همشهری‌آنلاین: گروه نهفت که بیش از ۲۰ سال با مدیریت و راهنمایی جهانشاه صارمی آموزش موسیقی در حوزه کودکان و نوجوانان را پی‌گرفت در مراسمی در فرهنگسرای ارسباران با تجلیل و تشویق حسین علیزاده روبرو شدند.

سایت موسیقی ما ضمن ارایه گزارشی از این نشست در فرهنگسرای ارسباران  به گفته حسین علیزاده درباره جهانشاه صارمی اشاره کرد و نوشت:«آقای صارمی کاری کرد که همه می‌گفتند، امکان انجام آن وجود ندارد؛ اما او به خاطر عشقی که به این ماجرا داشت، در این زمینه کار کرد و بیش از هر کسِ دیگری خودش از کارش احساس رضایت کرد. او در این راه شهید نشد و قبل از اینکه بخواهیم برای او ناله کنیم باید بگوییم چه مرد شجاعی که با تمام سختی‌ها آمد و این کارها را انجام داد؛ آن هم در زمانی که سازها را می‌شکستند و البته حالا هم زیر میزی این کار را انجام می‌دهند و از آن بدتر دل هنرمندان را می‌شکنند.»

او که خود سال‌ها در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فعالیت داشته، می‌گوید که بخش مهمی از زندگی امروزش را مدیون آن کانون است و تجربیاتی که «شیدا قراچه‌داغی» در آن سال‌ها در کانون خلق کرد. او همچنین در این جلسه به این مساله اشاره کرد که حضور «شهرام صارمی» در فرهنگسرا، سبب شده است تا شهرداری و مراکز فرهنگی آن اعتبار بگیرند:«خانوادۀ صارمی ارزش‌های زیادی را در ایران پاسداری کردند چه به وسیلۀ جانشان و چه با هنرشان.»

این آهنگساز و نوازندۀ نامدار همچنین در این مراسم به این نکته اشاره کرد که موسیقی بخش رها شدن انسان از زندگی است: «زندگی همه شوخی است و هنر هم این را می‌گوید. کسانی از هنر دور می‌شوند که زندگی را جدی می‌گیرند. همه از تلخی‌ها به هنر پناه می‌برند.»

او از وضعیت بد آموزش موسیقی برای کودکان گلایه کرد و گفت:‌ »وقتی کمی به دورو بر خودمان نگاه می‌کنیم، حتی به کشورهایی مثل افغانستان و ترکیه، مشاهده می‌کنیم که آنان چه فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینۀ آموزش موسیقی به کودکان انجام می‌دهند، در واقع موسیقی فقط برای بزرگان نیست که با آن ژست بگیرند یا گریه کنند. موسیقی برای زندگی است و به همین خاطر در تمام دنیا مرز سنی ندارد. در تمام کشورهایی که به موسیقی توجه دارند و حتی آنانی که مسلمان هستند؛ اما موسیقی در سرزمین‌شان حرام نیست، آموزش موسیقی را از مدارس شروع می‌کنند؛ ما در این زمینه با نقصان روبه‌رو هستیم و به همین خاطر گروه‌هایی چون «نهفت» تلاش می‌کنند تا بخشی از این نقیصه را برطرف کنند. در این میان اما تمام کسانی که در کودکی تحت تعلیم موسیقی قرار می‌گیرند، قرار نیست کارشان موسیقی شود؛ بلکه باید معرفت موسیقی پیدا کند تا شنوندۀ خوبی شوند؛ چون جامعه‌ای که شنونده‌اش کیفیت داشته باشد، خواه‌ناخواه موسیقی‌اش نیز با کیفیت خواهد شد.»



او همچنین دربارۀ شرایط آموزش موسیقی به کودکان نیز توضیحاتی داد: «ما نباید برای همۀ سنین از یک نوع موسیقی استفاده کنیم. قطعات درویش خان و آثاری از این دست، مثل شعر حافظ و مولاناست و نمی‌توان انتظار داشت که کودک بتواند آنان را درک کند و در این میان «نهفت» فعالیت‌های موثری را انجام داده است، چنانچه استاد «پایور» به این مساله اشاره داشتند که این گروه مثل یک هنرستان است و همواره فعالیت‌های بسیاری انجام داده و ابتکارات فراوانی خلق کرده است. با این وجود، آموزش کودکان و نوجوانان مسالۀ مهمی است که در قرن اخیر در تمام دنیا روی آن کارها و تحقیقات بسیار گسترده‌ای انجام شده است که ما نیز باید از آن بهره بگیریم، به همین خاطر است که من در این جشنِ گروه نهفت که قهرمانش آقای صارمی است، یک انتقاد نیز مطرح کرده و می‌گویم این آثاری که توسط گروه اجرا شد، قبل از اینکه یک سری نت باشد، قطعاتی دارای احساسات درونی است؛ اما آیا واقعا بچه‌ها در این سن می‌توانند با اینها ارتباط برقرار کنند؟ اگر نمی‌توانند باید از چه راهی وارد شویم که این احساسات و محتوای درونی قطعات به آنان منتقل شود؟ در فلسفه و هنر شرایط سنی وجود دارد تا بتوان به درک رسید.»

خالقِ نی‌نوا، همچنین ادامه داد: « ما در این محافل جمع می‌شویم تا بگوییم چقدر همدیگر را می‌فهیم و از مسوؤلان انتظاری نداریم. ‌می‌گوییم فقط مزاحمان نشوند و هیچ حمایتی هم نمی‌خواهیم، چون گاهی حمایت کردنشان افت هم دارد. شاید بد نباشد برای شناخت مسوؤلان از یکی از دست‌اندرکاران جشنواره خاطره‌ای ذکر کنم؛ رسم است که در جشنواره‌ها برای تمام مسوؤلان بلیت می‌فرستند؛ جالب آنکه همه‌اشان بلیت‌های پاپ می‌خواهند. حالا ما مسوؤلانی با این نگاه را می‌خواهیم چه کنیم؟‌ ما مسول غیرجدی نمی‌خواهیم؛ فقط امیدواریم راه تنگ نشود.»

علیزاده همچنین دربارۀ نگاهش به موسیقی پاپ گفت: «اتفاقاً موسیقی پاپ خیلی خوب است؛ اما این نوع موسیقی اصولا برای شرایط غیرجدی و تفننی است، ضمن اینکه ما گاهی یادمان می‌رود هر موسیقی جایی دارد. در دانشکدۀ ادبیات وقتی دربارۀ شعر حرف می‌زنیم نمی‌گوییم که جک موزیکال بخوانند، در مواجهه با موسیقی نیز باید این‌چنین رفتار کنیم؛ اما گاهی تصور می‌شود چون ما می‌خواهیم بگوییم همراه جوانان هستیم، باید فکرمان را نازل می‌کنیم؛ اگرچه نمی‌توانم این مساله را منکر شوم که با خلاقیت می‌شود موسیقی سرگرم‌کنده‌ای به وجود آورد که جذابیت‌های خودش را داشته باشد.»