همشهری‌آنلاین: لطف الله مفخم پایان سال ۱۲۹۴ در تهران متولد شد. نام دیگر او یزدان مهر بود،وی نوازنده ویلن و استاد دانشگاه در رشته جغرافیا بود.

از همان اوان كودكى به موسیقى ایرانى علاقه‏‌مند شد و به فراگیرى ویولن پرداخت. مخفم‏‌پایان اوایل نوجوانى نزد ابوالحسن صبا به مدت چهار سال نواختن ویولن را آموخت و در این مدت ردیف‏‌ها و نت‏‌هاى صبا را علاوه بر فراگیرى آن چاپ نمود و در همین زمان نزد همین استاد نواختن سنتور را آموخت.او مدتی نیز نزد روح‌الله خالقی به فراگیری دانش موسیقی پرداخت.

وى پس از پایان تحصیلات ابتدایى و دبیرستان در مدارس علمیه و دارالفنون در سال 1318 دوره‏ متوسطه را به پایان رسانید. سپس وارد دانشسراى عالى شده و در سال‏‌هاى 1314 تا 1321 موفق به اخذ لیسانس در رشته‏‌هاى باستان‏شناسى، تاریخ و جغرافیا شد.

مفخم همچنین در رشته‏ جغرافیا از دانشگاه سوربن پاریس به اخذ دكترى نایل مى‏‌شود. از سال 1329 ابتدا در دانشگاه تبریز  و سپس در دانشگاه مشهد به تدریس جغرافیاى ریاضى، نقشه‏‌كشى و تصاویر جغرافیایى، اقلیم‏‌شناسى، اقیانوس‏‌شناسى، فیزیوگرافى، جغرافیاى زیستى، كلیات جغرافیاى ایران و جغرافیاى ناحیه‏‌اى مشغول بود.

 از كارهاى لطف‏الله مفخم‏‌پایان، تنظیم و تدوین و نوشتن سرودهاى مدارس ایران بود. مفخم‏‌ پایان كنسرت‏‌هایى را در انجمن دانش‏‌آموزان دارالفنون و دانشسراى عالى به نفع دانش‏‌آموزان و دانشجویان ترتیب داد و چند برنامه سلونوازى در پاریس هنگامى كه در آن دیار تحصیل مى‏‌كرد، براى شناساندن ردیف‏‌ها و گوشه‏‌هاى موسیقى اصیل ایرانى اجرا كرد.

وى  از جمله موسیقیدانانی بود كه چهل و پنج جلد تنها درباره‏‌ى آب و رودهاى ایران نوشت و تا آخر عمر در سازمان جغرافیایى ارتش به خدمت مشغول بود. از جمله آثار وى مى‏‌توان به این چند عنوان كتاب اشاره کرد: دریاى مازندران (متن فرانسه، 1347)؛ مرداب انزلى (متن فرانسه، 1347)؛ رودهاى عمده‏ گیلان (متن فرانسه، 1347)؛ فرهنگ آبادى‏‌هاى ایران (1339)؛ فرهنگ كوه‏‌هاى ایران (1352)؛ فرهنگ رودهاى ایران (1353). مقالات او در چهار شماره‏ مجله‏ «جهان‏شناسى» دانشگاه مشهد در سال 1340 چاپ شده است. دكتر مفخم پايان ، در كلاس خصوصي كه داير كرده بود شاگردان بسیاری تربيت كرد كه هر كدامشان در شاخه‌ای به شهرت و اعتبار هنری رسیدند که از جمله آنها می‌توان به: حبيب الله بديعي ، محمود تاجبخش ، اصغر ساسان و ... اشاره کرد.

 او در سال 1328 ازدواج كرد و ثمره ازدواجش پسري است به نام اردشير مفخم پايان كه  مانند پدر خود، به موسيقي سنتي ايران عشق مي‌ورزد .

دكتر لطف‌الله مفخم پايان در هفدهم دي ماه1362 درگذشت.