تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۸

همشهری آنلاین: گمانه‌زنی و تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه روباه الیگودرز که سفالهایی از دوران نو‌ سنگی، مس سنگی، مفرغ، اشکانی و ... را در خود جای داده است به منظور حفظ آن از تخریب‌های روزافزون انجام شد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، نعمت‌اله سراقی سرپرست هیأت گمانه‌زنی و تعیین عرصه و حریم تپه روباه این مطلب را در نشست گزارش به همکار که به همت پژوهشکده باستان‌شناسی در محل پژوهشگاه برگزار شد، مطرح کرد.

او دپوی زباله و نخاله های ساختمانی، عبور کمربندی الیگودرز - اصفهان، خط لوله انتقال فاضلاب، تیرهای برق و ... را از تعرضات و تهدیدهای این محوطه اعلام کرد.

سراقی با اشاره به کشف 73 قطعه سفال در این محوطه گفت: با توجه به آثار سطحی و تحلیل داده‌های سفالی دوره‌های نوسنگی، مس سنگی، مفرغ، اشکانی، ساسانی و دوره اسلامی را می‌توان در گاهنگاری این محوطه درنظر گرفت.

این باستان‌شناس با اشاره به اینکه برای تعیین عرصه و حریم تپه روباه 21 گمانه حفر شد، تپه روباه را یکی از مهمترین تپه‌های شهرستان الیگودرز دانست که بر روی یک بستر آبرفتی در ضلع غربی شهر الیگودرز و جنوب میدان آزادگان واقع شده است.

وی در پایان تخریب بخش عمده‌ای از ضلع غربی، تعرضات مکرر کشاورزان منطقه و تسطیح بخش‌های عمده‌ای از تپه، گسترش شهر، فعالیت‌های عمرانی و حفاری‌های غیرمجاز در نقاط مختلف آن را از دلایل انجام عملیات تعیین عرصه و حریم برای این محوطه عنوان کرد.