تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۵ - ۰۳:۰۰

نخست‌وزیر ترکیه دیروز در سخنرانی که به‌صورت مستقیم از رسانه‌های این کشور پخش می‌شد، از تمایل کشورش برای عادی‌سازی روابط با دولت‌های عراق و سوریه سخن گفت.

اين صريح‌ترين موضع‌گيري حاكي ازعقب‌نشيني تركيه از سياست‌هاي قبلي‌اش عليه دولت سوريه است. در هفته‌هاي اخير مقامات سياسي تركيه نشانه‌هايي درباره تغيير موضع خود عليه دولت سوريه بروز داده‌بودند. تركيه در 5سال گذشته و بعد از شروع ناآرامي‌ها در سوريه، در موضع‌گيري هم‌راستا با دولت‌هاي عربي و غربي، بر بركناري بشار اسد از قدرت به‌عنوان تنها راه‌حل بحران سوريه پافشاري مي‌كرد. نخست‌وزير و رئيس‌جمهور تركيه در سخنان تندي عليه رئيس‌جمهور سوريه، او را تنها عامل بحران سوريه مي‌خواندند و حضور او را در قدرت نامشروع مي‌شمردند. در هفته‌هاي اخير اما اين موضع اندك‌اندك تغيير كرد و حالا نخست‌وزير تركيه از عادي‌سازي روابطش با دولت سوريه سخن مي‌گويد.

بن‌علي ييلدريم در اين سخنراني با اشاره به تحولات هفته‌هاي اخير در سياست خارجي تركيه گفت: وقتي ما با روسيه و اسرائيل روابطمان را عادي كرده‌ايم دليلي ندارد با عراق و سوريه به سمت عادي‌سازي روابط نرويم.در روزهاي گذشته برخي رسانه‌هاي تركيه از ديدار ديپلمات‌هاي روسيه و تركيه خبر دادند. اين رسانه‌ها همچنين نوشته‌اند كه سياست تركيه در قبال سوريه ديگر مبتني‌بر درخواست بركناري بشار اسد نيست. شرايط سخت داخلي تركيه و جنگ در مرزها در كنار ناكام ماندن همه اقدامات رسمي و غيررسمي گروه‌هاي تروريستي و قدرت‌هاي منطقه‌اي براي براندازي دولت سوريه، از دلايل اين تغيير موضع تركيه به‌حساب مي‌آيد.

  • ديدار مهم كري و پوتين

امروز جان كري وزيرخارجه آمريكا با ولاديمير پوتين رئيس‌جمهور روسيه در مسكو ديدار مي‌كند. اصلي‌ترين دستور كار اين ديدار و مذاكره، پرونده سوريه است. خبرگزاري آسوشيتدپرس نوشته‌است، كري در اين ديدار پيشنهاد مهمي را براي همكاري در سوريه به پوتين مي‌دهد. جزئيات اين طرح پيشنهادي معلوم نيست اما محور آن، همكاري اطلاعاتي و نظامي ميان مسكو و واشنگتن در سوريه است. پيشنهاد آمريكا اين است كه روسيه و سوريه عليه گروه‌هاي شورشي مسلح مورد حمايت آمريكا آتش‌بس اعلام كنند و درمقابل آمريكا در جنگ عليه داعش و ديگر گروه‌هاي افراطي، با مسكو همكاري نظامي و اطلاعاتي كند.

سرگئي لاوروف وزيرخارجه روسيه كه در سفر به جمهوري آذربايجان در باكو به سر مي‌برد ديروز در سخناني، نماينده سازمان ملل در امور سوريه را مسئول بن‌بست ديپلماتيك در اين پرونده اعلام كرد. لاوروف گفت كه تلاش مي‌كند در گفت‌وگو با كري به چارچوب مشتركي درباره سوريه برسد.