تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۶

داریوش مهرجویی که پس از به زبان آوردن نامربوط‌ترین واژه‌ها علیه پزشکان در مراسم بزرگداشت عباس کیارستمی به‌شدت تحت فشار قرار داشت.

در تلاش براي بازگرداندن آب رفته به جوي ناگهان با پشتيباني ناخواسته از سوي حامد بهداد، بار ديگر در موضع انفعال قرار گرفت.
به گزارش همشهري، شايد بتوان ماجراهاي پس از درگذشت غمبار تنها ايراني برنده نخل طلا را به يك كتاب قطور تبديل كرد؛ آنقدر كه در اين چند روز همه از ظن خود يار فيلمساز سفركرده شده و به جاي برداشتن باري از دوش خانواده و نزديكان، بر پيچيدگي داستان افزوده‌اند. تازه‌ترين صفحه‌هاي اين كتاب هم يكي از در آشتي درآمدن مهرجويي با پزشكان، ورود سرزده و ناگهاني بهداد به ميانه دعوا و گلايه‌هاي احمد فرزند ارشد خانواده كيارستمي از رئيس سازمان سينمايي است.

خالق «گاو» و «هامون» كه در مراسم بزرگداشت كيارستمي عنان اختيار از كف داده و همه پزشكان را به يك چوب نواخته بود، پس از مواجه شدن با سيل انتقادها متني منتشر كرد تا كمي از شدت درگيري كم كند. در بخشي از اين يادداشت آمده است: «... شكايت من فقط از پزشكاني است كه در فرايند عمل جراحي كيارستمي سهل‌انگاري و خطا كردند و باعث مرگ او شدند. من پزشكان و جراحان باوجداني را مي‌شناسم كه در 8سال دفاع‌مقدس معجزه آفريدند. چنين پزشكاني هنوز هم بين ما هستند و من براي آنها احترام فراوان قائلم.»

همزمان با اين دلجويي مهرجويي از پزشكان، بهداد كه در 2فيلم «چه خوبه كه برگشتي» و «نارنجي‌پوش» با او همكاري كرده، پشت فيلمساز درآمد و در 2متن جداگانه، حسابي پزشكان را نواخت. او ابتدا مهرجويي را به پاس هشدار دادن در فاجعه اسفبار مرگ كيارستمي ستايش كرد و با ادعاي اينكه «هيچ‌كس جز شما در اين فاجعه سخن نگفت»، سكوت‌كنندگان در ماجرا را «يك مشت بزدل ترسو» لقب داد.

بعد نوبت به جامعه پزشكي رسيد كه طعم قلم بهداد را بچشد؛ جايي كه او نوشت: «پزشكان به جاي آنكه در پي اصلاح خود باشند، بيشتر درصدد توجيه و تخريب ديگران برآمده‌اند. امروز در اين لحظه از تاريخ به سبب نشناختن كيارستمي و ندانستن ضرورت پاسداري از او، بي‌فرهنگ و بي‌سواد قلمداد خواهيد شد. اميدي به شما نيست و چشم به راه هيچ رفتار رشديافته نيستيم... جامعه پزشكي ايران تا ابد بدهكار مرگ كيارستمي خواهد بود.» حالا بايد منتظر واكنش پزشكان به بهداد باشيم!

از سوي ديگر، بهمن كيارستمي هم در واكنش به گزارشي كه حجت‌الله ايوبي رئيس سازمان سينمايي درباره روند درمان و مرگ پدرش منتشر كرده بود، دست به قلم شد و مطالبي براي ثبت در تاريخ نوشت. در بخشي از يادداشت كيارستمي پسر آمده است: «اما چرا وزارت بهداشت ترجيح داده امروز پرده از اسرار بيندازد و پزشك معالج را متهم رديف اول معرفي كند؟ چون كار بالا گرفته و تا خوني ريخته نشود، غائله ختم نمي‌شود. اول و آخر را هم كه شما با واژه «ناگهان» به هم دوخته و جامپ‌كات زده‌ايد. اگر خواستيد تصويري از آن سكانس طولاني حذف‌شده ببينيد، به آرشيو ما مراجعه كنيد.»

  • عشقي كه در چين ناتمام ماند

با مرگ ناگهاني عباس كيارستمي، هاله‌اي از ابهام بر سرنوشت آخرين فيلم او در مقام كارگردان سايه افكنده است. فيلمساز ايراني كه قرار بود «عشق در هانگژو» را در چين بسازد، از 2سال پيش درگير اين پروژه بود و به نوشته رسانه‌هاي چيني، در اين مدت 4مرتبه به چين سفر كرده و فقط ويرايش نهايي فيلمنامه پيش از كليد خوردن باقي مانده بود.

«قدم زدن با باد» نخستين نامي بود كه كيارستمي با الهام از كتاب شعر خود براي اين فيلم درنظر گرفت و بعدها نام آن به عشق در هانگژو تبديل شد. برخي رسانه‌هاي چيني از برنامه فيلمساز نامدار براي سفر به چين در ارديبهشت امسال خبر داده بودند كه با شدت گرفتن بيماري و سپس مرگ اندوهبارش، به سرانجام نرسيد.