همشهری آنلاین: تیم ملی فوتبال آلمان در آخرین دیدار خود در مرحله گروهی جام ملت‌های اروپا ایرلند شمالی را شکست داد و به دور یک‌هشتم نهایی صعود کرد. لهستان نیز با پیروزی بر اوکراین به دور بعد راه یافت.

آلمان یک - ایرلند شمالی صفر

عصر سه‌شنبه (۲۱ ژوئن / اول تیر) دیدارهای پایانی گروه C در مرحله گروهی مسابقات جام ملت‌های اروپا برگزار شد که طی آن لهستان در حضور ۶۰ هزار تماشاگر در مارسی به مصاف اوکراین رفت و تیم ملی آلمان نیز در حضور ۴۰ هزار تماشاگر در ورزشگاه "پارک د پرنس" در پاریس رویاروی ملی‌پوشان ایرلند شمالی قرار گرفت.

به گزارش دويچه‌وله، تیم ملی آلمان در دو دیدار پیشین خود به يك پیروزی و يك تساوی دست یافته بود. ایرلندی‌ها نیز دو دیدار قبلی خود در این گروه را با یک پیروزی و یک شکست پشت سر گذاشته بودند. تیم ملی ایرلند شمالی در دقایق نخست بازی مقابل آلمان کوشید که با پاس‌های بلند به محوطه جریمه حریف نفوذ کند. سبزپوش‌های ایرلند شمالی اما نتوانستند دروازه آلمان را به‌طور جدی به خطر بیاندازند.

ملی‌پوشان آلمان پس از گذشت دقایق نخستین توانستند کنترل میدان را در دست گیرند و با حملات پیاپی ایرلند را زیر فشار قرار دهند. نخستین فرصت استثنایی آلمان در دقیقه هشتم بازی حاصل شد. مسعود اوزیل، هافبک خلاق آلمان با پاسی تماشایی موقعیتی عالی برای توماس مولر فراهم آورد، اما دروازه‌بان ایرلند شمالی با واکنشی به‌موقع این حمله را خنثی کرد.

در دقیقه ۱۱ پاسی بلند که روانه محوطه جریمه ایرلند شمالی شده بود، به مسعود اوزیل رسید، اما او نیز نتوانست از این فرصت عالی سود جوید. یک دقیقه بعد نیز ملی‌پوشان آلمان بار دیگر خطرآفرین شدند، اما این حمله نیز ثمربخش نبود. تیم آلمان اگر چه از لحاظ مالکیت توپ، کنترل زمین و شمار حملات بر حریف برتری داشت، در یک ربع نخست بازی عملکرد ضعیفی در استفاده از فرصت‌ها نشان داد.

تیم ملی ایرلند که با زنجیره‌های دفاعی سعی در خنثی کردن حملات آلمان داشت، گاه نیز به توپ دست می‌یافت و می‌کوشید که با پاس‌های بلند به نوک حمله خطرآفرین شود. تمرکز و دقت خط دفاعی آلمان و همچنین مانوئل نویر، دروازه‌بان باتجربه این تیم سبب شد که تلاش‌های ایرلند شمالی بی‌حاصل بماند.

در دقیقه ۲۳ بازی توماس مولر بار دیگر فرصتی طلایی برای باز کردن دروازه ایرلند شمالی یافت. ماریو گومز توپ را به مولر رساند که از جناح راست به محوطه جریمه نفوذ کرده بود. شوت مولر اما با فاصله‌ای کم از کنار دروازه حریف گذشت.

توماس مولر در دقیقه ۲۶ بار دیگر خطرآفرین شد. کیمیش، ملی‌پوش جوان آلمان سانتری کوتاه روانه دروازه ایرلند شمالی کرد، اما تیر دروازه در نهایت مانع از آن شد که ضربه سر توماس مولر در دروازه حريف جای گیرد.

سه دقیقه بعد اما حملات سفیدپوش‌های آلمان سرانجام ثمربخش شد. توپ در محوطه جریمه ایرلند شمالی که در پی یکی از حمله‌های آلمان شلوغ شده بود، به ماریو گومز رسید و نوک حمله آلمان اولین گل تيمش در این دیدار را به ثمر رساند.

آلمان دقایقی پس از نخستین گل خود بار دیگر به شانسی عالی دست یافت. ماریو گوتسه با پاس خود فرصتی خوب برای توماس مولر فراهم کرد، اما این بار هم تیر دروازه منجی سبزپوش‌های ایرلند شمالی شد.

نیمه نخست این دیدار یک بر صفر به سود آلمان به پایان رسید.

تیم ملی فوتبال آلمان در آغاز نیمه دوم نیز کنترل میدان را در دست داشت و با بازی خلاق خود چندین بار خطرآفرین شد. به ویژه ماریو گوتسه، ستاره تکنیکی آلمان در دقایق ۵۲ و ۵۳ دو شانس پیاپی برای باز کردن دروازه حریف داشت، اما دروازه‌بان ایرلند شمالی و همچنین شتاب‌زدگی گوتسه سبب شد که دروازه سبزپوش‌ها بسته بماند.

تیم ملی آلمان در یک ربع پایانی این دیدار کمی از سرعت بازی خود کاست، اما باز هم به یکی دو موقعیت خوب دست یافت. از جمله ماریو گومز که در دقیقه ۸۲ فرصتی طلایی برای به ثمر رساندن دومین گل خود داشت. پیکار دو تیم اما در نهایت با همین نتیجه یک بر صفر به پایان رسید و آلمان به عنوان صدرنشین گروه C به مرحله یک‌هشتم نهایی صعود کرد.

  • اوكراين صفر - لهستان يك

در دیگر دیدار گروه C تیم‌های ملی اوکراین و لهستان به مصاف هم رفتند. نتیجه این دیدار برای اوکراین تفاوت چندانی نداشت، چرا که این تیم با دو شکست و صفر امتیاز این مسابقات را پیشاپیش وداع گفته بود. لهستانی‌ها اما با یک پیروزی مقابل ایرلند و یک تساوی مقابل آلمان برای پیکار مقابل اوکراین قدم به میدان گذاشتند.

تیم ملی لهستان در دقایق نخستین بازی به دو موقعیت عالی دست یافت که هر دو بی‌نتیجه ماند. ملی‌پوشان اوکراین اما به سرعت کنترل میدان را در اختیار گرفتند و پرتحرک‌تر از حریف خود عمل کردند. نیمه نخست این دیدار علی‌رغم تلاش‌های هر دو تیم در نهایت با تساوی بدون گل به پایان رسید.

تیم ملی اوکراین در نیمه دوم نیز به تاکتیک تهاجمی خود ادامه داد و در حالی که حملات این تیم جریان داشت، لهستان توانست یکی از معدود موقعیت‌های خود را به گل بدل کند. بلاژیکوفسکی، ملی‌پوش باتجربه لهستان که در نیمه دوم وارد زمین شده بود، توپ را به تور دروازه اوکراین چسباند و تیمش را یک بر صفر جلو انداخت.

زردپوش‌های اوکراین به تلاش‌های خود برای باز‌ کردن دروازه لهستان ادامه دادند، اما انسجام دفاعی حریف مانع از آن شد که تلاش‌های اوکراینی‌ها به گل بدل شود. پیکار دو تیم در نهایت با نتیجه یک بر صفر به سود لهستان خاتمه یافت. لهستانی‌ها با هفت امتیاز رده دوم جدول گروه C را به خود اختصاص داده و به همراه آلمان مستقیم به یک هشتم نهایی صعود کردند.