این اتحادیه که مقر آن در بروکسل است در مرافعه خود مدعی شده است گوگل با محدود کردن برخی تارنماها، اجازۀ نمایش پیامهای تبلیغاتی رقبای خود را نمیدهد.
به گزارش پرس تي وي اتحادیه اروپا همچنین شکایت قبلی خود از گوگل در ارتباط با سوء استفاده از نفوذ در موتورهای جستجوگر برای خرید آنلاین را بر موارد اتهامی افزوده است.
اتحادیه اروپا چند ماه پیش نیز به خاطر سیستم عامل اندروید گوگل در تلفنهای همراه از این شرکت امریکایی شکایت کرده بود.
مارگارت وستاگر، کمیسر بخش رقابت اتحادیه اروپا در یک نشست خبری در بروکسل گفت: «بر اساس قوانین اتحادیه اروپا، اینکه نفوذ داشته باشید، ایرادی ندارد، میتوانید بزرگ باشید، اما اینکه با محدود کردن رقبای خود، از قدرتتان در بازار سوء استفاده کنید، غیرقانونی است.»
شرکت گوگل اکنون 10 هفته وقت دارد به این شکایت پاسخ دهد.
با این وجود، یکی از سخنگویان گوگل با دفاع کلی از این شرکت در برابر اتهامات اتحادیه اروپا، گفت: «به نظر ما نوآوریها و بهبود محصولاتمان دستِ مشتریان اروپایی را برای انتخاب باز گذاشته و به بازار رقابت رونق بخشیده است.»
وی افزود: «ما پرونده های جدید کمیسیون رقابت اتحادیه اروپا را بررسی می کنیم و در هفتههای آینده پاسخ مبسوط خود را ارائه می کنیم.»
وستاگر در دو سال گذشته مسئولیت طرح شکایات اتحادیه اروپا علیه گوگل در ارتباط با پرونده لطمه زدن به اعتماد عمومی را بر عهده داشته است.
بر پایه گزارشها، سهم گوگل در جستوجوهای اینترنتی در ایالات متحده 5/58 درصد و در برخی از کشورهای اروپایی 80 تا 90 درصد است. گوگل همچنین 28 درصد از بازار 4/21 میلیارد دلاری تبلیغات اینترنتی را در ایالات متحده در اختیار دارد.