همشهری آنلاین: مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست از تنظیم پیش نویس لایحه حمایت قضایی از محیط بانان خبر داد.

علی تیموری در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما ، با اشاره به قانون استفاده از سلاح در بین محیط بانان افزود: براساس ماده 12 قانون بکارگیری سلاح و مهمات، کسانی که مامور به استفاده از سلاح هستند در مقابل یک فرد متخلف هیچ عواقب جزایی و مدنی برای این ضابطان وجود ندارد.

وی ادامه داد: بحث قانون استفاده از سلاح و مهمات در کشور برای ضابطان خاص و عام وجود دارد که ماموران محیط زیست جزو ضابطان خاص هستند.

مدیرکل حفاظت و شکار و صید سازمان محیط زیست بیان کرد: طبق قانون، محیط بانان می توانند از سلاح در مقابل فرد متخلف و شکارچی استفاده کنند اما اگر در خارج از منطقه حفاظت شده و فرار شکارچی از منطقه این سلاح مورد استفاده قرار گیرد سازمان محیط زیست در مقابل محیط بان هیچ مسئولیتی ندارد و این در صورتی است که سلاح در زمان دفاع و هنگام تخلف شکارچی مورد استفاده قرار می گیرد.

وی با اشاره به شرایط محیط بانان و حق و حقوق آنها در کشور اظهار داشت: حقوق و شرایط محیط بانان در کشور از لحاظ مزایا، شیفت کاری و ‌درآمد در سطح پایینی است اما در دو سال اخیر تلاش های زیادی برای پرداختها و دریافت های آنان صورت گرفته است.

تیموری با اشاره به موقعیت محیط بانان در هنگام مواجه با فرد متخلف و جانباز و شهید شدن آنان خاطر نشان کرد: پیش نویس لایحه حمایت از محیط بانان در بخش های مختلف قضایی، ‌حقوق و مزایا، ‌شیفت کاری و مسئولیت مدنی و حتی جذب نیروی جدید در سازمان حفاظت محیط زیست تنظیم شده است و بعد از نهایی شدن به مجلس شورای اسلامی می رود تا از حق و حقوق این ضابطان قضایی دفاع شود.