همشهری آنلاین: مجلس نمایندگان امریکا در اولین سالگرد توافق هسته‌ای ایران با گروه ۱ + ۵، طرحی ضد ایرانی را تصویب کرده است که دولت امریکا را از خرید آب سنگین از ایران منع می‌کند.

کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان امریکا، روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد «قانون منع خرید آب سنگین از ایران» با رأی مثبت 249 نماینده و رأی مخالف176 نماینده به تصویب رسیده است.

این طرح از سوی نمایندگان جمهوری‌خواه که اکثریت را در مجلس نمایندگان امریکا در دست دارند تهیه شده بود و با حمایت قاطع جمهوری‌خواهان نیز تصویب شده است.

وزارت خارجه امریکا چندی پیش اعلام کرد مجوز خرید 30 تُن آب سنگین ایران به ارزش 8.6 میلیون دلار را دریافت کرده است.

اد رویس، رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان امریکا گفت: «خریدهایی مانند این تنها کمک هزینه دادن و انگیزه دادن به ایران برای تداوم تولید این مواد حساس است که نقشی اساسی در تولید پلوتونیوم با درجه تسلیحاتی ایفا می‌کنند.»

این قانون ادارات و سازمان‌های دولتی امریکا را از استفاده از بودجه فدرال برای خرید آب سنگین تولید شده در ایران منع می‌کند.

باراک اوباما، رئيس جمهور امریکا تهدید کرده است که این قانون را وتو می‌کند چرا که بر خلاف تعهدات واشنگتن در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است.

ایران پس از توافق هسته‌ای با گروه 1 + 5 به طور رسمی به عضویت کنسرسیوم تولید کنندگان مواد استراتژیک هسته‌ای در آمد.

آب سنگین ایران سال گذشته در آزمایشگاه بین‌المللی ساوانا در امریکا مورد آزمایش قرار گرفت و خلوص آن 99/75 درصد تائید شد که نشان دهنده استاندارد سازی و کیفیت بالای صنعت هسته‌ای ایران است.

ایران سالانه حدود 20 تن آب سنگین تولید می‌کند و قرار است در چارچوب برنامه سازمان انرژی اتمی آن را به مشتریان خارجی خود بفروشد.

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران 11 خرداد امسال اعلام کرد کشورهای اروپایی از جمله روسیه متقاضی خرید 20 تُن آب سنگین از ایران هستند.

نمایندگان دموکرات در مجلس نمایندگان امریکا از جمله نانسی پلوسی، رهبر اقلیت دموکرات‌ها ، روز سه شنبه در نامه‌ای به نمایندگان هم حزبی از آنها خواستند به طرح‌های جمهوریخواهان که علیه توافق ‌هسته‌ای با ایران است رأی مخالف دهند.

گفتنی است جمهوری‌خواهان با ارائه طرح‌هایی به دنبال اعمال تحریم‌های جدیدی علیه تهران هستند که به گفته آنها در صورت ادامه برنامه موشک‌های بالستیک و آنچه نقض حقوق بشر از سوی ایران خوانده شده اعمال خواهند شد.

جمهوریخواهان مجلس نمایندگان امریکا همچنین می کوشند مانع دسترسی تهران به نظام مالی امریکا از جمله استفاده از دلار امریکا شوند.

آنها مخالف توافق هسته‌ای با ایران هستند و پس از امضای آن در سال گذشته به دنبال بهانه‌هایی برای ایجاد مانع در اجرای آن هستند.