اين در حالي است كه همشهري در گزارشي كه92تيرماه منتشر كرد درباره تصويب اين استاندارد هشدار داده بود. در گزارش سهشنبه هفته گذشته آمد كه وزارت صنعت پيشنويس تصويب اين استاندارد را آماده كرده و در گام ديگر اين وزارتخانه طي نامهاي به خودروسازان اعلام كرده كه براي تدارك و تأمين اقلام خودروهاي فاقد فيلتر دوده ميتوانند اقدام كنند. اسناد پيشنويس طرح و نامه وزارت صنعت نيز منتشر شد. اما پرسش اصلي اين است كه چرا استاندارد تاريخ گذشته اروپا به تهران رسيد؟
- جدايي اروپا از EEV
روشهاي گوناگوني در كشورهاي اروپايي و جهان براي كاهش ذرات معلق درنظر گرفته ميشود. بهكارگيري كاتاليست، بهبود سيستم سوخت خودرو، كيفيت محفظه احتراق خودرو و استفاده از فيلتر دوده ازجمله نكاتي است كه در بيشتر كشورهاي اروپايي و پيشرفته بهعنوان يك راهحل درنظر گرفته ميشود تا انتشار ذرات معلق كمتر از 2.5و 10ميكرون به حد صفر برسد. يكي از موانع موجود بر سر راه كشورهايي كه با ذرات معلق دست و پنجه نرم ميكردند، استانداردي بود كه تنها توسط برخي خودروسازان در اين عرصه عرضه ميشد كه «EURO 5EEV» نام داشت. اين استاندارد كه فقط در 4شركت رعايت ميشد، روي جرم و تعداد ذرات معلق خروجي از موتور خودروها بيتأثير بود و از اينرو استانداردي با عنوان «EURO 6» طراحي شد كه توليد ذرات معلق را به صفر ميرساند. اين استاندارد هماكنون در اروپا و كشورهاي پيشرفته جهان چنان همهگير شده كه نسل خودروهاي داراي استاندارد EEV را منقرض كرده است.
- افق محو مهر 95
سالهاست كه ذرات معلق بهعنوان عامل اصلي آلودگي هواي تهران شناخته شده است و شهرداري تهران براي كاهش آن برنامه منسجمي دارد. نتايج گزارشهاي شركت كنترل كيفيت هواي تهران نشانداده كه شاخص جرمي سالانه آلاينده ذرات معلق پايتخت در سال ۱۳۹۴ حدود ۳برابر حد استاندارد بوده و ميزان غلظت روزانه ذرات معلق در مقايسه با شهرهايي همچون بازل و زوريخ سوئيس 6برابر بيشتر بوده است. از اينرو بايد اعلام كرد كه راهحل پيشنهادي براي حل معضل آلودگي هواي تهران و ساير كلانشهرها بايد آلايندگي ذرات معلق را بيش از همه حل كند. در اين ميان قرار بود از مهر امسال همه خودروهاي ديزلي وارداتي و توليدي كشور به فيلتر دودهاي مجهز شوند كه ميتواند توليد ذرات معلق را به صفر برساند اما آيا اين طرح از مهر عملي ميشود؟
- آلودگي فزاينده با استانداردEEV
اطلاعات رسيده به همشهري نشان ميدهد استانداردEEV كه قرار است فارغ از فيلتر دوده، شرط ورود خودروهاي ديزلي باشد حتي در بهترين حالت نيز 50برابر بيشتر از حالت استاندارد EURO 6، ذرات معلق منتشر ميكند. از سويي نبايد فراموش كرد كه بازدهي خودروهاي داراي استانداردEEV نيز در مقايسه با استاندارد EURO 3تنها 50درصد است. از اينرو نميتواند گزينهاي مناسب براي حل معضل ذرات معلق بهحساب آيد.
- حتي اسكانيا هم فيلتر نصب كرده!
در پي اهتمام دولت به لغو استفاده از فيلتر دوده، خبر رسيده كه خودروسازاني مانند اسكانيا هم روي محصولاتشان فيلتر دوده نصب كردهاند اما توليدكنندهاي مثل فولكس واگن كه سال گذشته بهعنوان متخلف براي آلودگي خودروهاي ديزلي شناخته شد و ضرر و جرايم بزرگي در اروپا و آمريكا پرداخت هم جزو اين خودروسازاني است كه ميخواهند خودروهاي ديزلي را بدون فيلتر دوده وارد كشور كنند و به سلامت مردم صدمه بزنند.
- تزريق اقتصادي يا...
سال گذشته با پيشنهاد سازمان حفاظت محيطزيست مصوبه الزام نصب فيلتر دوده از مهر95 به تصويب رسيد اما مدتي است 4خودروساز اروپايي تلاش ميكنند با همكاري وزارت صنعت راهي براي ورود به بازار ايران بدون نصب فيلتر دوده پيدا كنند. فضاي توافق اخير تهران و غرب موجب شده تا اين پيشنهاد آنان در قالب تزريق اقتصادي به بازار كشور تلقي شود. البته از منظر اقتصادي نتيجه اين طرح مثبت است اما نكته اصلي آنجاست كه با ورود اين خودروها، عملا فضا براي دورزدن مصوبه فيلتر دوده باز ميشود و كنترلي بر دوده و خودروهاي ديزلي نميتواند صورت گيرد. بنابراين تصويب استاندارد EEV ميتواند نتايج اسفباري براي سلامت شهروندان كلانشهرها داشته باشد.