با وجود پيشنهاد اين رقم براي نوسازي بافت فرسوده كشور و تصويب مجلس براي نوسازي بافت فرسوده، هنوز هيچ اعتباري براي نوسازي بافت فرسوده تخصيص نيافته است.
مديرعامل سازمان نوسازي بافت فرسوده شهر تهران با اشاره به اين خبر گفت: در 2برنامه چهارم و پنجم دولت حتي يك ريال بودجه نه پيشبيني شده بود و نه اعتباري براي نوسازي بافت فرسوده اختصاص يافت. اما در سالجاري با شكلگيري ستاد ملي بازآفريني و فعاليت اين ستادها، نوسازي بافت فرسوده بهصورت جدي مورد توجه دولت قرار گرفته است. عبادالله فتحاللهي در اينباره به همشهري گفت: 200ميليارد تومان از رقم بودجهاي دولت براي نوسازي بافت فرسوده سهم تهران است كه اميدواريم با تخصيص اين بودجه روند نوسازي بافت فرسوده در شهر تهران، سرعت بيشتري بگيرد.
- استفاده از تجارب تهران در كشور
فتحاللهي با اشاره به تجربه نوسازي يك دهه گذشته در تهران از شكلگيري نخستين گردهمايي شهرداران كلانشهرهاي كشور خبر داد و گفت: خوشبختانه دولت بر تجربيات نوسازي در شهر تهران تأكيد ويژهاي دارد. هماكنون در تمامي استانها، رياست ستاد بازآفريني هر استان بهعهده استاندار است. اما در تهران، رياست ستاد بازآفريني استان تهران بهعهده آقاي دكتر قاليباف شهردار گذاشته شده است. اين به معناي توجه و تأكيد بر تجربه مديريت شهري در نوسازي بافت فرسوده شهري است.
به گفته وي چندي پيش همه مديران بافتهاي فرسوده استانها در تهران جمع شدند و برخي از تجارب مديريت شهري تهران در زمينه نوسازي بافت فرسوده به آنان منتقل شد. فتحاللهي از شكلگيري نخستين گردهمايي مسئولان و مديران نوسازي بافت فرسوده كشور در تهران در آينده نزديك خبر داد و افزود: قرار است بهزودي نخستين گردهمايي شهرداران كلانشهرها و اعضاي ستاد بازآفريني شهرهاي كشور با حضور شهردار تهران و وزير راه و شهرسازي برگزار شود. وي در ادامه افزود: دولت تلاش دارد كه مدل نوسازي شهر تهران را در كلانشهرها تسري بدهد و بديهي است كه با اين روش، عقبماندگي از برنامه چهارم و پنجم در بخش نوسازي بافت فرسوده نيز جبران شود.
- بافتهاي تاريخي و الگويي متفاوت
مديرعامل سازمان نوسازي بافت فرسوده شهر تهران با اشاره به اينكه بخشي از مسائل اقتصادي ساكنان بافت ارزشمند تاريخي منطقه با انتقال حقوقشان بهجاي ديگر بايد برطرف شود، گفت: يعني هر ساكن بافت ارزشمند تاريخي به لحاظ ضوابط شهرسازي نسبت به شهرونداني كه در اين منطقه ساكن نيستند، با قوانين سختتري روبهرو هستند. از اينرو در قانون براي رعايت عدالت اجتماعي، براي ساكنان بخش بافت ارزشمند تاريخي، امتيازي درنظر گرفته شده است كه مابهالتفاوت طبقات ساختماني قابل انتقال به ديگر مناطق باشد.
عبادالله فتحاللهي در ادامه گفت: شهروندي كه در بافت تاريخي است امكان ساخت بيشتر از3 طبقه را ندارد اما شهروندان ديگر مناطق تا 5 طبقه براساس ضوابط امكان ساخت خواهند داشت كه اين تفاوت باعث زيان ساكنان بافتهاي ارزشمند تاريخي ميشود.
يا نهادهاي حاكميتي بايد تفاوت ارزش اين دو بنا را به شهروندان بدهند، يا با لحاظ امتياز ويژه براي انتقال توسعه اين حق بايد زمينه عدالت بيشتر را فراهم كرد. يكي ديگر از نكاتي كه در رابطه با بافتهاي تاريخي مورد نظر است، اعطاي وام ويژه مرمت، بهسازي و مقاومسازي بافت تاريخي است. فتحاللهي گفت: وامي كه هماكنون به شهروندان ارائه شده است، منجر به ساخت مسكن ميشود و ارزش افزودهاي براي ذينفعان خواهد داشت.
اما وام بافت تاريخي منتهي به ساخت مسكن نميشود بلكه مالك براي بهسازي و نوسازي مينياتوري يك بناي تاريخي وام را اخذ ميكند. در واقع وام بافت فرسوده منجر به توليد مسكن ميشود. وامهاي تاريخي بازگشت سريع سرمايه ندارند. از اينرو براي تأمين منافع ذينفعان بهدنبال راهكارهاي قانوني و حمايتهاي نهادي هستيم. وي در پايان افزود: خوشبختانه براي نوسازي بافتهاي تاريخي نيز تصميمگيريهاي جدي شده است. براي طراحي مكانيسم سياستهاي تشويقي در بافتهاي تاريخي بهدنبال حمايتهاي ويژه از سوي مراكز دولتي هستيم. خوشبختانه رويكردها در اين زمينه بسيار مثبت است. سازمان ميراث فرهنگي كشور نيز بهصورت جدي دخيل شده و اميدواريم بهزودي براي بافتهاي تاريخي پايخت گامهاي تازهاي برداريم.
- بافت فرسوده سهگانه
بافت فرسوده در تهران به 3 دسته تقسيم شده است؛ اول بافتهاي فرسوده تاريخي كه شامل حصار ناصري و حصار صفوي و مناطق 11 و 12 است. بافتهاي دوم بافتهاي فرسوده مياني است كه مناطق 10 و 9 است كه تقريبا نيم قرن پيش شكل گرفته است. سوم بافتهاي جديد فرسوده كه به شهر متصل شدهاند. عبادالله فتحاللهي با اشاره به تقسيمبندي بافت فرسوده پايتخت گفت: بافتهاي اوليه عمري قرني دارند؛
يعني بيش از 100سال. بافت مياني عمرش نيم قرني است و بافت روستايي كه بهدليل توسعه شهر در دل تهران جاي گرفتهاند، چندان عمر ديرينهاي ندارند. براي هر كدام از اين بافتها نوع مداخله متفاوت داريم. آنجا كه بافت تاريخي است ما با الگوي مرمت و بهسازي و طرحهاي موضعي وارد ميشويم كه بار حاكميت در آن بيشتر است.