تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۸

بانیان جوایز اسکار در تلاش برای کاستن از حجم انتقادها به نبود تنوع نژادی در میان نامزدها و برندگان این جایزه معتبر، فهرست ۶۳۸ هنرمند دعوت‌شده را برای عضویت در آکادمی علوم و هنرهای سینمایی منتشر کردند که در میان آنها نام عباس کیارستمی هم به چشم می‌خورد.

به گزارش همشهري، اين يك ركورد تازه براي آكادمي اسكار است كه سال گذشته از 322نفر و سال‌هاي پيش از آن به‌ترتيب از 271و 276نفر براي عضويت دعوت كرده بودند. كيارستمي كه نخل طلايي جشنواره كن و فيلم‌هاي تحسين‌شده «طعم گيلاس» و «كپي برابر اصل» را در كارنامه دارد، از سوي شاخه كارگردانان اسكار دعوت شده است. رامين بحراني فيلمساز ايراني‌تبار آمريكا و مرجان ساتراپي سازنده انيميشن ضد‌ايراني «پرسپوليس» هم اعضاي جديد اسكار هستند.

46درصد فهرست تازه آكادمي اسكار زن و 41درصد افراد رنگين‌پوست هستند. 28برنده و 98نامزد جايزه اسكار هم به جمع اعضاي آكادمي پيوسته‌اند و در مجموع 283عضو جديد از 59كشور به عضويت اسكار درآمده‌اند. كن لوچ از بريتانيا، نوري بيلگه جيلان از تركيه، هو سيائوسين از تايوان، كيوشي كوروساوا از ژاپن، كريستيان مونجيو از روماني، پارك چان‌ووك از كره‌جنوبي، مارگارت فن تروتا از آلمان و آپيچاتپونگ ويراستاكول از تايلند ازجمله اين چهره‌ها هستند.

بري لارسن برنده اسكار بهترين بازيگر زن براي «اتاق»، آليسيا ويكاندر برنده اسكار بهترين بازيگر زن مكمل براي «دختر دانماركي» و مارك رايلنس برنده اسكار بهترين بازيگر مرد مكمل براي «پل جاسوس‌ها» در دوره اخير 3عضو تازه آكادمي هستند. ضمن اينكه لاسلو نمس كه با «پسر شائول» اسكار بهترين فيلم خارجي‌زبان را براي مجارستان به ارمغان آورد و 2نويسنده فيلمنامه برنده اسكار «كسري بزرگ» هم در فهرست تازه حضور دارند.

با اينكه آكادمي اسكار 6هزار عضو دارد اما نامزد شدن 20بازيگر سفيدپوست در 2دوره اخير در كنار ناديده گرفته شدن هنرمندان رنگين‌پوست در رشته‌هاي ديگر، اعتراض شديد علاقه‌مندان و كارشناسان را برانگيخت. اين اعتراض‌ها بدون پاسخ نماند و آكادمي اسكار كوشيد گامي در راستاي افزايش تنوع نژادي در ميان نامزدها بردارد. فهرست نامزدهاي جوايز اسكار 2017روز 5بهمن و هشتاد و نهمين دوره مراسم اهداي جوايز بامداد 9اسفند در لس‌آنجلس برگزار مي‌شود.