همایش «سلامت شهری و راهکار شهرداری‌ها برای بهبود سلامت شهروندان» با قرائت پیام محمدباقر قالیباف شهردار تهران، در شهر رم آغاز شده است.

در اين همايش كه به‌منظور مطالعه و بررسي راهكار شهرداري ايتاليا براي بهبود سلامت شهروندان، در پايتخت ايتاليا گشايش يافته است، پيام محمدباقر قاليباف شهردار تهران در رابطه با تجربيات و عملكرد اين شهرداري توسط خانم سمانه زماني، مديركل سلامت شهرداري تهران قرائت شد كه مورد استقبال حضار قرار گرفت. در همايش سلامت شهري شهردار تهران در پيام خود ضمن تأكيد بر رويكرد بخش سلامت شهرداري تهران در 5سال آينده براي ترويج و نهادينه‌سازي‌ «سلامت‌محوري» در بدنه شهري، اعلام كرد: «آنچه كه در مديريت شهري امروز بايد محوريت داشته باشد و توسط دولت‌هاي ملي و محلي و شهرداري‌ها به آن پرداخته شود، عمدتاً توجه به سلامت جسمي، روحي، رواني و اجتماعي مردم و كيفيت زندگي آنان است و نيز توجه به آنچه به شهروندان در بهره‌برداري و لذت بردن منصفانه و انساني از محيط پيرامون، كمك مي‌كند. »

وي افزود:«ما مسئول برآورده ساختن نيازها و خواسته‌هاي اساسي و مشروع شهروندان و شهرهايمان هستيم. بنابراين ما بايد محيطي مساعد براي مشاركت و خود شكوفايي آنان به‌وجود آوريم. محيطي كه در آن مردم و ساير كنشگران اجتماعي، حقوق و تكاليف خود را نسبت به شهر، شهرداري و همديگر درك و به آن پايبند باشند و بتوانند در سطوح و لايه‌هاي مختلف سياستگذاري، برنامه‌ريزي، اجرا و نظارت، به‌طور مؤثر و فعالانه حاضر و تلاشگر باشند.» وي گفت: «در شهرهاي مدرن امروزي، مانع اصلي براي رسيدن به زندگي با كيفيت و سالم براي همه شهروندان، وجود تبعيض و ناعدالتي‌هاست. درحالي‌كه براي برخي از گروه‌ها، طبقات و افراد، دسترسي به امكانات و منابع، بيشتر از حد تصور و فراتر از استانداردهاي مقبول جامعه است؛ براي برخي ديگر، حتي تأمين نيازهاي ابتدايي و اساسي زندگي و تغذيه مناسب براي ادامه حيات و پايايي خانواده، غيرممكن مي‌كند. برقراري عدالت در سلامت نيازمند يك بسيج و مشاركت اجتماعي است، به‌نظر من نخبگان، پزشكان، متخصصان؛ خيران سلامت و همچنين سياست‌هاي پايدار سلامت به‌عنوان عناصر مهم، اين محور را در برقراري عدالت در سلامت سامان مي‌دهند».