تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۳۹۵ - ۰۶:۲۸

الهام فیروزبخت: حجاب از دیرباز و از ادیانی پیش از اسلام مورد توجه بوده و هست و در طول تاریخ و تغییر فرهنگ‌ها از گونه‌ای به‌گونه دیگر درآمده است.

روسري‌هاي بلند و گاه كوتاه، مقنعه و پوشش‌هاي رنگين و سياه همگي از نمونه‌ حجاب‌هايي هستند كه تفاوتشان به تفاوت فرهنگ‌هاي اديان و كشورهاي مختلف برمي‌گردد. در ايران امروز هم شاهد پوشش‌هاي مختلفي هستيم؛ مانتو، روسري، مقنعه و چادر، حجاب را تعريف مي‌كنند و البته چادر مشكي به‌عنوان حجاب برتر شناخته مي‌شود.

به‌دليل رواج همين انتخاب، سال‌هاست ايران بالا‌ترين مصرف چادر مشكي را در جهان دارد، با وجود اين كمتر از پنج درصد از نياز كشور به چادر مشكي در داخل مرزهاي ايران توليد مي‌شود. جالب است بدانيد براساس آمارها، در فاصله سال‌هاي ١٣٨۵ تا ١٣٩٢ بيش از ۵٠۵ ميليون مترمربع چادر وارد ايران شده است.

  • آشنايي

آنها كه چادر را به‌عنوان پوشش برتر انتخاب كرده‌اند، مي‌دانند انتخاب و خريد يك چادر مشكي خوب و مرغوب كه سال‌ها برايشان كار كند كاري سخت و در عين حال حرفه‌اي است. اما چطور مي‌توان پارچه باكيفيتي را با قيمتي به‌نسبت مناسب يافت و آن را به چادر تبديل كرد ؟

بهترين محل خريد پارچه چادري، بازار مولوي است. از زماني كه وارد بازار مي‌شويد با مغازه‌ها و بازارچه‌هاي كوچك و بزرگي روبه‌رو هستيد كه انواع پارچه‌هاي چادري را با طرح‌هاي متنوع عرضه مي‌كنند. هر قواره چادر، حدود يك و نيم متر عرض و 4و نيم متر طول دارد.

  • حرير اسود: پارچه‌هاي حرير اسود داراي تنوع بسيار بالايي هستند. خصوصيات اين نوع پارچه اين است كه چروك نمي‌شوند، خاك و پرز نمي‌گيرند و به نسبت از دوام بالايي برخوردارند و مهم‌تر از همه اينكه رنگ مشكي آنها به بوري يا قرمزي نمي‌زند و تار و پود پارچه از طريق چشم كاملا مشخص است. اگر شاغل هستيد يا مجبوريد هر روز از خانه بيرون برويد، اين پارچه چادري برايتان بسيار مناسب است؛ چرا كه دوام زيادي دارد و نيازي هم به اتو ندارد و خيلي دير چروك مي‌شود.

به‌طور كلي دو نوع حرير اسود كه ساخت كشور‌هاي ژاپن و كره است در بازار يافت مي‌شود. تفاوت بين حرير اسود كره و ژاپن در اين است كه پارچه‌هاي ژاپن سبك‌تر و مشكي‌تر هستند. اين را هم بدانيد كه از طريق ديدن طاقه پارچه به راحتي مي‌توان تفاوت بين پارچه چادري كره و ژاپن را تشخيص داد. كافي‌است نگاهي به قطر طاقه بيندازيد، قطر طاقه پارچه ژاپني كمتر از طاقه پارچه كره‌اي است. چادرهاي حرير معمولا حدود 400گرم هستند و قيمت‌شان از 70هزار تومان شروع مي‌شود.

  • كريستال: اين نوع پارچه‌ حالتي مخملي دارد و سبك است. اين پارچه به‌دليل حالت لختي كه دارد براي چادرهاي مدل دار مناسب است. تار و پود اين پارچه با چشم قابل ديدن نيست و در دو نوع كلي كريستال ژاپن و كره در بازار موجود است. براي تشخيص نوع كره‌اي از ژاپني‌، پارچه را با دست‌تان لمس كنيد، چادر كريستال ژاپني مشكي‌تر و مخملي‌تر به‌نظر مي‌رسد و نسبت به جنس كره‌اي امكان چروك آن بسيار كمتر است. قيمت اين چادرها از 70هزار تومان شروع مي‌شود. البته انواع 150هزار توماني و 200هزار توماني هم وجود دارد.
  • كن كن: پارچه كن كن بسيار سبك و لطيف است. اين پارچه به‌دليل زيبايي و ظرافت خاص خود مناسب مجالس است. البته در هنگام استفاده كمي ليز مي‌خورد و سخت مي‌شود روي سر كنترلش كرد. دو نوع پارچه كن كن كره‌اي و ژاپني در بازار وجود دارد. پارچه كره معمولي‌تر و نمونه ژاپني كمي مات است. قيمت چادرهاي كن كن از 120هزار تومان شروع مي‌شود. البته قيمت چادر كن كن پشت كرپ، قواره‌اي 160هزار تومان است.
  • طرح دار: پارچه‌هاي طرح‌دار انواع مختلفي دارند. طرح دار مات، طرح‌دار براق و لمه دار همگي از يك خانواده هستند. نمونه‌هاي طرح‌دار چادري از نقش‌هاي گل دار، اشكال هندسي و ابر و باد استفاده مي‌كنند. پارچه‌هاي چادري طرح‌دار هم مانند اغلب پارچه‌هاي چادري مشكي از 2كشور كره و ژاپن وارد مي‌شوند. حرفه‌اي‌ها مي‌دانند پارچه چادر طرح‌دار از نمونه‌هاي ديگر گران‌تر است و قيمت‌اش از 170هزار تا 210هزار تومان براي هر قواره است.
  • كدام چادربراي كدام مكان ؟

چادرهاي مشكي توري و سبك براي زمان حضور در مجالس زنانه مثل عروسي و حتي مراسم ترحيم گزينه‌هاي خوبي به‌حساب مي‌آيند و مي‌توانيد مطمئن باشيد با پوشيدن آنها بسيار شيك و باوقار به‌نظر خواهيد رسيد. چادر مشكي‌هاي ساده، براي رفتن به محل كار يا دانشگاه، چادر مشكي‌هايي با گل‌هاي ريز براي خانم‌هاي سالمند و چادرهاي گل‌درشت، براي خانم‌هاي ميانسال در مهماني‌ها مناسب‌ هستند.

چادرهاي حرير و سبك هم به درد خانم‌هايي در تمام سنين كه ساعت‌هاي زيادي را در طول روز چادر به سر دارند، مي‌خورد. اگر اهل پوشيدن روسري‌هاي براق و ساتن هستيد، بهتر است كه از خير خريدن چادرهاي براق بگذريد چون اين چادرها روي روسري ساتن ليز مي‌خورند و احتمالا پوشيدن آنها بعد از يكي دو ساعت شما را كلافه خواهد كرد، مگر اينكه يك كش نازك به آنها بدوزيد و به اين ترتيب از ليز خوردنشان جلوگيري كنيد. كش چادر هم بايد با ۱۰ سانتي متر فاصله از لبه آن دوخته شود تا چادر ظاهر بهتري روي سرتان داشته باشد. هميشه هنگام خريد چادر مشكي يادتان باشد كه سبك‌ترين و پررنگ‌ترين پارچه را انتخاب كنيد و حواستان باشد كه جنس پارچه، ضدچروك باشد. به تازگي هم كه پارچه‌هاي چادر مشكي ضدچروك و ضدآب وارد بازار شده‌اند كه عمر طولاني و جنس خوبي هم دارند.