روز استقلال: بازخيز 165ميليون دلاري 20سال پس از قسمت اول اكران شد و در 3روز اول تنها 41ميليون دلار در 4068سينما فروخت.به گزارش همشهري، گرچه رولند امريش فيلمساز نامدار آلماني روي صندلي كارگرداني هر 2فيلم نشسته اما براي ناكامي بازخيز ميتوان چند دليل عمده برشمرد. نسخه اصلي روز استقلال كه با 75ميليون دلار توليد شده بود، كار خود را با 50ميليون دلار فروش افتتاحيه آغاز كرد و با 306ميليون دلار پرفروشترين فيلم 1996در بازار آمريكاي شمالي لقب گرفت. فيلم در مجموع با 817ميليون دلار بهكار خود پايان داد. حالا چرا روز استقلال2به چنين سرنوشتي دچار شده است؟
- غيبت ويل اسميت: بازيگري كه در 28سالگي با موفقيت خيرهكننده روز استقلال به قامت يك ستاره درآمد، در تمام اين سالها با سهگانه «مردان سياهپوش»، «من، روبوت»، «هنكاك» و «در جستوجوي خوشبختي» همواره پولساز و موفق بود. حتي اگر اسميت براي بازي در بازخيز دستمزد 50ميليون دلاري هم خواسته باشد، باز نميتوان غيبت او را توجيه كرد. پشت كردن استوديو به اين ستاره نامزد اسكار فقط يك پيامد داشت و آن شكست مطلق روز استقلال: بازخيز بود.
- آش شور آخرالزماني: مخاطبان سينما در اين سالها آنقدر فيلم با موضوع دنياي آخرالزمان ديدهاند كه ديگر بعيد است براي تماشاي اين داستانها هزينه كنند. فيلم اول درباره حمله بيگانهها به كاخ سفيد بود و خود امريش چند فيلم آخرالزماني ازجمله «2012» و «روز پس از فردا» در كارنامه دارد. اين را بگذاريد كنار فيلمهاي تازه «مردان ايكس: آپوكاليپس» و «بتمن عليه سوپرمن: طلوع عدالت» تا به تماشاگران حق بدهيد از ديدن ويرانيهاي تمامنشدني خسته شده باشند.
- هوشمندي در مقابل دنبالهها: حالا ديگر احتمالا همه تماشاگران فهميدهاند نخستين و تنها هدف استوديوها از توليد دنبالههاي سينمايي، پول درآوردن است. منتقدان هم به فيلمهايي چون «آليس آنسوي آينه» و «لاكپشتهاي نينجاي نوجوان جهشيافته» روي خوش نشان ندادهاند تا تهيهكنندگان روز استقلال: بازخيز فيلم را بدون كسب نظر منتقدان روي پرده بفرستند. همه اينها در نهايت باعث شد تماشاگران ديدن «يافتن دُري» را به روز استقلال2 ترجيح بدهند.