تصمیم اخیر انگلیسی‌ها برای خروج از اتحادیه اروپا، چنان لرزه‌ای به اندام این سازمان و اروپا انداخت که سران اروپایی را یک روز پس از اعلام نتایج برای شرکت در نشستی اضطراری به پایتخت آلمان کشاند.

وزيران امور خارجه آلمان، فرانسه، ايتاليا، بلژيك، لوكزامبورگ و هلند به‌عنوان بنيانگذاران اصلي اتحاديه اروپا ديروز در برلين گرد هم آمدند تا در مورد تبعات خروج انگليس و سرنوشت اين سازمان به بحث بنشينند. فرانك والتر اشتاين ماير، وزير امور خارجه آلمان در اين جلسه گفت كه سياستمداران اروپايي بايد به انتظارات مردم و ساير دولت‌هاي اروپايي گوش داده و به آنها ترتيب اثر دهند. او در عين حال با اشاره به خواست 27عضو ديگر اتحاديه اروپا براي ادامه حيات اين سازمان گفت: «اجازه نمي‌دهيم كسي اروپا را از ما بگيرد.»

مردم انگليس روز پنجشنبه در يك همه‌پرسي شركت كردند كه نتايج آن يك روز بعد زلزله‌اي در سراسر جهان به راه انداخت. در اين همه‌پرسي 52درصد مردم انگليس به خروج از اتحاديه اروپا رأي دادند؛ تصميمي كه در ميان تعجب همگان به استعفاي ديويد كامرون، نخست‌وزير اين كشور نيز منجر شد.

در چنين شرايطي، سران اتحاديه اروپا كه به‌نظر مي‌رسد از تصميم مردم انگليس و ناتواني رهبران اين كشور براي هدايت افكار عمومي به سمت ماندن در اين سازمان بسيار عصباني هستند، خواستار خروج سريع‌تر بريتانيا از اتحاديه اروپا شده‌اند. اين در حالي است كه كامرون گفته كه خيال ندارد مذاكرات رسمي با اتحاديه اروپا براي خروج را آغاز كند و اين كار را به جانشينش محول خواهد كرد كه اوايل پاييز انتخاب مي‌شود. مارتين شولتز، رئيس پارلمان اروپايي ديروز در عكس‌العمل به سخنان كامرون خواستار تعيين جانشين او در سريع‌ترين زمان ممكن شد و گفت: «به خاطر دعواي داخلي حزب محافظه‌كار انگليس، نمي‌توان يك قاره را به گروگان گرفت.» ژان كلود يونكر، رئيس كميسيون اروپا نيز در تأييد سخنان شولتز گفت: «صبر كردن تا پاييز كاملا بي‌معني است؛ مذاكرات بايد بلافاصله آغاز شود.»

  • پس‌لرزه‌هاي جدايي

روز جمعه بازارهاي مالي جهاني بلافاصله به بحران در جزيره كه از آن به‌عنوان بزرگ‌ترين بازار مالي جهان ياد مي‌شود، واكنش نشان دادند. روزنامه گاردين، چاپ لندن، گزارش داد كه تنها طي روز جمعه، يعني ساعاتي پس از اعلام نتايج همه‌پرسي، رقم بي‌سابقه 2تريليون دلار سرمايه از بازارهاي مالي جهاني خارج شده است. خروج انگليس از اتحاديه اروپا و به تبع آن سقوط بازارهاي سرمايه اين كشور، ضرري 120ميليارد پوندي را هم به سرمايه‌گذاران داخلي تحميل كرد. همزمان سقوط ارزش پوند، آن را به سطحي رساند كه طي 30سال گذشته بي‌سابقه بوده است.

ديروز اما جامعه انگليس همچنان پرالتهاب بود. بيش از يك‌ميليون نفر با رجوع به وب‌سايت پارلمان اين كشور، طوماري الكترونيكي را امضا كردند و خواستار تكرار همه‌پرسي شدند. در اين طومار از دولت انگليس خواسته شده با اجراي رويه‌اي جديد، درصورتي كه رأي يكي از طرفين همه‌پرسي كمتر از 60درصد باشد، رأي‌گيري دوباره برگزار شود. طبق قانون انگليس، تعداد 100هزار امضا براي بررسي هر موضوعي در پارلمان كفايت مي‌كند و اكنون اين طومار چالشي جديد بر سر راه پارلمان اين كشور قرار داده است.
از سوي ديگر انتقادها عليه رهبر حزب كارگر به‌شدت افزايش پيدا كرده است. منتقدان معتقدند جرمي كوربين در سازماندهي طرفداران اين حزب براي رأي مثبت به ماندن در اتحاديه ناتوان بوده است. آنها خواستار بركناري كوربين هستند.

شهرهاي ادينبورگ و گلاسگوي اسكاتلند ديروز شاهد نخستين تجمع‌هاي اعتراضي به خروج از اتحاديه اروپا بودند. معترضان خواستار جدايي كشورشان از بريتانيا هستند. 62درصد اسكاتلندي‌ها به ماندن در اتحاديه اروپا رأي دادند و اكنون مي‌گويند نبايد قرباني خواست مردم انگلستان شوند.