همشهری آنلاین: قربان قلی بردی محمد‌اف رئیس‌جمهوری ترکمنستان در اجلاس کشورهای حاشیه دریای خزر بر حل و فصل مسائل باقی‌مانده رژیم حقوقی دریای خزر تاکید کرد.

به گزارش ایرنا رییس جمهوری ترکمنستان گفت: ترکمنستان درصدد پیدا کردن راهکاری برای حل و فصل مسائل باقی مانده رژیم حقوقی دریای خزر براساس معیارهای بین‌المللی و تامین حق حاکمیت و منافع ملی پنج کشور حاشیه خزر است.


بردی محمداف روز سه‌شنبه 24 مهر در اجلاس سران کشورهای حاشیه دریای خزر در تهران، افزود: در سیاست خارجی ترکمنستان در دریای خزر هیچ زمینه‌ای برای تقابل وجود ندارد، اما درباره مسائل رژیم حقوقی این دریا، باید منافع قانونی ترکمنستان رعایت شود.

وی تاکید کرد: در عین حال معتقدیم که عملکرد یک جانبه از سوی دیگر کشورهای ساحلی بویژه اکتشافات نفتی در مناطقی که بحث‌انگیز است و مورد توافق طرف‌ها قرار نمی‌گیرد، برای ترکمنستان قابل قبول نیست.

بردی محمداف تصریح کرد: دراین رابطه، ترکمنستان به شدت معیارهای پذیرفته شده بین‌المللی درباره رژیم حقوقی دریای خزر را رعایت می‌کند.

وی با اشاره به ملاقات وزرای خارجی کشورهای ساحلی که در سال ‪ ۱۹۹۶‬در عشق‌آباد برگزار شد، افزود: در آن اجلاس یک مکانیزم ثابت به عنوان گروه کاری ویژه تعیین شد.

بردی محمداف گفت: ضروری است که یک برخورد جدید نسبت به مسایل دریای خزر داشته باشیم تا مقام‌های بلندپایه کشورهای ساحلی نیز در حل و فصل مسائل باقی مانده آن دخیل شوند.

رییس جمهوری ترکمنستان ادامه داد: ایجاد یک ساختار فضای نوین حقوقی دریای خزر بر اساس همکاری و تعامل، برای کشورهای ساحلی بسیار مهم است.

بردی محمداف با بیان اینکه هنوز یک سری مسائل در خصوص رژیم حقوقی دریای خزر حل نشده باقی مانده است، افزود: آماده‌سازی مجموعه‌ای از قراردادها و موافقتنامه‌های مهم در زمینه‌های مختلف و مسئله حفظ و تولید احیای ذخایر بیولوژیکی دریای خزر، کشتیرانی و توریسم از اولویت‌های مهم کاری این اجلاس است.

وی در پایان با مناسب خواندن شرایط کنونی برای زمینه‌های کاری به‌منظور توافقات پنج جانبه، تاکید کرد: برای عملی شدن این مساله ضروری است که طرفین نسبت به هم انعطاف بیشتری داشته باشند.

برچسب‌ها