براساس گزارش يورونيوز، اجراي طرح ساخت این بزرگراه به سفارش مقامات سازمان حمل و نقل كشور سوئد آغاز شد و دو شركت زیمنس و اسکانیا در اين پروژه همكاري داشتهاند.
وسایل نقلیهاي مانند انواع واگنهای برقی و يا قطارها به سیمهای برق نصب شده در بالای بزرگراه وصل میشوند تا به جاي استفاده از سوختهاي فسيلي، از برق براي تامين انرژي خود استفاده كنند.
به گفته شرکت زیمنس این بزرگراه درواقع فناوري جديدي به شمار نميرود زیرا در ساخت آن از ترکیبی از فناوریهای قدیمی و رايج استفاده شدهاست. براي مثال قابليتهاي فناوری خط راهآهن با انعطافپذيري فناوری واگنهای باری تلفيق شده است.
درحال حاضر تنها دو كيلومتر از این بزرگراه به كابلهاي برق مجهز شدهاند كه به یک پانتوگراف هوشمند و يك سیستم جلوبرنده دوگانه مجهز است. تماس پانتوگراف با خطوط برق توسط يك حسگر امكانپذير ميشود و در صورتي كه حسگر دريابد نقليه به سرعتي بيش از 90 كيلومتر در ساعت رسيده،تماس را قطع ميكند.
به گفته نیلس-ژونار واژستدت، مدیر فناوریهای برقي شرکت اسکانیا واگنهاي باری به صورت خودکار به این خطوط برق متصل می شود و افراد تنها مسئوليت هدايت واگنها را در امتداد خطوط سفيد بزرگراه به عهده دارند. مابقي مسئوليتها به عهده پانتوگراف خواهدبود، به اين شكل اگر واگن به تغيير مسير از خطوط سفيد نياز پيدا پانتوگراف برق را به صورت موقت قطع ميكند تا امكان جابهجايي به وجود بيايد.
پس از بررسي دادههايي كه طي دو سال آينده از اين بزرگراه آزمايشي جمعآوري خواهد شد، اين امكان وجود دارد كه چنين بزرگراههايي در سرتاسر سوئد ايجاد شوند.