رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور روز گذشته در مراسمی که به مناسبت روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی با شعار «حفاظت از زمین، احیای اراضی، مشارکت مردم» در دفتر مرکزی این سازمان و باحضور نماینده فائو درایران برگزار شد، گفت که براساس تعاریف کنوانسیون ملی بیابان‌زایی، حدود ۱۰۰میلیون هکتار از عرصه‌های کشور تحت‌تأثیر پدیده بیابان‌زایی قرار دارد.

به گزارش همشهري، مهندس خداكرم جلالي مساحت بيابان‌هاي كشور را 32.5ميليون هكتار اعلام كرد و افزود: 80ميليون هكتار از عرصه‌هاي بياباني كشور تحت‌تأثير فرسايش آبي و 20ميليون هكتار تحت‌تأثير فرسايش بادي قرار دارد و ازاين ميزان، 7.5ميليون هكتار به كانون‌هاي بحران بيابان‌زايي تبديل شده كه 3ميليون هكتار آن، كانون بحراني درجه يك محسوب مي‌شود. به گفته وي، سازمان جنگل‌ها طرحي را تهيه كرده تا براساس آن، طي برنامه ششم توسعه، هرسال 600هزار هكتار از كانون‌هاي بحران بيابان‌زايي مهار شود.

جلالي با اشاره به اينكه سال گذشته عمليات مهار بيابان‌زايي در 40هزار هكتار از كانون‌هاي بحراني و در مناطق مختلف ازجمله كرمان، خوزستان، مناطق مركزي و شرق كشور اجرا شده است، خاطرنشان كرد: سازمان جنگل‌ها موفق‌ترين سازمان در احياي درياچه اروميه بوده و توانسته است سال گذشته 7500هكتار از كانون‌هاي بحران بيابان‌زايي در حاشيه اين درياچه را مهار كند.

جلالي با اعلام اينكه ايران يكي از موفق‌ترين كشورها در مقابله با پديده بيابان‌زايي در جهان است، گفت: سازمان ‌جنگل‌ها و مراتع 2ميليون و 300هزار هكتار جنگل‌كاري بياباني و اقدامات مهار بيابان‌زايي در 6ميليون هكتار را در كارنامه خود دارد و با اين اقدامات، توانسته است امنيت زيستي را براي زندگي در 87هزار شهر، 4353روستا و 51شهرك صنعتي فراهم كند.

رئيس سازمان جنگل‌ها، خسارت ناشي از فرسايش خاك در كشور را سالانه 18هزار ميليارد تومان و خسارت ناشي از سيل را 1600ميليارد و خسارت ناشي از تخريب آبخوان‌ها را 20هزار ميليارد تومان در سال اعلام كرد و افزود : سالانه 40هزار ميليارد تومان به دليل تخريب عرصه‌هاي طبيعي به كشور خسارت وارد مي‌شود و اگر تمهيدي براي مقابله با اين روند انديشيده نشود نه‌تنها از ميزان خسارت‌ها كاسته نمي‌شود كه اين روند شدت پيدا مي‌كند.

وي راهكار مقابله با اين روند را مشاركت مردم در طرح‌هاي مقابله با بيابان‌زايي دانست و تأكيد كرد: اولويت اول سازمان جنگل‌ها ومراتع كشور بستر‌سازي‌ براي حضور مردم در حفاظت از عرصه‌هاي طبيعي كشور است.

جلالي با اشاره به اينكه آتش‌سوزي به‌طور ميانگين در هر سال 320ميليارد تومان خسارت به رويشگاه‌هاي طبيعي كشور وارد مي‌كند درباره آتش‌سوزي اخير در استان فارس هم گفت: حدود 968هكتار از رويشگاه‌هاي استان فارس(پاسارگاد) طي 3روز دچار آتش‌سوزي شد اما هنوز برآورد دقيقي از ميزان خسارت‌ها در دست نيست.

  • مشاركت مردم؛ راهكاري براي جلوگيري از تخريب سرزمين

سرج ناكوزي، نماينده سازمان خواربار و كشاورزي ملل متحد(فائو) در ايران هم در مراسم ديروز، مشاركت مردم را راهكاري براي جلوگيري از تخريب سرزمين دانست و گفت: طي سال‌هاي گذشته فائو در پروژه‌هاي گوناگون ازجمله پروژه حفاظت از تنوع زيستي زاگرس، پروژه حفاظت از جنگل‌هاي هيركاني، ترسيب كربن وحفاظت از تالاب‌هاي ايران با ايران همكاري داشته است. علاوه براين، سازمان جنگل‌ها با همكاري فائو و تسهيلات جهاني محيط‌زيست(جف) پروژه احياي اراضي جنگلي تخريب‌شده در مناطق خشك و نيمه‌خشك استان‌هاي كرمان و خراسان‌جنوبي را به اجرا درآورد كه نتيجه آن كنترل بيابان‌زايي دراين مناطق بود.

  • مهمان ويژه روز مقابله با بيابان‌زايي

روز گذشته سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري علاوه بر نماينده فائو و وزير جهادكشاورزي ميزبان خانواده جنگلبان شهيد فضل‌الله علي‌پور بود؛ جنگلباني كه 7خردادماه جاري جان بر سر صيانت از جنگل‌ها و دفاع از انفال گذاشت. دختر شهيد علي‌پور دراين نشست ضمن اداي احترام به شهدا، ياد و خاطره پدر بزرگوار خود را گرامي داشت و از مسئولان خواست تا راه وي را ادامه دهند.

نماينده فائو هم كه در بخشي از سخنان خود ضمن گراميداشت ياد شهيد فضل‌الله علي‌پور، شهادت اين جنگلبان را به خانواده وي و كاركنان سازمان جنگل‌ها تسليت گفته‌بود، تنها مسئولي بود كه پس از اتمام سخنان دختر شهيد علي‌پور تمام قد ايستاد و به وي اداي احترام كرد.