همشهری آنلاین: رییس ایکوم ایران با اشاره به توافق‌ اولیه‌ میان ایران و چین در اجلاس جهانی ایکوم اعلام کرد که این توافق در دو حوزه‌ جاده ابریشم و برگزاری نمایشگاه‌های متقابل در تابستان امسال است.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سید احمد محیط طباطبایی این مطلب را در نشست مطبوعاتی که در محل پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برگزار شد، مطرح ساخت.

او با اشاره به برگزاری اجلاس جهانی ایکوم در شهر میلان افزود: در حاشیه‌ این اجلاس با کمیته‌ ملی چین توافقی رسمی در دو حوزه‌ مشخص جاده ابریشم و برگزاری نمایشگاه‌های متقابل به عمل آمد که قرار است امضای نهایی آن ماه سپتامبر (شهریور) همراه با کنگره‌ رود و تمدن، در چین انجام شود.

محیط طباطبایی گفت: در این توافقنامه، ایکوم مانند یک واسطه میان افراد و نهادها عمل می‌کند تا ارتباطات راحت‌تر صورت گیرد. به طور مثال اگر کسی در کشور چین بر روی سفال‌های آبی سفید کار می‌کند، او را به نهادها و موزه‌های مرتبط که ظرفیت سفال‌های آبی سفید دارد، معرفی می‌کند تا کارهایش برای نمایش آن‌ها در موزه‌ها تسریع و تسهیل شود.

رئیس ایکوم ایران افزود: بر اساس این توافق، نتایج این فعالیت‌ها به دو زبان فارسی و چینی منتشر خواهد شد.

محیط‌ طباطبایی با اشاره به موقعیت کنونی کشور چین در جهان اظهار داشت: امروزه چین یک قدرت در آسیا محسوب می‌شود که نفوذ بسیاری در تشکیلات جهانی دارد و معاونت کمیته‌ جهانی هم یک چینی است.

به گفته او، امضای این توافقنامه در آبان‌ماه امسال و همزمان با حضور کمیته آموزش ایکوم بین‌المللی در تهران برگزار می‌شود.

محیط طباطبایی در ادامه افزود: ایکوم ایران گروه «کشورهای ایکوم نوروز» را ایجاد خواهد کرد که در آن آسیای میانه، قفقاز، ایران، پاکستان و افغانستان قرار دارند، به این ترتیب ایران هدایت فرهنگی این گروه را بر عهده دارد البته دبیرخانه آن نیز در تهران خواهد بود.

او گفت: در تمام کمیته‌های ایکوم درخواست حضور در ایران را دادیم از جمله اینکه درخواست برگزاری کمیته «ایکروم» (حفاظت از اشیا تاریخی) یا کمیته «ایکوم سی‌سی» را دادیم.

به گفته رییس ایکوم ایران، بر این اساس کمیته ایکوم سی سی در سال ۲۰۲۰ در ایران برگزار خواهد شد و کمیته آموزش نیز در ماه نوامبر (آبان ماه ۹۵) و برای اعضای ایکوم ایران با حضور اساتید بین‌المللی برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه همه می‌توانند عضو ایکوم شوند، اظهار داشت: ایکوم هم عضو اصلی دارد و هم عضو هوادار که مانند اعضای اصلی می‌تواند کارت ایکوم را داشته و از همه اماکن تاریخی دیدن کند.

او افزود: انتشاراتی که برای عضو اصلی می‌رود در اختیار اعضای هوادار نیز قرار می‌گیرد ولی عضو هوادار حق عضویت بیشتری را نسبت به عضو اصلی می‌پردازد و حق رای ندارد، اما اعضای اصلی باید از افراد فعال در موزه‌ها باشند.

محیط طباطبایی تعداد اعضای اصلی ایکوم ایران را بیش از 130 نفر اعلام کرد و افزود: از این تعداد تنها 6 یا 7 نفر عضو هوادار هستند که البته اگر کسی عضو هوادار است و فعالیت‌های مثبتی در حوزه موزه‌ها انجام می‌دهد باید بتواند عضو رسمی نیز باشد.