همشهری آنلاین: رییس مرکز امور هیات علمی وزارت بهداشت با اعلام اسامی دانشگاه‌هایی که با کمبود اعضای هیات علمی مواجه هستند، گفت: ۳۰ تا ۴۰ درصد فراخوان‌های جذب اعضای هیات علمی وزارت بهداشت بدون داوطلب هستند.

به گزارش ايسنا، دکتر سید علی حسینی افزود: دانشگاه‌‌های علوم پزشکی شهرهای بوشهر، بندر‌عباس، ایلام، گناباد، بم، جیرفت، جهرم، زابل، زاهدان و فسا از جمله دانشگاه‌هایی هستند که در رشته‌های مختلف با کمبود نیروی اعضای هیات علمی مواجه هستند.

رییس مرکز امور هیات علمی وزارت بهداشت با اشاره کمبود کادر علمی در برخی رشته‌های بالینی دانشگاه‌های مناطق محروم و کمتر برخوردار نيز گفت: باید با مساعد‌ت و راهنمایی مجلس و سازمان مدیریت راهکارهایی برای جبران کمبود اعضای هیات علمی در دانشگاه‌های کمتر برخوردار وزارت بهداشت طراحی شود.

  • راهکارهای وزارت بهداشت برای تقویت کادر علمی دانشگاه‌های مناطق محروم

وی افزود: باید با مساعد‌ت و راهنمایی مجلس و سازمان مدیریت راهکارهایی برای جذب اعضای هیات علمی در دانشگاه‌های کمتر برخوردار وزارت بهداشت طراحی شود تا بر اساس آن حقوق و مزایای فردی که به صورت تمام وقت جغرافیایی در دانشگاه‌های پزشکی آن هم در مناطق کم‌برخوردار جذب می شوند به‌طور معناداری در مقایسه با دانشگاه‌های دیگر بیشتر باشد.

به گفته حسینی، وقتی قرار است فردی به عنوان عضو هیات علمی در دانشگاه‌های مناطق محروم و کم‌برخوردار مثل زابل جذب شود با توجه به اینکه اجازه کار در بخش‌های خصوصی نیز به آنها داده نمی‌شود، باید حقوق و مزایای این افراد به ‌طور معناداری با اعضای هیات علمی دانشگاه‌های مادر و برخوردار متفاوت باشد تا آنها انگیزه‌ خدمت تمام وقت جغرافیایی در این دانشگاه‌ها را داشته باشند.

  • 30 تا 40 درصد فراخوان های جذب اعضای هیات علمی وزارت بهداشت بدون داوطلب هستند

دکتر حسینی با بیان اینکه برای 30 تا 40 درصد از فراخوان‌های جذب اعضای هیات علمی داوطلب وجود ندارد گفت: متاسفانه برخی رشته‌های بالینی دانشگاه‌های کم برخوردار با کمبود داوطلب برای خدمت به عنوان اعضای هیات علمی مواجه هستند. مثلا در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان برای 22 رشته بالینی،درخواست عضو هیات علمی شد اما به دلیل کمبود داوطلب تنها برای 5 رشته اعضای هیات علمی جذب شده و 18 رشته بالینی بدون داوطلب هستند.

رییس مرکز امور هیات علمی وزارت بهداشت یادآور شد: با توجه به این‌که طی سال‌های گذشته دانشکده‌های پزشکی در شهرستان‌هایی مثل آبادان، گناباد و زابل توسعه پیدا کردند، بنابراین نیاز به اعضای هیات علمی بیشتری در رشته‌های بالینی خواهیم داشت و از طرف دیگر داوطلبان به سختی حاضر می‌شوند در دانشگاه‌های کمتر برخوردار به عنوان هیات علمی جذب شوند برای مثال در سال 94 فقط 1400 نفر هیات علمی جدید الاستخدام به دانشگاه‌ها معرفی شدند در حالی که نیاز واقعی بسیار بیشتر از این تعداد بود.

  • اولویت داوطلبان بومی در استخدام هیات علمی دانشگاه‌های پزشکی

وی همچنین با تاکید بر اولویت دادن به داوطلبان بومی در استخدام اعضای هیات علمی دانشگاه‌های پزشکی، گفت: سیاست وزارت بهداشت در تمامی فراخوان‌های جذب اعضای هیات علمی این است که اولویت استخدام را به افراد بومی اختصاص دهد. در این زمینه وزارت بهداشت ظرفیت پذیرش در تمامی مقاطع تحصیلی را 30 درصد افزایش داده است تا بتواند پذیرش بومی داشته باشد، اما واقعیت این است که ما همچنان نگران کم بودن تعداد اعضای هیات علمی در دانشگاه‌های کمتر برخوردار هستیم.

به گفته رییس مرکز امور هیات علمی وزارت بهداشت، یکی از راهکارهای وزارت بهداشت برای جبران کمبود اعضای هیات علمی در دانشگاه‌های پزشکی بخصوص دانشگاه‌های کمتر برخوردار این است که بر اساس تعهدی که از دانشجویان مناطق بومی گرفته می شود آنها موظف هستند مدتی را در دانشگاه خاص خدمت کنند. اما مشکل این است که بسیاری از این افراد بعد از گذراندن تعهد قانونی در دانشگاه مورد نظر از آن منطقه مهاجرت می کنند و حاضر به ادامه فعالیت نیستند.

دکتر حسینی با اشاره به ضرورت انجام تعهدات قانونی دانشجویان رشته‌های پزشکی، اضافه کرد: تعهدات قانونی خدمت برای متخصصین چهار سال است. اما این مدت برای کسانی که ماموریت آموزشی دارند و از تسهیلات ماموریت آموزشی برخوردار می‌شوند دو برابر مدت تحصیل است، یعنی ماموریت آموزشی ممکن است در برخی از رشته‌ها 6 و در برخی دیگر 8 سال باشد.