همشهری آنلاین: وزیر خارجه آمریکا در تماس تلفنی با نخست‌وزیر ترکیه مراتب تأسف خود از تصویب "طرح نسل کشی ارامنه به دست ترک‌های عثمانی" در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا را اعلام کرد.

گزارش رسانه‌های ترکیه حاکی است که خانم رایس پنجشنبه شب 12 اکتبر(19 مهر) در تماس تلفنی با اردوغان با اشاره به تلاش‌های دولت بوش برای جلوگیری از تصویب این طرح در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفت که برای جلوگیری از تصویب این طرح در جلسه عمومی مجلس نمایندگان نیز تمامی تلاش‌های خود را به کار خواهند برد.

کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا به رغم اعتراض‌های تند رییس جمهوری، نخست وزیر و وزیر دفاع ترکیه طرح شناسایی نسل کشی ارامنه در دوران عثمانی را چهارشنبه شب گذشته با ‪ ۲۷‬رای موافق در مقابل ‪ ۲۱‬رای مخالف به تصویب رساند.

اردوغان نیز در این گفتگوی تلفنی با تاکید بر این که تصویب این طرح به نفع آمریکا و ارمنستان نخواهد بود، بر این نکته که تصویب نهایی طرح، به روابط آمریکا و ترکیه ضربه وارد خواهد کرد، تاکید کرد.

مصوبه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا واکنش تند و وسیعی در ترکیه به دنبال داشته است. ترکیه در نخستین گام سفیر خود در ایالات متحده را برای مشورت به آنکارا فراخواند.[در همین ارتباط]

عبدالله گل رییس‌جمهور ترکیه نیز در واکنش به مصوبه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در شناسایی نسل کشی ارامنه در دوران عثمانی، اعلام کرد این مصوبه از نظر ترکیه بی‌اعتبار است.[سابقه موضوع]