسیسکایا گازتا ادعا کرد: تردیدی وجود ندارد که خطرناک‌ترین بحران امروز ما، ایران مسلح به سلاح هسته‌ای است که این مسئله برای فرانسه قابل‌قبول نیست.