به گزارش مهر؛ فاطمه گودرزی که این روزها نمایش «یادم تو رو فراموش» به کارگردانی ژاله صامتی را روی صحنه تماشاخانه ایرانشهر دارد و مدتی است در تلویزیون بازی نمی کند درباره دوری خود از رسانه ملی گفت: تغییر و تحولات مدیریتی باعث کم کار شدن و بعضا بیکاری بازیگران شده است. دیگر چقدر صبر کنیم تا اوضاع بهتر شود. با آمدن هر فرد جدید متاسفانه اتفاق خاصی نمیافتد که شاهد تغییر باشیم و همکارانمان را مشغول به کار ببینیم. آنچه خواسته همه هنرمندان و دست اندرکاران است اینکه دعوت به کار شوند. امروز خیلی از بازیگران بیکارند و مسئولان بیشتر به فکر کارهای مدیریتی هستند.
وی افزود: من فکر میکنم تلویزیون و برخی از مدیرانش بیشتر به دنبال تشریفات هستند و فقط برنامههایی میسازند که بنشینند و با مردم حرف بزنند. مردم بیش از هرچیزی تفریح و سرگرمی میخواهند، آنها دنبال برنامه هایی هستند که در عین آموزنده بودن مفرح باشد و اینها در فیلم و سریال های درام و طنز محقق می شود ولی عملا چنین رویکردی را مشاهده نمی کنیم.
چقدر بازیگران در برنامههای گفتگومحور از زندگی شخصیشان بگویند
بازیگر مجموعه «جاده چالوس» با اشاره به اینکه این روزها بیش از اندازه برنامه گفتگومحور در تلویزیون داریم، بیان کرد: نمیدانم بودجه این برنامهها پایین است یا دلیل دیگری دارد که دائم همین یک سبک را میسازند. من در طول سال به برنامههای متعددی دعوت میشوم برای اینکه از زندگی خصوصیام بگویم. درست است که مردم دوست دارند هنرمندان را در تلویزیون ببینند و از زندگی شان باخبر باشند اما فقط دیدن چهره هنرمند چه دردی از مردم دوا میکند؟ زندگی خصوصی ما بارها در دهها برنامه گفته شده است.
وی ادامه داد: به نظر من حضور هنرمندان در آثار نمایشی علاوه بر اینکه می تواند جنبه سرگرمی داشته باشد نکته هایی از زندگی را هم می آموزد. این برنامه های گفتگومحوری که دائم بازیگر دعوت می کنند تا از زندگی خصوصی شان بگویند مثل مجله های زردی می ماند که محتوایی ندارند. بهتر است اگر هنرمند قرار است در تلویزیون دیده شود یک کار نمایشی باشد نه گفتگویی.
گودرزی عنوان کرد: این روزها می بینم سریال هایی که در گذشته کار کردم از شبکه های مختلف بازپخش می شود. انگار هیچ تولید جدیدی ندارند که دائم کار تکراری پخش میکنند. به نظر من تلویزیون خیلی هم پول دارد. از قِبَل این همه تبلیغ و درآمدهایی که دارد یا برنامه هایی مثل «دورهمی» و «خندوانه» که اسپانسرهای بسیار قوی دارند نمی تواند بیپول باشد.
به نظر نمیرسد پول کمی از تبلیغات به دست صدا و سیما میرسد
بازیگر مجموعه «ترانه مادری» اظهار کرد: حمایت مالی اسپانسرها نفعی برای برنامه ندارد و تمامش به تلویزیون می رسد اما کسی نیست بگوید این درآمد ها به علاوه بودجه ای که خودش دارد خرج چه می شود. باید بدانیم که تلویزیون بی پول نیست بلکه با خرج هایی که عده ای دارند به نظر می رسد تلویزیون بی پول است. همه این آگهی هایی که تلویزیون می گیرد صرف چه چیزی می شود که دائما بی پول است؟
وی گفت: تا مدیریت در تلویزیون درست نشود و سیستم از آدم های کارنابلد پاک نشود مشکل حل شدنی نیست. ما هم مثل ترکیه می توانیم سریال های ۴۰۰ قسمتی بسازیم به شرطی که برنامه ریزی درست باشد و مدیر دلسوز داشته باشیم. وقتی محتوا نداریم چرا باید ۴۰ شبکه داشته باشیم. به نظر من همان ۵ شبکه کافی بود.
این بازیگر با بیان اینکه برخی مدیران تلویزیون توجه چندانی به اوضاع هنرمندان ندارند، گفت: با آمد و شد مدیران ظاهرا اتفاق خاصی نمیافتد. امیدوارم فکر بهتری شود و کسانی برای تلویزیون انتخاب شوند که کاردان باشند. حضور یک فرد جدید از رشته ای کاملا بی ارتباط برای مدیریت بخش های تلویزیونی واقعا چه دلیلی دارد.
گودرزی که دو فرزندش نیز در دنیای بازیگری تحصیل و تجربه کرده اند درباره آینده شغلی نسل امروز بیان کرد: اگر موقعیت مناسب و ایده آل بود این بچه ها باید از جایگاه مناسب و محکمی برخوردار می شدند چون سال هاست کار می کنند و تحصیلات این رشته را دارند اما افرادی را می بینم که هیچ شناخت و تجربه ای از هنر ندارند و عشقی هم در کارشان دیده نمی شود و برایم سوال است که با چه ارتباطی روی کار می آیند. البته این ها هیچ پیشرفتی در کارشان نخواهند داشت و عمر حضورشان کوتاه است ولی واقعا برای کسانی که دلسوزانه کار می کنند تصوری از آینده ندارم.
وی با اشاره به اینکه سینما تا حدودی شرایطش بهتر از تلویزیون است، توضیح داد: بحث مشکلات تبلیغ فیلمها کار سینما را هم دچار اخلال کرده و هنرمندان و فیلمسازان را به دردسر انداخته است. در سال ممکن است سی فیلم سینمایی ساخته شود که دوتایش خوب باشد و دوتای دیگر عامه پسند و بقیه در سطحی معمولی اما به هر حال تا اندازه ای اوضاع از تلویزیون بهتر است.
گودرزی اظهار کرد: تلویزیون با جذب اسپانسر و بخش خصوصی از نظر مالی برای تولید مجموعه های قابل اعتنا و برابر با شبکه نمایش خانگی مشکلی ندارد اما در زمینه محتوا نمی تواند رقیب خوبی برای ویدیورسانه باشد به همین خاطر جذابیت هایش را از دست می دهد. کارگردان های قدیمی و کاربلد این روزها شبکه نمایش خانگی را به تلویزیون ترجیح می دهند چون اجازه کار بیشتری دارند.
وی در پایان اشاره کرد: اینکه عدهای از بازیگران راهی شبکه جم شدهاند یکی از دلایلش نبود کار است. اول بازیگران درجه سه رفتند اما به مراتب دیدیم بازیگران باتجربه و باسابقه هم پای شان دارد باز می شود وقتی اینجا امکانات نباشند مجبور میشوند بروند. امیدوارم اوضاع هرچه زودتر بهبود پیدا کند تا رفتن همکارانمان را شاهد نباشیم.