برای نخستین‌بار در تاریخ ۵۴ ساله جشنواره فیلم نیویورک، یک فیلم غیرداستانی برای نمایش در افتتاحیه برگزیده شد و قرار است تازه‌ترین مستند خالق «سلما» در این مراسم روی پرده برود.

به گزارش همشهري، پنجاه‌و‌چهارمين جشنواره نيويورك 30سپتامبر تا 16اكتبر برگزار مي‌شود و فيلمي كه شب اول به نمايش درمي‌آيد، «سيزدهمين» به كارگرداني آوا دوورني است. فيلمساز 43ساله و رنگين‌پوست آمريكايي اين مستند را در سكوت كامل خبري ساخته و در آن با نگاهي به متمم سيزدهم قانون اساسي ايالات متحده، تاريخ نژادپرستي و نابرابري اجتماعي را در سرزمين مادري خود روايت كرده است.

دوورني كه از منتقدان جدي تبعيض نژادي و جنسي در عرصه سينماست، با ابراز شادماني از حضور مستند تازه خود در جشنواره نيويورك گفت: «سيزدهمين را براي پاسخ دادن به اين پرسش هميشگي خودم ساختم كه چرا و چگونه آمريكا بيشترين تعداد زنداني را در دنيا دارد، چرا و چگونه ما با شهروندان خودمان به‌عنوان مجرمان بالفطره برخورد مي‌كنيم و چرا و چگونه مردم خوب اجازه مي‌دهند اين بي‌عدالتي از نسلي به نسل ديگر منتقل شود.»

متمم سيزدهم قانون اساسي آمريكا در 1865 به تصويب مجالس قانونگذاري آمريكا رسيد و درباره برچيده شدن رسمي برده‌داري و ممنوع بودن آن در كشوري است كه برده‌داري با تاريخش گره خورده است. سيزدهمين يك هفته پس از نمايش در جشنواره نيويورك، در شبكه تلويزيوني نتفليكس و چند سينماي محدود در آمريكا به نمايش درمي‌آيد تا براي حضور و رقابت در فصل جوايز سينمايي به‌ويژه اسكار هشتاد‌و‌نهم آماده شود.

دوورني نخستين بار سال 2012 با دومين فيلم خود «ميانه ناكجاآباد» جايزه بهترين كارگردان را از جشنواره معتبر ساندنس برد و به نخستين فيلمساز زن رنگين‌پوست تبديل شد كه چنين افتخاري كسب كرده است. او سال 2014 با درام تاريخي سلما هم تاريخ‌ساز شد و نخستين كارگردان زن آفريقايي آمريكايي لقب گرفت كه به نامزدي جايزه كارگرداني گلدن‌گلوب و جايزه اسكار بهترين فيلم رسيده است. سلما جايزه اسكار بهترين ترانه را برد و حدود 70ميليون دلار در دنيا فروخت.