همشهری آنلاین: وزیر ارشاد با بیان اینکه امروز می‌توان ادعا کرد که بزرگ‌ترین خلأ جامعه مسلمان مهجور ماندن آموزه‌های انسان‌ساز قرآن کریم است، گفت: قرآن کریم، مدیریت صحیح جامعه را به دو شرط اساسی تخصص و تعهد پیوند زده و شیوه اداره جامعه را با گماشتن افرادی که دارای دو ویژگی آگاهی و امانت‌داری باشند مورد تأکید قرار داده است.

به گزارش ايكنا، دكتر علي جنتي در آئين افتتاح بيست و چهارمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم با بیان اینکه قرآن کریم معجزه ابدی اسلام و تنها کتاب معتبر آسمانی است، اظهار کرد: در این ایام مبارک که گران‌بهاترین تحفه آسمانی توسط برترین انسان‌ها به دست بشریت رسیده فرصت مغتنمی است تا تشنگان واقعی معرفت جام شیرینی از سرچشمه هدایت و زلال کوثر الهی سیراب و از معارف قرآن کریم سیراب شوند.

وزیر ارشاد همچنین گفت: قرآن کریم بحر مواج و اقیانوس بیکرانه‌ای است که فهم بشر از درک و شناخت عمق و عظمت آن از دایره اندیشه و عقل بیرون است؛ به تعبیر امام خمینی (ره) قرآن جلوه تام خدای تعالی است و ادراک کنه آن که تجلی علم پروردگار است، غیرممکن است.

جنتی تصریح کرد: قرآن کریم در سوره یوسف مدیریت صحیح جامعه را به دو شرط اساسی تخصص و تعهد پیوند زده و شیوه اداره جامعه را با گماشتن افرادی که دارای دو ویژگی آگاهی و امانت‌داری باشند مورد تأکید قرار داده است.

وزیر ارشاد اظهار کرد: قرآن کریم در بخش دیگری از این داستان به مدیریت صحیح اقتصادی که در آن روز موجب استقلال و آبادی کشور مصر و رفاه مردم شد، اشاره شده و قناعت و صرفه‌جویی و آینده‌نگری را گوش‌زد می‌کند.

وی ادامه داد: در پایان این داستان، قرآن کریم به عنصر امید به عنوان مهم‌ترین پشتوانه موفقیت افراد تکیه کرده و یأس و ناامیدی را از صفات کافران و کسانی که از خدا دل بریده و به مادیت پیوسته‌اند، می‌نامد و با این پیام زیبا دل‌ها و جان‌های مخاطبان را با دمیدن روح امید به الطاف نور خداوند که مایه اعتماد به نفس است زنده می‌کند.

جنتی خاطرنشان کرد: می‌توان نتیجه گرفت که اولاً قرآن کریم به عنوان کتاب جامع هدایت و سعادت بشر در پیش روی ما قرار دارد و باید بدانیم که هدایت صحیح جامعه و گسترش تربیت انسانی و اخلاقی در محیط خانواده، مدرسه و دانشگاه تنها و تنها در سایه رفع مهجوریت آن و بازگشت به این منبع عظیم و حیات‌بخش امکان‌پذیر است و ثانیاً به تأسی از قرآن کریم از عنصر هنر در جهت تربیت و تعالی جامعه بهره ‌بگیریم و زمینه شکوفایی استعدادهای هنری را از طریق گستربش نمایشگاه‌های هنری و فراهم کردن زمینه فعالیت در همه عرصه‌های هنر متعد از جمله هنرهای تجسمی، سینمایی و موسیقی و حمایت از هنرمندان مهیا سازیم.

وی با بیان اینکه امروز می‌توان ادعا کرد که بزرگ‌ترین خلأ جامعه مسلمان مهجور ماندن آموزه‌های انسان‌ساز قرآن کریم است، گفت: وقتی از ضعف فرهنگ عمومی، ضعیف شدن فضائل اخلاقی و تغییر ماهیت سبک زندگی اسلامی صحبت می‌کنیم و از آسیب‌های اجتماعی سخن می‌گوییم و از کثرت این آسیب‌ها می‌هراسیم، باید بدانیم که آموزه‌های عملی قرآن در جامعه کم‌رنگ شده، توصیه‌های قرآنی بیشتر رنگ تزیینی به خود گرفته و در عمل نهادینه نشده‌اند.

جنتی تصریح کرد: جامعه ما دچار بیماری‌های مختلفی است که بیماری‌های عقیدتی در رأس همه بیماری‌هاست.